Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2891 ggr
[Varulv]
2012-04-20 14:51

Nymåne

Jag undrar, utifall du har tänkt på om du känner dig

  • särskilt rörlig och aktiv till sinnes dagtid

men däremot

  • ovanligt tungsint och dåsig nattetid

när det är nymåne? ObestämdTungan ute

Annons:
JohannaEkroth
2012-04-20 21:30
#1

När är det nymåne igen?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

AnneN
2012-04-20 21:33
#2

Inte som jag tänkt på, men vid fullmåne brukar jag få sömnproblem och/eller mardrömmar

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Varulv]
2012-04-20 23:25
#3

#1 Enligt min almanacka blir det nymåne i morgon lördag den 21 april.

Spacegirl31
2012-04-21 20:44
#4

Jag har svårare än vanligt att sova när det är fullmåne.

* ~* Ha en bra dag *~*

lilli-l
2012-04-22 08:01
#5

Jag får svårt att sova vid fullmåne.

Ska tänka på hur jag är dagtid nästa gång det blir fullmåne och återkoma om det Skrattande

Carpe Diem….Fånga dagen

[Varulv]
2012-04-22 13:36
#6

Ähm…

Ett litet tillrättaläggande bara:

Det var vid  n y m å n e  jag ville höra om hur ni känner det; icke fullmåne…

Och, som sagt, nymåne, det har vi just nu för närvarande; den kulminerade igår, men håller ju på ännu några dagar/nätter, så passa på & känn efter! Flört

Annons:
lilli-l
2012-04-22 18:51
#7

Hahahaha..va fasiken är nymåne då? Hahahah..trodde du bara skrivit ett annat namn på fullmånen Flört Nymåne/fullmåne..alldeles för rörigt för mig!

Men jag får väl kolla och känna efter för glatta livet just nu då..hehe!

Carpe Diem….Fånga dagen

[GunillaR]
2012-04-22 19:19
#8

Jag brukar uppleva att jag är mera känslig vid fullmåne oavsett om det är positivt eller negativt. Även att energin och inpiration stiger väsentligt vid fullmåne.

[Varulv]
2012-04-22 19:20
#9

#7 En liten föreläsning om månens faser, speciellt för dig. Flört

Det är ju så, att månen, den kretsar kring jorden (jorden är ju rund, en planet, som i sin tur kretsar runt ikring solen). Det tar cirka 27 jorddygn för månen att ta sig ett varv runt vår jord.

På sin bana runt jorden så kommer månen att befinna sig ömsom "bakom" jorden i förhållande till var solen är (sett från vårt jordiska perspektiv), och ömsom "framför" jorden ifht solen. Däremellan (dessa två ytterlighetslägen), så befinner sig månen "halvvägs" vilket innebär halvmåne.

Ytterlighetsläget "bakom" jorden innebär fullmåne, ty då är månen helt belyst från jorden sett.

Månens ytterlighetsläge "framför" jorden innebär en totalt mörk måne sedd från jorden, ity hon ju inte en enda solstråle emot ta kan (där hon befinner sig just då). Det är detta läge som kallas nymåne.

Nymåne det hade vi igår (lördag den 21 april). Strax - kanske redan på måndag - kommer du att få se en liten tunn månskära (utifall du vänder din blick mot skyn). Denna skira månskära bör vara synlig mittpå dan (förutsatt det är molnfritt, såklart). Så speja i morgon!

Sedan kommer månskäran att bli allt bredare, för att efter en vecka vara halv (halvmåne). Efter ytterligare en vecka blir hon full (fullmåne). Efter ännu en vecka är hon åter halv, för att efter 27 dygn, räknat från igår, åter vara ny.

Och så där håller månen på, i evigheters evighet, nästan.

Glad

[Vargöga]
2012-04-22 19:44
#10

Haha, ja jag satt och funderade varför alla skrev fullmåne när du skrev nymåne. Tungan ute

lilli-l
2012-04-22 19:53
#11

Varulv..Jag bugar & tackar för en alldeles egen föreläsning Skrattande

Jag var faktiskt ut på Wikipedia och kolla läget, det här om olika faser som månen håller på med..och det var jag direkt efter jag skrivit mitt förra inlägg.

Så..du ser, jag månne vara 50 år och ha alla dessa olika diagnoser, men jag har ju ADHD och däri finns mitt lilla nyfikna jag..hehe!

Så tack, Varulv, för att du berikat min värld nu Flört

Kram på dig och..du är väldigt rolig med dina små, fräna inlägg och duktig att skriva!

Carpe Diem….Fånga dagen

[Varulv]
2012-04-22 21:31
#12

#10 Tack för din skärpthet, EmiliaP! Kyss

#11 Jag bugar och bockar för ditt över hövan rika beröm, lilli-l ! Kyss

Upp till toppen
Annons: