Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1670 ggr
Mitralis
2012-05-02 16:09

Provocerande jobbcoach

Är inskriven på ett jobbcoachingföretag och idag så satt vi och pratade lite om de mentala bitarna som vi ska gå in på djupare i morgon.

Det som jobbcoachen sa idag var att "Alla människor föds som oskrivna blad och att vi genom uppväxten och omgivningen blir formade till den person vi blir sedan". Jag menar att det är ett ganska provocerande uttalande då det skulle innebära att alla diagnoser är förvärvade genom uppväxt och omgivning. Måste höra med honom i morgon om han verkligen menar att det är föräldrarna som genom sin uppfostran ger barnen diagnoser Obestämd



Annons:
[CajsaBajsa]
2012-05-02 16:44
#1

Jag kan tänka mig att han bara menar det som en fin och inspirerande tanke, tänkt för dem som faktiskt är i stånd att göra något åt sin egen situation, men att han helt enkelt inte tänkt på de som föds med speciella hinder.

Jag stöter ofta på liknande uttalanden och finner dem provocerande, men ofta när man pratar djupare med någon som uttalar sig så brukar det visa sig att de menar alla som inte har något speciellt handikapp.

Det finns ett fåtal människor som behöver få sig en spark i baken och någon som säger åt dem att "rycka upp sig". På dem funkar den tekniken ofta väldigt bra, och då vill de göra samma sak för andra, som kanske egentligen behöver en helt annan hjälp och stöttning.

Mitralis
2012-05-02 16:57
#2

#1 Är säkert som du säger, men jag tycker ändå att man ska vara försiktig med sådana uttalanden.



[CajsaBajsa]
2012-05-02 17:57
#3

Jag också! Glad

[C Stark]
2012-05-02 20:16
#4

Det lät ju som ett påstående i all välmenig i mitt öra.
Tycker det låter som att han menade just personligheten, inte diagnosen… oavsett om  man har diagnos eller inte så formas man ju av omgivningen när man formar sin identitet.
Men känner du att det blev fel så fråga, kommunikation är ju enklaste sättet att ta reda på, informera, och reda ut, saker Flört

[Tassy]
2012-05-03 02:45
#5

Säger som övriga, kan inte se något illa alls i det uttalandet. Tvärt om.

[CajsaBajsa]
2012-05-03 12:16
#6

Men alltså… Mitralis (och delvis jag) menar att ett sådant uttalande är ungefär som att säga "Du var bra när du föddes, sen har folk omkring dig, du själv och din omgivning skapat dig till den du är nu med massor av problem och svårigheter". Det är det som är provocerande.

Annons:
[Tassy]
2012-05-03 13:32
#7

#6 Men det är ju en tolkning som ni personligen gör?

[C Stark]
2012-05-03 13:55
#8

Instämmer med Tassy - det är ju ni som gör tolkningen negativ isf.

Jennix
2012-05-03 14:00
#9

Jag tror så här: det där är nåt man säger ibland, för att det låter fint och jag tror inte att personen har lagt så mycket tanke bakom.

Visst formas man av erfarenheter och av livet, men en hel del är ärftligt också och vi är alla individer redan från början. Det kommer man fram till mer och mer.

Men jag tror inte coachen tänkte på det så mycket, och jag tror inte hen menade något illa med det.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[CajsaBajsa]
2012-05-03 16:11
#10

Jag tror inte heller han menade det så, eller ens att han menade illa. Jag förklarade bara vad som är provocerande med det.

[Tassy]
2012-05-03 19:04
#11

Aha, då förstår jag. Glad

[Varulv]
2012-05-04 16:02
#12

Det som jobbcoachen påstod var ju ingalunda en "sanning" - hen uttryckte blott den ena av två ytterligheter bland ståndpunkterna om arv kontra miljö inom psykologin.

Just hens uppfattning brukar benämnas tabula rasa-modellen dvs. uppfattningen att människan föds som "en oskriven vaxtavla". Sanningshalten i det påståendet beror givetvis i mycket på vad man menar. Ty att det föreligger genetiska skillnader mellan människor, det är ju ett faktum. Men i vilken grad de i sig påverkar individens personlighet, är en intressant men svår fråga.

[CajsaBajsa]
2012-05-04 16:29
#13

#12 Du har alltid så intressanta svar Glad Jag gillar ditt sätt att använda språket.

Annons:
[Varulv]
2012-05-04 16:41
#14

Tack CajsaBajsa! Glad

Jag tycker, från min sida, att ditt inlägg #6 var tänkvärt. Flört

Upp till toppen
Annons: