Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2225 ggr
[Varulv]
2012-04-08 17:37

Livets värde

I min hemkommun råder 14-procentig arbetslöshet.

Lagstiftaren förbjuder människor att ta livet av sig.

Men varför, egentligen? Det vore snarast en välgärning var och en gjorde i, att decimera mänskligheten med en individ. Inte så mycket i det stora hela, men ändå nåt.

Jag undrar verkligen om det finns överhuvud taget någon enda lagstiftare, som idag kan försvara det individuella livets fortbestånd?

Jasså du säger emot mig? Nå, få se då hur du motiverar din ståndpunkt! Välj ett passande parti! - :

  • Sverigedemokraterna: Vi anser att varje samhällsindivid har ett värde som motiverar förbud mot självmord därför att:

  • Kristdemokraterna: Vi anser att varje samhällsindivid har ett värde som motiverar förbud mot självmord därför att:

  • Moderaterna: Vi anser att varje samhällsindivid har ett värde som motiverar förbud mot självmord därför att:

  • Folkpartiet: Vi anser att varje samhällsindivid har ett värde som motiverar förbud mot självmord därför att:

  • Centerpartiet: Vi anser att varje samhällsindivid har ett värde som motiverar förbud mot självmord därför att:

  • Miljöpartiet: Vi anser att varje samhällsindivid har ett värde som motiverar förbud mot självmord därför att:

  • Soocialdemokraterna: Vi anser att varje samhällsindivid har ett värde som motiverar förbud mot självmord därför att:

  • Vänsterpartiet: Vi anser att varje samhällsindivid har ett värde som motiverar förbud mot självmord därför att:

  • Eventuellt annat parti (ange i så fall vilket): Vi anser att varje samhällsindivid har ett värde som motiverar förbud mot självmord därför att:

Annons:
JohannaEkroth
2012-04-08 17:46
#1

Varulv - om det blev lagstiftat att man med hjälp kan ta sitt liv om man känner sig som en börda för samhället, jag tror att tanken lätt utvecklas till:

Jag är helt värdelös, därför finns denna lag. De vill att jag ska dö, varför ska jag då leva?

Hade den lagen funnits, skulle inte jag sitta här idag, så illa är det, men eftersom att den lagen inte finns, så finns jag, tack vare att vi just har denna lagstiftning som är emot självmordshjälp.

Jag är för feg för att ta mitt liv själv, för jag är så rädd att misslyckas, men ännu en grej i mitt liv….

Ja, jag känner mig rätt värdelös.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
2012-04-08 17:54
#2

… Slingra dig inte nu, Höstlegenden! Jag har inte föreslagit lagar som påbjuder självmord.

Jag har blott ställt frågan: "Vad motiverar lagstiftning mot självmord i dag? Finns något/några parti som har ett slagkraftigt argument?"

Bara det var min fråga. Flört

JohannaEkroth
2012-04-08 18:59
#3

Aha, jag ska kika, återkommer… Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zaphix
2012-04-08 19:50
#4

Å andra sidan lär du inte bli åtalad för att du begått självmord heller.. Inga påföljder på det brottet åtminstone.

Vill man ta livet av sig så är man sjuk, en frisk människa vill leva, överlevnadsinstinkt. En sjuk människa ska botas och hjälpas till att bli frisk och ha ett värdigt liv, och för att göra det kan det krävas tvångsvård vid självmordsrisk.

Ingen aning vad de olika partierna har för motuvationer, jag själv är vänster, dock ej partipolitisk av mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
2012-04-08 19:57
#5

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
2012-04-08 20:53
#6

#4 Men om du anser dig vara vänster - har du då ingen åsikt i frågan? Obestämd

#5 Du är då för gullig, Höstlegenden! Kyss Fast… efter att ha läst igenom länken, så inser jag ju att det handlar mestadels om abort. En nog så angelägen fråga. Men det var nu inte den, jag efterlyste här!

Annons:
Zaphix
2012-04-08 20:56
#7

#6: Jag skrev min åsikt. :)

Men jag svarar inte för en vänsterpolitik, utan för mig själv,

Står ju om läkarassisterat självmord också..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
2012-04-08 21:00
#8

Varulv - scrolla… Längre ner står det vilka som är för dödsstraff. Någon från centern bland annat.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
2012-04-08 21:05
#9

#7 Men, som sagt, jag pratar inte om läkarassisterat självmord. Jag ställer bara den rimliga frågan till våra riksdagspartier:

"Varför fortsätter ni försvara förbudet mot självmord, när samhället klart skulle tjäna på att fler av den varan utfördes (självmord)!?"

Min tes är, att inte ett enda av partierna kan svara på min fråga. De står helt enkelt svarslösa allesammans. Obestämd

[Varulv]
2012-04-08 21:07
#10

#8 Oki doki Höstlegenden. Du hann smita emellan. Jag ska kolla upp. Återkommer! Flört

[Varulv]
2012-04-08 21:13
#11

#8 Nej, tyvärr, Höstlegenden. Jag skrollade ner. Och så skrollade jag upp… Men hittade ingenting som inte handlade om abort… Gråter

- Har du givit oss rättan länk…? Obestämd

JohannaEkroth
2012-04-08 21:19
#12

Ja, Varulv, det är rätt länk.

Saxar då:

Blekinge län

Magnus Larsson (c), plats 1. Frågan bör utredas vidare, men i grunden är jag positiv till dödshjälp/läkarassisterat självmord

Emilie Pilthammar (m), plats 3. Frågan bör utredas vidare, men i grunden är jag positiv till dödshjälp/läkarassisterat självmord

Gotlands län

Barbro Öncel (fp), plats 2. Frågan bör utredas vidare, men i grunden är jag positiv till dödshjälp/läkarassisterat självmord

Göteborgs kommun

Eva Selin Lindgren (c), plats 3. Frågan bör utredas vidare, men i grunden är jag positiv till dödshjälp/läkarassisterat självmord

Malmö kommun

Patrick Reslow (m), plats 2. Frågan bör utredas vidare, men i grunden är jag positiv till dödshjälp/läkarassisterat självmord

Norrbottens län

Anders Rönnqvist (m), plats 5. Frågan bör utredas vidare, men i grunden är jag positiv till dödshjälp/läkarassisterat självmord

bland annat

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zaphix
2012-04-08 21:22
#13

Varför skulle samhället tjäna på att någon tog livet av sig?

Jag trodde samhället var alla vi individer tillsammans. Utan ett par av individerna skulle vi förslora mycket kunskap, erfarenheter och utan dessa individer skulle mångas liv bli sämre.

Samhället skulle förlora på att en individ tog sitt liv, många anhöriga skulle må råligt och flera av dom skulle säkert behöva sjukskrivas. Kanske skulle det skapa depressioner vilket i sin tur kan generera sjukskrivningar.

Folk skulle nog inte sköta sitt arbete lika bra när de befinner sig i en sorgeprocess, det skulle bli dåligt för företagen.

Dessa individer som tar livet av sig kanske är nyckelpersoner i mångas liv, så mångas liv skulle försämras.

Sossarna har väl har "Alla ska med" som valpropaganda har jag för mig. Det är ett bra motto, och i detta fakllet så betyder det att även sjuka, arbetslösa och annat löst folk ska med framåt i samhället. Även de svaga personerna räknas och ska få hjälp.

Även de svaga människorna är en del av samhället, och man kan ju se hur ett samhälle mår genom att titta på hur det behandlar de svaga.

Samhället ska motverka självmord, just för att de människor som mår så dåligt ska få hjälp att må bättre. Och det kan krävas frihetsinkräktan för individen då.

Jag är inte ett dugg liberal i denna fråga.

Jag blir nästan lite upprörd av diskussionen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Zaphix
2012-04-08 21:24
#14

#11: Sluta scrolla och använd ctrl+f och du skall finna det du söker.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2012-04-08 21:29
#15

#12 Okej, jag såg detta. Men frågan just där avsåg deras svar om de vill införa dödshjälp och/eller läkarassisterat självmord i Sverige. Och då associeras till en särskild sektor nämligen obotligt somatiskt sjuka. Detta är som jag vill se det en separat fråga som jag själv inte vill diskutera eller ta ställning till just här och just nu.

[Varulv]
2012-04-08 21:35
#16

#13 Jag tolkar dig som att du väljer "Socialdemokraterna" och argumenterar å deras vägnar.

Zaphix
2012-04-08 21:41
#17

#16: Näe, det gör jag inte. Jag argumenterar å mina vägar, men skulle det falla in i vad sossarna skulle tycka så är det inte min avsikt.

Jag är inte sosse. Jag är vänster.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2012-04-08 21:50
#18

#17 Oki. Jag tolkar dig som att du väljer "Vänsterpartiet" och argumenterar å deras vägnar.

Zaphix
2012-04-08 22:13
#19

Suck. Jag argumenterar inte för något parti vilket jag skrev..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2012-04-09 18:19
#20

#19 Nej okej då, du ska slippa svara vidare. Du har ändå lagt upp ett bra (partipolitiskt obundet) försvarstal för självmordets straffbeläggande. En god utgångspunkt för politiska diskussioner om vägen till ett bättre samhälle.Flört

Vad jag är ute och fiskar lite efter är, att jag tror att den där lagen finns som ett slags dubbelmoral. Den måste finnas, helt enkelt. Ett bekvämt sätt att skuldbelägga självmördarna inte samhället.

Men för att hårddra det hela litet, så kunde man påstå att en enda individ som mår så dåligt att den vill ta sitt liv, är en stor skam för det samhälle, vederbörande lever i.

Och då talar jag inte om de somatiskt dåligtmående utan om de psykiskt dåligtmående individerna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: