Annons:
Etiketteradhd-addläkemedel-behandlingarkörkort
Läst 19478 ggr
HAWI
2012-04-19 19:09

Concerta och bilkörning. Vad säger polisen?

Mitt första inlägg på detta forum :-) Jag har sökt i gamla trådar men inte lyckats få svar på min fråga om Concera och bilkörning. Å andra sidan så bör ju infon ändå vara så färsk som möjligt :-) Jag skall med min nyligen konstaterade diagnos på vuxenADHD börja med Concerta i morgon. Vad säger polisen om de stoppar mig i en rutinkontroll och av någon anledning tar ett drogtest?? Skall det anmälas i något register att jag äter medicin, eller skall man ha något intyg med sig under färd? Är det någon skillnad för yrkesförare Hoppas någon här kan svara, för det kunde inte psykologen som gjorde utreningen på mig /HAWI

  • Redigerat 2020-10-23 11:03 av Niklas
Annons:
[Moa-]
2012-04-19 19:14
#1

Concerta

Janssen Depottablett  18 mg:

Bipacksedel:

"Bilkörning och användning av maskiner

Du eller ditt barn kan känna yrsel, ha problem med att fokusera eller få dimsyn vid användning av Concerta. Om detta händer kan det vara riskfyllt att göra saker som att köra fordon och använda maskiner, cykla, rida eller klättra i träd.

Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra arbeten som kräver skärpt uppmärksamhet. En av faktorerna som kan påverka din förmåga i dessa avseenden är användning av läkemedel på grund av deras effekter och/eller biverkningar. Beskrivning av dessa effekter och biverkningar finns i andra avsnitt. Läs därför all information i denna bipacksedel för vägledning. Diskutera med din läkare eller apotekspersonal om du är osäker." FASS

FASS:

"Trafik

Metylfenidat kan orsaka yrsel, dåsighet och synstörningar inklusive ackommodationssvårigheter, diplopi och dimsyn. Det kan ha en måttlig effekt på förmågan att framföra fordon och använda maskiner. Patienterna bör varnas för dessa eventuella effekter och, om de påverkas, rådas att undvika potentiellt riskfyllda aktiviteter såsom bilkörning eller användning av maskiner." FASS

HAWI
2012-04-19 19:22
#2

Tack för svar, men det var nog inte riktigt det jag var ute efter. Jag ställde nog inte min fråga tillräckligt klart.

Om jag råkar ut för en rutinkontroll, där jag inte gjort något fel, och känner mig i toppform för bilkörning, men kontrollen visar att jag har ett amfetaminliknande preparat i kroppen (Concerta) Är det OK med polisen, utan att ha läkarintyg eller anmält det i något körkortsregister innan?

Jämför min fråga med alkohol. Om jag druckit 3 starköl el liknande och känner mig ok (ej påverkad) och jag kollas i en rutinkontroll. då är det INTE ok

/HAWI

[Moa-]
2012-04-19 19:28
#3

Du måste ha recept på tabletterna för att få inta dem utan att begå narkotikabrott om dessa innehåller amfetamin. Huruvida som du får köra bil avgör du själv, om du dock blir påverkad på ett sätt att ditt körbeteende påverkas negativt efter intagande så är det ej okej. Det är med andra ord individuellt huruvida du kan äta tabletterna och samtidigt köra bil beroende på hur du påverkas av dem.

Zaphix
2012-04-19 19:49
#4

Det är helt okej med Concerta om du får det utskrivet av läkare. Jag är fundersam över om jag t.o.m. måste äta Concerta för att få köra bil..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HAWI
2012-04-19 19:49
#5

OK. Då bör man alltså ha med sig ett pappersrecept vid bilkörning.

Detta för att om möjligt slippa att följa med till polisstation eller läkarmottagning för ytterligare provtagning, om polisens test av pupillen (eller vad dom använder nu för tiden) visar på misstänkt drogintag (vid en vanlig rutinkontroll efter vägen)

[Moa-]
2012-04-19 19:55
#6

Hawi; du kan fortfarande åka fast för drograttfylleri om det påverkar din bilkörning negativt, vilket bör vara fallet om polisen stannar dig för kontroll. Om du är övertygad om att detta ej är fallet så kan det vara en försiktighetsåtgärd att ha med en kopia på receptet, jag tror dock ej att detta skulle hindra en ev. provtagning, då denna skulle kunna visa spår av ytterligare narkotika.

Annons:
Zaphix
2012-04-19 20:02
#7

Concerta bör ju rimligtvus påverka bilkörningen positivt, iaf är det så för mig. Och då åker du inte dit för drograttfylleri.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ladydragon
2012-04-19 20:09
#8

kanske räcker det att ha med sig medicinen i original förpackningen med etiketten där det står att det är utskrivet till dig och det står även din läkares namn….
då kan ju polisen dubbelkolla med din läkare om det är några oklarheter Obestämd

men för att va helt säker så borde du nog faktiskt ta och ringa polisen och höra hur du ska göra…..

[Moa-]
2012-04-19 20:10
#9

Nej, absolut så är det så som Zaphix säger, påverkas din bilkörning positivt så är det ingen fara, det är om det motsatta inträffar som det riskerar att bli ett problem, påverkan anses vara individuell enlig FASS. Jag har personligen ingen erfarenhet varken av diagnosen eller av substansen så gällande den personliga erfarenheten så får jag överlämna till någon annan att råd ge.

HAWI
2012-04-19 20:13
#10

Moa Du missuppfattar eller läser inte mina inlägg ordentligt. Jag skriver ju varje gång en RUTINKONTROLL Då stoppas man inte för hur man framfört fordonet.

Frågan var ställt ur det perpektiv om lagen tillåter att man har Concerta i blodet. Lagen tilllåter inte alkohol som bekant över en viss promille, ovavsett hur bra man kör!

/Håkan

[Moa-]
2012-04-19 20:32
#11

Hawi; det är extremt ovanligt att du skall stannas för narkotikakontroll vid rutinkontroller. Skulle du stannas och visa tecken skulle du få följa med på testtagning oavsett om du uppvisa recept eller ej, skulle detta test sedan endast visa sig innehålla substanser som du har recept på och din körning ej bevisligen påverkats negativt så kommer utredningen läggas ned och du frias.

Jag vet inte vad du är ute efter för svar? Jag anser att din fråga besvarats flera gånger om, dock så rör det sig om enskilda bedömningar i varje fall, endast du känner din kropp om huruvida detta skulle vara straffbart eller ej.

HAWI
2012-04-19 20:51
#12

Jag lägger ned. Frågan var inte hur vanligt det är med rutinkontroller av narkotika (inte alls ovanligt runt Stureplan vissa tider på dygnet, men det hör inte hit) utan vad svensk lagstiftning säger om att köra bil med narkotikaklassad medcin i kroppen. Trodde att det var stenkoll på foumet om lagtexten ang detta. Not

Jag får ju givetvis rådfråga polis för att slippa fler gissningar

/HAWI

[Moa-]
2012-04-19 20:58
#13

Hawi, läs i regel är det olagligt att köra bil med narkotikapreparat i kroppen. Har du fått preparaten utskrivna och dessa ej påverkar ditt bilförande negativt så är det lagligt.

Har du fått dem utskrivna men de påverkar ditt bilförande negativt så är det ej lagligt.

Du kommer ej att slippa eventuellt drogtest därför att du har ett recept, däremot kan detta fria dig i efterhand.

Vad är det som du anser är oklart?

Annons:
Zaphix
2012-04-19 21:02
#14

#12: Men man får ha narkotikaklassade läkemedel i kroppen om man får det på recept och det inte påverkar bilkörningen negativt.

Inte svårare än så.

Så står det i alla fall i min teoribok, håller på att plugga inför körkortet nu.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Moa-]
2012-04-19 21:13
#15

Ja, exakt på det vis som jag försökt få fram genom hela tråden och som Zaphix sammanfattar på ett bra sätt…

HAWI
2012-04-19 21:26
#16

Ja det hade räckt med Zaphix sista inlägg. Hon källhänvisar till en färsk teoribok som återspeglar vad lagen säger. Tack för det!

 Att kopiera texter från Fass eller kommentera hur vanligt det är att man råkar ut för drogtester besvarade där imot inte min fråga om vad Polisen anser om Concerta och bilkörning.

/HAWI

[Moa-]
2012-04-19 21:36
#17

HAWI; det var ingen källhänvisning, utan endast en hänvisning till var hon lät något.

FASS är däremot vägledande och ansvariga för medicinska råd och jag har tolkat dem genom hela tråden åt dig. Om du hade läst hade detta framgått.

Men men, du har fått svar nu så det är väl bra… =)

Murkkunen
2012-04-20 11:53
#18

Hej,

känner mig sugen på att lägga in några rader här.

Om du känner dig osäker på vad som gäller, kan du kontakta polisen för att fråga. Om de inte kan svara, kanske kan dem hjälpa dig att få kontakt med person som har svaret.

Och vad som kommer ifrågan om "laglug" bruk av din medicin, kan du alltid be på apoteket en intyg där det framgår att du har dessa mediciner på recept, samt den läkarens namn som skrivit ut. Denna papper ska du även ha med dig när du reser utamlands. I vissa länder är det strängt förbjudet med narkotikaklassde mediciner.

Du kan även be personalen på apoteket klista fast ordinationlappen (klisterlappen med namn, personnummer etc.) på själva burken, så slipper du oroa dig för att kartongen (ifall sin medicin ligger i dessa förpackningar) skulle komma bort.

Lycka till!Oskyldig

Allting har sin mening

Adalissa
2012-04-20 14:47
#19

Hej. Ser att du fått lite varierande svar här, tänkte bara säga vad min läkare sade till mig. Om du blir stoppad vid en rutinkoll så brukar de i första hand inte testa för narkotika. Skulle de göra det så är det inte säkert att det ger något utslag ens eftersom halten av narkotikarelaterade ämnen i tex Concerta och Ritalin är så låg. Skulle det göra det ändå så behöver de bara kolla upp det med sjukhuset så får de veta att du äter dessa.

Skulle du vilja vara säker så be en läkare att skriva ut ett intyg där det framgår vad du äter och vilken styrka - precis som en sådan man har med sig när man far utomlands och förvara det pappret där du har körkortet eller i bilen.

Personligen är jag inte orolig över detta trots att jag äter en relativ stor dos av Ritalin. Det är ju faktiskt inte samma sak som att knarka.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

HAWI
2012-04-20 16:19
#20

Tack för era svar. Jag är inte orolig för att "åka fast" i någon drogkontroll, men är väldigt nyfiken av mig och vill veta vad som gäller.

Det gäller inte bara detta, utan gäller det mesta här i livet som direkt rör mig som person. Inget konstigt med det Glad

/HAWI

Annons:
Adalissa
2012-04-20 19:38
#21

#20 Det är alltid bra att ha koll på vad som gäller. Jag är tyvärr en sådan som gärna vill kunna kontrollera även det man inte har kontroll över :p
Avskyr tex överraskningsfester… Måste veta vad som är bestämt innan och sedan får jag spela överraskad när det händer :p

Är du det minsta orolig över det här med Concerta så prata med polisen - det är ju inget olagligt du håller på med…

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Upp till toppen
Annons: