Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 4833 ggr
[PiercedNymphaea]
4/30/12, 2:50 AM

Vill sluta tvärt

Jag går på Cymbalta 60mg nu och sen jag började med den (januari 2012) så har jag t.o.m börjar skada mig igen efter 4 års uppehåll och jag är rätt säker att det är pga Cymbaltan som jag har utvecklat tics.

Ticsen är riktigt illa vissa dagar, i torsdags och fredags så krampticsade jag kraftigt non stop och fick åka till olika akuter men fick ingen hjälp och ingen visste vad det berodde på så dom kunde inte erbjuda någon hjälp.

Jag vet (tro mig, jag vet verkligen!) hur DUMT det är att sluta tvärt med antidepp, men jag står inte ut med allt detta!! Och jag får inte tag på min läkare för hon är nästan aldrig på mottagningen, jag försökte ringa och få tag på henne senast i fredags och då sa en sköterska att läkaren är tillbaka tidigast på onsdag(!), och den andra läkaren på mottagningen är sällan där heller.

Jag får panik, jag orkar inte ha det såhär! Jag orkar verkligen inte vänta tills onsdag för att kanske lyckas få tag på henne och om jag lyckas så kommer det ändå ta flera dagar innan jag får en lägre dos av Cymbaltan. Jag orkar verkligen inte ha det såhär!

Jag vill verkligen sluta helt tvärt, cold turkey, med den och funderar skarpt på att sluta med den redan imorgon. Jag vet inte ens varför jag skriver detta, kanske för att få råd, kanske för att få skriva av mig, jag vet inte… Men jag ORKAR verkligen inte vänta ännu en vecka med helvetes-ticsen och självskadandet! Jag är t.o.m beredd att lägga in mig på psyk (har inte legat inne på psyk på minst 5år) ifall utsättningssymptomen skulle bli överväldigande och om jag skulle få kraftig ångest och panikattacker. Jag vill bara sluta med den, den skadar mig mer än hjälper mig…

Annons:
Knaprig
4/30/12, 9:03 AM
#1

ring nu, säg att du mår sådär dåligt, klarar inte biverkningarna. det ska räknas som akut och då får dom fan ringa upp dig ASAP eller nåt, annars får någon annan hoppa in och ta det här. Du ska inte behöva vänta med sånna där biverkningar.

kram

[PiercedNymphaea]
4/30/12, 2:14 PM
#2

Ringa mottagningen igen menar du? Jo jag får göra det idag, hoppas att dom lyssnar på mig och kanske kan hjälpa mig på något sätt.  Jag tror itne ens att jag vill trappa ner dosen för då måste jag ändå fortsätta med den ett tag och jag vill verkligen inte det…

Kram

Zaphix
4/30/12, 2:30 PM
#3

Att sluta med cymbalta är inget jag skulle göra tvärt, definitivt inte. Jag fick otrevliga utsättningssymptom av den och det tog tid innan jag klarade av att trappa ned den helt.

Risken är att det blir betydligt värre om du slutar med den tvärt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[PiercedNymphaea]
4/30/12, 2:48 PM
#4

#3 Jo jag vet, Cymbalta är nästan lika jobbig att sluta med, oavsett med nedtrappning eller tvärt, som Efexor.  Jag gick på Efexor för 5år sen tror jag det var och jag slutade med den tvärt för ingen läkare hjälpte mig och jag hade inte heller råd med den. Jag kommer inte ihåg exakt hur jag mådde då men jag kommer ihåg 'zappen' i hjärnan och kropp och att jag vart yr och fick ångestattack varje timme typ.  Men just nu är jag beredd på att sluta tvärt med Cymbaltan, just nu känns det faktiskt som att det skulle vara värt alla utsättningssymptom och skit bara jag får bort rävgiftet ur kroppen!

Jag har kunnat hålla mig borta från rakbladen i 4år fram tills nu, Cymbaltan får mig att tänka och hantera impulserna på FEL sätt! Jag är helt säker på att om jag aldrig hade börjat med Cymbaltan så hade jag inte haft en tanke om att skära mig, trots att jag och min fästman gjorde slut 3 april och flyttade isär så hade jag ändå (om jag inte gick på Cymbalta) kunnat klara av ångesten, tomhetkänslorna, osv utan att få en tanke om att skära mig igen.

Igår skar jag mig igen och jag vet inte ens varför jag gjorde det, för jag hade inte ångest eller något sånt. Det är mer att Cymbaltan får mig att känna att "jag måste skära lite", så jag gör det inte av ångest eller något sånt som var anledningen när jag skadade mig förr.  Jag har även fått mer tvångstankar sen jag började med Cymbaltan, och dom är inte ångestladdade som när jag hade tvångstankar när jag var 16-17, utan jag bara "måste" göra något och jag kan inte låta bli att göra det! Men inte pga ångest utan det bara är något jag "måste" göra, ungefär som att man måste stänga av spisplattorna när man har gjort klart maten.

Zaphix
4/30/12, 2:52 PM
#5

Åt Efexor efter cymbalta, ett helsike att sluta med den också. Äter Voxra nu, mycket trevligare medicin.

Men blir det för jobbigt, åk in på akutpsyk och prata med en läkare där, du måste få hjälp med detta nu innan det går för långt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[PiercedNymphaea]
4/30/12, 3:21 PM
#6

Jo akutpsyk är jag beredd på att åka in till för jag fick precis reda på att psykmottagningen här där jag har min läkare är stängt idag och imorgon(!). Så jag har INGEN som hjälper mig förutom boendestödet och mina föräldrar, men mina föräldrar kan ju inte göra mycket mer än att skjutsa runt mig.  Jag får fan panik av detta, jag ORKAR verkligen inte mer D:

Annons:
Ladydragon
4/30/12, 3:29 PM
#7

4# självskadebeteende är beroendeframkallande så har man väl börjat så kan man så lätt trilla dit igen tyvärr

angående ditt självskadebeteende så tycker jag det mer låter som om det blev för mycket när din pojkvän lämnade dig…..

sen kanske det bara blev för mycket med ny medicin och rörigt privatliv Obestämd jag har dock lite svårt att se att enbart medicinen får dig att må såhär

jag säger som övriga sök hjälp istället Akutpsyk kanske är något

[PiercedNymphaea]
4/30/12, 3:40 PM
#8

#7  Jo tack, jag vet att det är beroendeframkallande. Men om du läser vad jag skriver så har jag inte skurit mig pga ångest eller annat utan för att jag får "måste-tankar" och jag MÅSTE på något sätt skära mig. Det har ingenting alls att göra med att jag och fästmannen gjorde slut, det vet jag. Jag har stor insikt om mig själv och hur min kropp och hur mitt psyke fungerar.  Men visst kan jag förstå att andra ser det på det sättet. Men jag tänker inte sitta och argumentera emot och hålla på när jag Vet att det är pga Cymbaltan.

Och har man aldrig gått på en medicin som ändrar ens psyke helt så kan man inte förstå och klart man tvivlar då. Men jag har en vän som också hade likadana problem med samma medicin. Han började skära sig efter 6års uppehåll och fick andra biverkningar som gjorde hans psyke helt fucked up och när han slutade med den så slutade suget/behovet av att skada sig.

Jag har mått bra sen 2008 när jag flyttade hem från behandlingshemmet så att få tics, tvångstankar, 'måste-tankar' osv helt plötsligt när jag går på denna medicinen gör att jag är säker att det är pga den.

[PiercedNymphaea]
4/30/12, 3:42 PM
#9

#7 Och en till sak, jag och fästmannen gjorde slut gemensamt så det var inte att han "lämnade" mig bara sådär.

Upp till toppen
Annons: