Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2081 ggr
Tintin82
5/17/12, 11:51 AM

Diagnos!

En fråga bara…ni med diagnos hur gamla var ni när ni fick dom? Fick min för två år sedan när jag var 27…ibland önskar jag att jag hade fått den när jag var liten…men bättre sent än aldrig

Annons:
[Vargöga]
5/17/12, 11:56 AM
#1

Jag var 31 år när jag fick mina första diagnoser.

zatanica
5/17/12, 12:26 PM
#2

27 och ett halvt när jag fick ADHD diagnosen, ett år senare kom AS diagnosen ganksa precis på dagen. SÄger som TS bättre sent än aldrig, men man kan ju undra hur det sett ut om man fått dem tidigare.

[CajsaBajsa]
5/17/12, 12:29 PM
#3

Jag är 26 och påväg att få en diagnos (med största sannorlikhet), och jag önskar SÅ att jag fått hjälp tidigare. Tänk vad mycket bättre det kunde gått i skolan, både med betyg och kompisar, tänk jag kunde sluppit gå dessa 7 år arbetslös och fattig utan att fatta varför jag inte klarar nånting. Jag hade kanske sluppit slänga ur mig kommentarer som "jaha, ligger Skåne och Malmö nära varandra?", för jag hade kanske hängt med i lektionerna och lärt mig om världen och kunnat gångertabellen.

Tintin82
5/17/12, 12:42 PM
#4

Ja jag känner också att hade man fått diagnos tidigare i livet så kunde livet sett annorlunda ut och ibland har man sina funderingar hit och dit…just nu har jag en fundering på att orka att åka och träna om ca en timma istället för att sitta noch glo på tv:)

zatanica
5/17/12, 12:44 PM
#5

O känner så igen mej CajsaBajsa, bortsett från att geografi var ett av mina favvo ämnen, men gångertabellen kan jag ännu inte. Ingen hade tålamod med mig.

Arbetslös har jag gått sedan den dagen jag slutade gymnasiet om man inte räknar ett och annat timvick här och där. Sedan började jag plugga i ren desperation.

Hoppas så på att få hjälp att komma ut i arbetslivet nu med diagnoserna, less på att vara arbetslös, värdelös och fattig.

[CajsaBajsa]
5/17/12, 3:04 PM
#6

Samma här! Tänk att man ska vara så utanför i samhället bara för att man funkar lite annorlunda.

Annons:
JohannaEkroth
5/17/12, 3:14 PM
#7

28 år. År 2009.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zaphix
5/17/12, 6:35 PM
#8

21 eller 22, tror 21, minns inte riktigt när det var. Är 25 nu.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
5/17/12, 8:40 PM
#9

År 2008 fick jag min diagnos, och då var jag 50+. Bättre sent än aldrig, javisst! Men den psykolog som var den som insåg diagnosen först sa spontant: "Hade du haft diagnosen redan 1985 (då jag gjorde ett avgörande val i mitt arbetsliv), så kunde din arbetssituation ha sett annorlunda ut för dig (mera gynnsam) idag."

HannaM
5/17/12, 10:26 PM
#10

Precis runt min tjugoandra födelsedag fick jag adhd-diagnosen. Nu är jag nyss fyllda 26 och väntar sedan ett år tillbaka på kompletterande aspergerutredning. Stackars dom som inte som jag har dubbel förtur, hur länge får inte dom vänta om jag får vänta så här länge? Min np-enhet verkar aningen överbelastad eller slö.

[Joanna76]
5/18/12, 12:00 AM
#11

2009, då var jag 33.

AnneN
5/18/12, 8:37 PM
#12

Jag är 30 år och fick min diagnos för bara några få månader sedan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Praefatio
5/19/12, 3:42 AM
#13

19 eller 20 var jag när jag fick diagnosen ADHD

14 när jag fick diagnoserna generellt ångestsyndrom och panikångestsyndrom, social fobi samt unipolär störning (kronisk depression, numera tror vi att depressionerna kan vara sekundära och egentligen bero på den andra skiten)

22 när jag fick diagnosen OCD

Jag är förmodligen inte färdigutredd men vi ska se hur vi ska gå vidare efter att jag börjar medicinera för ADHDn och ser vilka resultat det ger.

Annons:
HellviHumle
5/19/12, 7:07 PM
#14

57 eller nå't! Visst hade det kunnat göra stor skillnad med en diagnos lååångt tidigare. Har en serie depressioner med åtföljande sjukskrivning som knappast gynnat arbetslivet. Slutade som anställd på tidigt 90-tal efter en djup depression som jag inte kunde se orsakerna till. Har sedan försökt klara mig och familjen på diverse småjobb av allehanda slag. Brukar kalla mig för frilansande diversearbetare.

HH

JonEwe
5/19/12, 7:59 PM
#15

Jag fick min när jag var 6 år. Nu fyller jag 15 i sommar.

mickro
5/21/12, 10:29 PM
#16

Går på utredning nu och kommer nog garanterat få en ADD diagnos. Är 25.

OddMalin
5/23/12, 11:30 AM
#17

Fick min Add-diagnos i december 2011 vid 36 års ålder.

sudniF
5/23/12, 11:46 AM
#18

30+ var jag minns inte får inte ihop hjäårnan alls nu, men först kom ADHD efter en redig utredning sen slängde en läkare AS på mig också.

tarotlasse
5/23/12, 10:39 PM
#19

Jag var 47 år när jag fick min diagnos men kunde fått den mycket tidigare om jag inte jag protesterat mot min husläkares förslag om att göra en utredning redan  10 år innan.

För enligt mig själv så hade jag inte ADHD för jag var ju inte våldsam av mig.

Men så är det när man inte har kunskapen om ADHD.

Men redan för 25 år sedan sa min företags läkare att jag var en typisk A-person som var rastlös. arbetsnarkoman, med koncentrations problem och att ingen  orkar med ett så högt tempo i längden.

Men då var jag bara A men nu har jag fått fler bokstäver he he.

Lasse

Upp till toppen
Annons: