Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2121 ggr
HalfAdder
4/21/12, 4:36 PM

Concerta och illamående

Hej!

Jag är en kille som snart fyller 30 och väger runt 90 kg med en längd på 190 cm. I november 2011 fick jag diagnosen ADD (inåtriktad hyperaktivitet) samt drag av Asperger.

Jag påbörjade behandling med Concerta i mitten av januari 2012 och gick mellan doserna 18 -> 36 -> 45 -> 54 -> 45 -> 36 under en 3-månadersperiod. I början kände jag inte av några direkta biverkningar förutom minskad aptit och ökad hungerkänsla när jag varit utan mat ett tag. Men när jag nådde 54 mg upptäckte jag att jag inte kunde njuta av maten överhuvudtaget längre utan blev illamående när jag försökte trycka i mig mat. Jag var också illamående när jag inte hade tillräckligt med mat i mig. P.g.a. detta fick jag dosen sänkt till 45 och sen till 36 mg. 36 mg verkar vara den optimala morgondosen för mig.

Utöver morgondosen Concerta får jag nu också snabbverkande Ritalin utskrivet som jag kan ta på eftermiddagen då jag får en "dip" (vilket jag får varje arbetsdag). Först tog jag 10 mg under denna dip men kände att jag blev alldeles för instängd/introvert och kunde inte längre kontrollera mitt beteende på det sätt jag ville. Därmed fick jag eftermiddagsdosen sänkt till 5 mg.

Så i dagsläget tar jag 36 mg Concerta på morgonen och 5 mg Ritalin på eftermiddagen. Ibland kan jag fortfarande känna mig illamående om kosten inte sköts helt perfekt.

Mitt stora problem nu är att jag började springa igen för två veckor sedan efter ett uppehåll på omkring 6 månader. Efter fem minuter in på passet, knappt normaltempo, börjar jag andas väldigt tungt. Försöker jag här andas lugnare och inte lika tungt så blir jag direkt illamående. Fortsätter jag springa så blir jag mer och mer illamående, börjar rapa luft och får klökningar så att jag nästan spyr. Det går att fortsätta springa om jag tar en paus och sedan börjar igen, men jag är fortfarande illamående och det är verkligen inte trivsamt som det brukade vara.

Jag trodde först att jag kanske inte hade tillräckligt med mat/energi i kroppen så därför åt jag noggrant innan dagens löpning. Dagens löpning var värst och jag fick avbryta mitt i för att det helt enkelt inte är kul längre. Förra året sprang jag 15 km utan problem och nu kommer jag knappt 2 km längre. Innan jag började springa spelade jag badminton flera ggr i veckan. Då märkte jag inte av liknande symtom förutom vid ett tillfälle då det blev ett riktigt hårt pass då jag kände mig illamående och yr.

Utöver detta får jag väldigt bra symtomlindring av Concerta. Jag blir en mycket lugnare person och kan njuta mer av tillvaron. Jag funderar på om jag är intolerant mot Concerta eller rentav metylfenidat i sig?

Annons:
Upp till toppen
Annons: