Annons:
Etikettnät-vänner-sökes
Läst 7545 ggr
Wuwie
4/21/12, 2:16 AM

Alkohol + Diagnos = ?

Jag har ADD. Hur blir ni när ni har druckit alkohol? jag kan tycka att jag blir ganska öppen och pratglad. kanske FÖR pratglad ibland. jag är jätte gärna ute å dricker å umgås med folk över en cider/öl eller dyligt. Dock inte med "bokstavsfolk". jag skulle gärna vilja träffa "bokstavsfolk över en fika å prata om allt mellan himmel och jord. Hur upplever ni detta?

Annons:
AnneN
4/21/12, 10:59 AM
#1

Jag har ADHD & autism, de få gånger jag dricker alkohol så blir jag mer avslappnad, pratig (lite för mycket ibland), på tok för öppen om jag råkat ta en grogg för mycket och extremt sällskapssjuk.

Vart i detta avlånga land finns du? I en del städer finns det speciella möten just för de som har NPF, tex här i Luleå där jag bor så har vi Cityträffen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Alyosha
4/21/12, 6:32 PM
#2

Jag blir sömnig och inte alls pratglad. Dricker mycket sällan när jag umgås med folk för jag vet hur tråkig jag blir av alkohol. Har ofta undrat om mina diagnoser gör att jag reagerar annorlunda på alkohol. Alla andra verkar ju bli pigga av det och mer sociala, medan jag blir väldigt sömnig och vill bara hitta en säng att lägga mig i och sova.

[Varulv]
4/21/12, 8:09 PM
#3

Jag har AS och blir väldigt positivt stimulerad av alkohol. I något annat sammanhang menade jag, att alkohol för mig (i relativt små mängder) fungerar på liknande sätt som Ritalin etc. gör för en ADHD:are.

Så egentligen borde vi aspergare (åtminstone jag) få alkohol ordinerat och utskrivet åt oss på recept (med högkostnadsskydd…!) Skrattande

zatanica
4/21/12, 10:01 PM
#4

hahaha varulv det får du föreslå till läkarna, skulle vilja sed eras min då Skrattande

[Varulv]
4/21/12, 10:11 PM
#5

Flört Tja… Eller så kunde vi få handla till reducerat pris (skattefritt?) på Systembolaget (med "motbok" då kanske, således ransonering) !

zatanica
4/21/12, 10:24 PM
#6

haha super, det röstar jag för på en gång varulv, lite fördelar måste man ju få ha Tungan ute

Annons:
LinaIsabell
4/22/12, 12:29 PM
#7

Cityträffen? Vad är det? Jag bor relativt nära Luleå så det hade varit trevligt om du kunde berätta lite mer.

Wuwie
4/22/12, 4:00 PM
#8

jag bor i stockholm :)

AnneN
4/22/12, 6:26 PM
#9

#7 Cityträffen är en mötesplats för de som har en npf-diagnos där man träffas och har kul, spelar spel, fikar, mm. Finns en grupp för de som är 18-30 år och en för de som är 30+.

Länk till gruppen 18-30 http://citytraffen.blogspot.se/

Länk till gruppen för 30+ http://ct30plus.blogspot.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wuwie
4/22/12, 10:43 PM
#10

Finns det en sån träff i stockholms trakterna oxå? :) någon från stockholm som kanske vill ses privat över en kaffe? :)

AnneN
4/22/12, 11:21 PM
#11

#10 Jag är osäker hur det är i Sthlm, men om ingen här inne vet så kan du kika om http://www.attention-riks.se/ kanske har någon träff.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

graleh
6/6/12, 5:06 PM
#12

Jag dricker inte alkohol för jag blir aggressiv, får extrem ångest samt vaneföreställningar. Jag har ADD.

Jag skaffar gärna vänner som inte heller är så glada för att supa skallen av sig om helgerna. Jag bor utanför Eslöv i Skåne.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Porklash
6/6/12, 5:10 PM
#13

Jag blir asocial, mer eller mindre deppressiv och kan bli aggressiv. Lyckligtvis aldrig våldsam. Slutade dricka alkohol för 8 år sedan.

pEr

Annons:
muammar
9/3/12, 12:07 AM
#14

Jag dricker inte alkohol (eller tar andra droger för den delen), eftersom det gör bara vissa typer av befolkningen jag ogillar - och sådan vill inte jag vara. De gånger en druckit tidigare, så tycker folk att en blivit mer "normal" - inte full som de flesta, utan mer normaliserad - ungefär så en blir efter intensiva träningspass. Allting flyter på mycket bättre, sociala bitar är lättare att hantera, likaså med förändringar en "normalt" har svårt för blir något smidigare.

Satsar hellre på träningspass och får bättre kroppsstyrka.

(Har Adhd+As).

MoaL
9/3/12, 4:30 AM
#15

Jag dricker inte alkohol, och skulle helst se att den drogen - liksom flertalet andra droger - förbjuds.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

JohannaEkroth
9/3/12, 11:46 AM
#16

Pappa hade troligtvis AS och dog av sin alkoholism. Han självmedicinerade. Jag blir avslappnad och trött av alkohol och fnittrig och glad, men sedan jag insåg att pappa blev allvalrigt sjuk av sitt drickande kan jag inte med att dricka.

Gillar inte det där med alkohol och självmedicinering alls. Obestämd

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

indra-bus
9/3/12, 12:48 PM
#17

Jag dricker inte alkohol.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

PiganX
9/3/12, 5:47 PM
#18

#15 Varför skulle man förbjuda det? Sålänge man klarar av att hantera alkoholen och inte låter den gå överstyr så ser jag inte problemet.

Jag blir mera "normal", är mer avslappnad och pratglad än jag är nykter. Så länge jag inte dricker för mycket dvs. Dock så förstärks ofta en dålig hos mig; impulsiviteten. Är ganska impulsiv redan som nykter och med alkohol i mig så slutar jag ofta tänka helt. Därför dricker jag nästan aldrig längre, händer högst någon gång i månaden.

Jag har Asperger.

indra-bus
9/3/12, 6:17 PM
#19

#17 För de bli som att hälla bensin i elden. O de kan brinna bra ändå..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

mayolica
9/3/12, 9:57 PM
#20

Jag har ADHD +drag av AS.

Alkohol är inte alls bra för mej,der har kunnat spåra ur och slå över totalt på mej när jag varit full. På den tiden kände jag inte till något om diagnoser,nu har jag slutat att dricka sen många år.  När jag var ung i 15-16 års åldern och drack lite blev det istället så att andra uppfattade mej som "normal" av att ha druckit.

~ mayolica ~

Annons:
[Varulv]
9/3/12, 10:28 PM
#21

Jag hatar att bli "full". Det hände väl nån gång då och då i ungdomen att man blev det. Och alltid ångrade man bittert vad man gett sig in på, dan därpå… Gråter

Med åren har jag funnit en ritual kring detdär med alkohol. Jag känner av kroppens mottagningsförmåga så att säga. Tar dagligdags ett (eller ett par ibland) glas vin. Någon enstaka centiliter av någon likör eller Calvados eller Cognac eller så till kaffet, med en cacao-högkoncentrerad bit choklad därtill, vilket allt jag bär in till mitt arbetsrum här, där jag sitter och skriver dessa rader nu.

Alkohol i dessa små doser får på mig en mycket gynnsam effekt. Precis som andra har beskrivit det, så känner jag mig mera "normal".

Därför framhärdar jag, att vi aspergare (för jag tror att detta är ett asperger-symptom) borde få alkohol utskrivet åt oss som medicin…!

Glad

Praefatio
9/3/12, 10:52 PM
#22

Alkohol är inte så farligt för mig. Jag har ett enormt kontrollbehov och litar inte på fulla människor, varför jag sällan "lyckas" bli full även om jag försöker. Alkoholen påverkar helt enkelt inte, eftersom jag undermedvetet inte vill att den ska göra det.

När jag väl är trygg och dricker så blir jag alltid öppen och väldigt kärleksfull, vill ha mycket närhet av de jag tycker om.

Admantine
9/3/12, 11:02 PM
#23

Jag dricker gärna ett gott Amaronevin till en smarrig oxfilé, underbart gott. Har väl druckit en hel del tidigare och har sällan spårat ur direkt. Jag känner mig modigare och mer självsäker då jag är berusad, jag vågar prata mer och det kanske kan bli lite mycket prat ibland men inte så farligt. Numer dricker jag inte så ofta. Har bara blivit så. Jag håller med #18, varför ska man förbjuda det? Att det finns de som inte kan hantera alkohol är väl inte vi andras fel, eller? Man kan ju sortera bort billig skräpdricka som oftast är det de med problem dricker.

[Sandi92]
9/4/12, 12:20 AM
#24

Blir lite gladare, men inte mycket pratsammare. Sömnig blir jag också. Tål inte mycket förrän jag bara vill gå och lägga mig.

MoaL
9/4/12, 12:59 AM
#25

#16 Självmedicinering med alkohol är väldigt vanligt hos många med till exempel just NPF, liksom depressioner och liknande. Psykiatrin är såklart negativa till det, för när folk äntligen (om det väl händer) söker hjälp, så har de först ett alkoholberoende som måste tas tag i, innan de kan hjälpa personen med problemen som ligger till grund till varför han/hon började dricka från första början. Obestämd

#18 & #23 Jag tycker att det är självklart att vara emot det som ställer till med mest elände i vårt samhälle, både vad gäller brott som exempelvis våldtäkt, misshandel, fyllekörningar o dyl., såväl som tråkigheter eller rena tragedier som ligger på antingen personligt plan (oskulden som far all världens väg på fyllan, ansvarslöshet och impulsivitet som slutar illa och som inte skulle ha hänt i nyktert tillstånd, och så vidare) eller inom familj/släkt (misshandel, svartsjuka, alkoholism, otrohet, barn som måste uppleva sina föräldrar fulla och obehagliga, och så vidare).

Alkohol är ett berusningsmedel, en drog, och borde vara precis lika olaglig som andra droger.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Admantine
9/4/12, 2:43 AM
#26

#25. Jo det är ju såklart en hel del väldigt negativa sidor med alkohol, men jag tycker att det är fel sätt att angripa problemen genom förbud. Och jag har full förståelse för att man kan se alkohol enbart av ondo om man exempelvis råkat illa ut själv eller närstående genom misshandel, våldtäkt etc. där alkohol varit med i bilden. Jag har själv blivit misshandlad åtskilliga gånger då alkohol varit inblandat. Men förbud…nä jag tror inte det är lösningen…

MoaL
9/4/12, 6:12 AM
#27

#26 Tycker du att vi ska ta bort lagarna kring andra droger också?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Ladydragon
9/4/12, 6:31 AM
#28

Alkohol+diagnos (ADHD)= alkolist

så ser det ut för mig

och visst tusan blir jag oxå mer social pratglad och mår så j-vla bra när jag dricker..men baksidan är att det blir för mycket impulsförmågan existerar inte och så mår man riktigt skit dagen efter

och det allra värsta suget detta j-vla sug…

27# nu är det alkohol vi diskuterar i tråden…

PiganX
9/4/12, 6:51 AM
#29

#27 Varför skulle man vilja ta bort lagarna kring andra droger, bara för att man inte vill förbjuda alkohol? Och vad skulle det hjälpa med förbud mot alkohol, när man ändå alltid kan få tag i det om man är beredd att bryta lagarna?

indra-bus
9/4/12, 8:02 AM
#30

#25 Jag håller faktiskt med dig. Alkohol är värsta drogen. De är av den de värsta vålds brott händer.

Vårat förbuds samhälle tycker jag de är konstigt att de är ok.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

MoaL
9/4/12, 8:41 AM
#31

#28 Du missar poängen.

#29 Jag blir irriterad på detta trams om att lagar mot sådant som ställer till med elände "inte är någon lösning". En lag mot alkohol skulle definitivt minska alkoholförbrukningen. Folk i gemen riskerar inte höga böter eller fängelse för att dricka sig fulla, lika lite som de riskerar böter/fängelse för en chans att bli påtänd.

Jag är less på att läsa om nya våldsbrott hela tiden, som särskilt sker i samband med helger, festivaler och dylikt - alltså när det är "socialt accepterat" att dricka och snarast onormalt att inte göra det. Man får fler sneda blickar när man säger att man är nykterist än om man dricker sig dyngrak - är inte det rätt skrämmande? Folk har till och med försökt att övertala mig att dricka. Obestämd
Poliser, övervakare och dylikt säger själva att utan alkohol skulle de i princip gå sysslolösa.

Att folk kan få tag på saker fast de är olagliga är väl ändå ingen orsak att vara emot ett förbud? ALLT olagligt går att få tag på eller göra. Skillnaden är bara att det dels är färre som gör det, och de som gör det kan straffas om brottet upptäcks.

#30 Så sant. :)

Att det inte är förbjudet har ju att göra med att vi har tillverkat och berusat oss på alkoholhaltiga drycker sedan urminnes tider. Exempelvis jäst fruktsaft är inte direkt svårt att få till (tyvärr).
Skulle alkoholen som berusningsmedel ha "uppfunnits" idag så skulle den utan tvekan ha förbjudits, men som det är nu har den dels en så lång tradition som "sällskapsdryck", likväl som att den inbringar en hel del pengar till statskassan (hur mycket alkoholen sedan kostar staten är en helt annan femma), att ens tanken på ett förbud väcker motvilja och protester.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

PiganX
9/4/12, 9:02 AM
#32

#31 Du får bli så irriterad du vill, jag har min åsikt och jag kommer inte att ändra den. Min åsikt är inte mera trams än din bara för att du inte håller med mig eller ser på saken ur samma perspektiv som mig.

Visst har du rätt, det händer alltför mycket skit när folk är på fyllan, ofta är alkohol inblandat när våld finns med i bilden. Och visst skulle inte lika många dricka om det vore olagligt, men jag tror ändå inte att det skulle hjälpa särskilt mycket att sätta ett förbud.

Dricker man inte i särskilt stora mängder och klarar av att hantera alkoholen, så varför ska den då förbjudas för alla? Visst kan man ha massor av roligt utan alkohol, därför väljer jag också att nästan aldrig dricka. Har dessutom en pojkvän som är narkotikamissbrukare (ren sen 4 månader tillbaks) och som aldrig kommer att kunna dricka alkohol i hela sitt liv. Jag är beredd att sluta helt för hans skull.

Men de människor som vill kunna ta ett glas vin framför tvn en lördagskväll, eller gå ut och roa sig på någon bar en fredagkväll, varför ska de inte få göra det, för att vissa andra inte kan hantera alkoholen?

Jag tycker man bör prata mer om alkohol, droger och dagens samhälle i skolan. Jag tycker att det bör bli en större del av vår tid i skolan, att lära oss vårt värde, att vi kan stå upp för vad vi vill och inte vill göra, och att det finns andra sätt att ha roligt på. På så vis är jag säker på att man kan minska missbruket, om man försöker få ungdomar på rätt väg redan innan de hamnar i fel banor.

Jag tycker att man bör lägga mer pengar och resurser på att hjälpa de som inte klarar av att hantera alkohol (och andra droger), istället för att förbjuda den helt och därmed få en hel del massa annat jobb, dvs se till att folk följer den lagen. Då rikas ju uppmärksamheten på fel sak; bestraffa istället för att hjälpa. Totalt slöseri med både pengar, tid och människors liv, om jag får säga det själv!

indra-bus
9/4/12, 9:37 AM
#33

Alla har rätt till sin åsikt. Men jag som inte dricker har blivigt klassad som konstig för de mer än en gång jag har inte precis blivigt hyllad.

O anledninen till att jag låter bli är att jag faktiskt dängde upp en kille en gång (för att han tog mig i rumpan) jag tyvker inte de är ok om jag är nykter heller men då har jag inte blivigt så våldsam.

Men långt i från alla tar de ansvaret.

Sen sägs de att hach är inkörsporten till tyngre droger o jag undrar om de inte är alkoholen??

De  är ju allment aksepterat att säga om man gjort något dumt… Jag var ju full.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Admantine
9/4/12, 11:25 AM
#34

#27…Du skev: "Tycker du att vi ska ta bort lagarna för andra droger också?" Jag vet inte hur jag ska svara på den frågan eftersom du skrev "också", alkohol är inte olagligt därför blir frågan konstig. Men jag förstår vad du menar. Lagarna om förbud mot andra droger ska vi naturligtvis behålla, det vore korkat att göra annat. Alkohol OCH socker hade säkert blivit förbjudna om de uppfanns i nutid. Men nu är det inte så. Och kommer med största sannorlikhet aldrig att förbjudas, de har funnits för länge. Det räcker bra med att staten har monopol och tar ut skyhöga skatter…och skatten betalar alkoholrelaterade åkommor och skador etc. Jag håller med #32, det bör tas upp mer och tas mer på allvar i skolan och det redan från första klass. Jag dricker väldigt måttligt, främst vin till mat, och vill fortsätta med det.

Annons:
[Varulv]
9/4/12, 7:38 PM
#35

Det faktum att vi i Sverige inte är riktigt harmonierade med övriga EU vad gäller alkoholhaltiga drycker, gör smuggling lönsam (och synnerligen enkel och riskfri, eftersom tullgränserna i princip är upplösta). Detta genererar således en omfattande alkoholsmuggling in till vårt land.

Vår "interna" lagstiftning är därmed mer eller mindre satt ur spel. Kan jämföras med "förbudstiden" i USA… Obestämd

Anne-Hedvig
9/4/12, 10:40 PM
#36

Jeg tåler alkohol dårlig - føler meg 'sjøsyk' etter få slurker, blir deprimert og begynner å gråte. Altså ikke noe å trakte etter i selskapslivet! Holder meg derfor til vann når jeg er borte i selskap. Andre må gjerne sitte med vinglasset sitt så lenge de holder måte. Fyll synes jeg er avskyelig!

#35 - Når det gjelder Norge, så har vi så gammel tradisjon for misbruk av alkohol at alkoholen neppe kan slippes fri. På begynnelsen av 1800-tallet var det fritt frem for å brenne brennevin selv, og det var en sosial ulykke der mange drakk seg fra gård og grunn. Ble etterhvert en folkebevegelse mot dette, og alkohollovgivningen ble strammet inn.

Hender jeg er på Vinmonopolet (tilsv. Systembolaget i Sverige) og handler dersom jeg skal ha gjester. De har dyktige fagfolk som kan gi virkelig gode råd om vin og mat! Vi med pol risikerer heller ikke vin med frostvæske og annet som folk har opplevd i Mellom-Europa.

Admantine
9/4/12, 10:45 PM
#37

#35. Ja, och vore det förbjudet så skulle maffior och MC-gäng tjäna storkovan :-/

Wide Awake Dreamer
9/10/12, 11:56 AM
#38

Jag dricker inte så mycket nuförtiden och när jag gör det så blir det aldrig särkilt mycket. Men jag kommer ihåg tiden i gymnasiet när jag började komma i kontakt med alkohol. Det behövdes inte så värst mycket förrän jag blev alldels galen, sprang omkring och hittade på en massa saker hela tiden, pratade och skojade med folk, dansade, klättrade på statyer, ja det är nog lättare att säga vad jag inte gjorde, jag var i alla fall överhuvudtaget knappt stilla en sekund. Blev jag rejält berusad kunde jag t.o.m. vandalisera saker bara för skojs skull…Skäms

Allt det här var så otroligt okaraktäristiskt av mig att det det knappt är sant. I nyktert tillstånd var jag en väldigt tystlåten och försynt person som knappt gjorde något väsen alls av mig. Nu är det väl ingen nyhet att alkohol tar bort hämningarna, men det som var så konstigt var att jag blev så otroligt vild. Ingen av mina kompisar blev riktigt på det sättet.

Nu är det nog en fem-sex år sedan jag blev berusad och då märkte jag att det inte alls hade samma effekt som det hade när man var under 30. Det bet liksom inte alls på hämningarna på samma sätt. Det kan iofs ha berott på att jag gick ut ensam den gången, man är ju inte lika kaxig då, men det kändes definitivt inte på samma sätt som jag upplevt tidigare.

Blir än idag konfunderad över effekten alkohol hade på mig, det bara "slog om" liksom. Många som såg mig både nykter och berusad trodde nog knappt sina ögon…

aspiemamman
9/16/12, 12:54 PM
#39

Hej!

Min son dricker inte alkohol! Han tycker att dom som dricker är IDIOTER!

Ursäkta uttrycket!! Jag som mamma är glad att han har den åsikten!

Rebellkatten
9/16/12, 2:21 PM
#40

Jag dricker alkohol.  När jag var yngre blev jag ofta väldigt full och kunde inte säga nej till att följa med folk hem. Meeeeeeen, det var då.

Jag blir mindre hämmad med alkohol i kroppenoch orkar prata med folk ordentligt men pallar inte riktigt med att bli "full" särskilt ofta. Men dricka två öl en kväll eller två glas vin är okej. Jag blir dessutom väldigt bakis, så ur den aspekten är det inte heller kul att dricka mycket.

Min pappa är alkoholist och men jag har inte riktigt den där beroende-personligheten. Jag är alldeles för måttlig.

kattfesk
2/10/13, 1:09 PM
#41

Dricker med måtta, är det bra så räcker det. Vin till maten eller en kvälls öl med ett riktigt kryddstarkt till som chiliostbågar ;) Jag avskyr att förlora kontrollen av min kropp, ligga och kräkas eller inte kunna stå upp. Så klokast är drick med måtta för all trevlihets skull :)

En liten människa som ser på hur jorden snurrar ;)

Annons:
Simelion
2/17/13, 4:56 AM
#42

Jag dricker otroligt sällan och med måtta. När jag är salongsberusad mår jag bra, känns som att jag är som jag borde blivit. Som tur är mår jag dåligt dan efter, trots att jag håller måttan, så det håller mej på tryggt avstånd från att halka i fallgropen att självmedicinera. 🙂

Sibua
3/3/15, 8:49 PM
#43

Jag har lite svårt för att dricka för att jag blir inte full. Behöver däremot akta mig så att jag inte går över strecket för att då är jag ute efter blod vilket känns väldigt jobbigt -:( så jag har varit tvungen att sätta gräns på precis 5 öl hahaha inte en droppe mer för då blir det knas

Wellcraft
3/3/15, 8:54 PM
#44

Bipolär, ADHD, Asperger & pts och har aldrig haft några problem under blöta kvällar.
Bara glömt stress, socialfobi & liknande och haft kul. Blir sällan aggressiv, ledsen eller utåtagerande. Är bara glad och social.
Känner mig ungefär som när jag tagit en högre dos av Concerta men minus koncentrationen.
Har nog gjort lite konstiga fyllesaker men inga stora grejer.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: