Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3440 ggr
[Varulv]
2012-05-17 22:21

AS som anhörig ser det

En riktigt bra beskrivning av oss aspergare i parrelation med NT har jag funnit i denna artikel:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/sa-lange-vi-umgas-pa-hans-satt-ar-allt-jattetrevligt_151668.svd

Perspektivet är den sammanlevandes.

I slutet på sajten, efter artikeln, finns en länk till ännu en liknande artikel. Även denna finner jag bra till en början, men sedan börjar det sedvanliga tjatet om att försöka "bota" oss aspergare; mota in oss i det sociala ledet. Men detta är ju dödfött. Och när kommer NT att inse det egentligen? Kanske aldrig?

Annons:
Zaphix
2012-05-17 22:44
#1

Skulle aldrig leva i den typen av förhållande där allt måste ske på den enes villkor, och att dessutom behöva göra allt hemma känns ju lite tärt. Hela tonen i artiekeln och det hon säger tyder ju på att hon är jäkligt less, men att hon stannar kvarf vara för att man inte ska skilja sig.

Jag förstår att hon rekommenderats skilsmässa.

Underligt att hon stannat så länge.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2012-05-17 23:41
#2

Så du menar då, att inte alla aspergare i en parrelation är så, som hon beskriver?

[Joanna76]
2012-05-17 23:53
#3

#2 nu hoppas jag verkligen du var ironisk Varulv.

Och förresten vad föreställer din Avatar?

Zaphix
2012-05-18 10:55
#4

#2: Det hoppas jag inte.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[CajsaBajsa]
2012-05-18 12:30
#5

Oj, vilken hemsk artickel! ÄR det verkligen så? Det låter väldigt mycket som att de helt enkelt inte passar ihop och att hon vantrivs med hur han är.

Det enda jag kan relatera till är ju då min syster med AS, hon har ett välfungerande socialt liv med mängder av människor omkring sig och ett bra långlivat samboförhållande med en ickeAS.

[Varulv]
2012-05-18 13:55
#6

#3 Du hoppas rättså rätt! Flört Egentligen genomsyras hela tråden av ett slags ironiskt förhållningssätt från min sida. Mest för att spetsa till debatten lite (förhoppningsvis). … Men samtidigt kan man ju inte riktigt veta, om det inte ligger någon sanning i det artikeln beskriver…

Min Avatar - ja den föreställer en varelse… Oskyldig - Och din då, Joanna76? Skrattande

Annons:
Anonym
Anonym
2012-05-18 13:57
#7

Min syrra lever exakt i ett sånt förhållande! fy bubblan kan jag säga

[Joanna76]
2012-05-18 17:59
#8

#6 cookiemonster i kostym. Han är en favorit. Innan hade jag en annan cookiemonster avatar

[Varulv]
2012-05-18 21:37
#9

#8 Oki-dokie! FlörtKyss

HellviHumle
2012-05-19 19:18
#10

Stämmer rätt bra, tycker jag.

HH

[Varulv]
2012-05-19 19:23
#11

#10 Artikeln menar du? På dig då? ObestämdTungan uteCool

HellviHumle
2012-05-19 21:29
#12

#11 Ja, det kunde nästan vara skrivet om mig.

HH

[Varulv]
2012-05-19 23:36
#13

… Eller mig också, för all del… Obestämd

(Fast nu har jag ju en massa andra [goda] egenskaper dessutom, gubevars, som tur är!)

(Samt att, om jag skulle intervjuas på motsvarande sätt om hur det är att leva ihop med min sambo [NT], så skulle nog folk reagera ungerfär på liknande sätt, som de nu reagerar på aktuell artikel… - fast på annat sätt ändå, givetvis.)

(Jag menar bara, att allting går att vinkla, på det ena eller andra sättet - när bara den ena parten hörs, dessutom.)

Annons:
sighni
2012-05-20 11:55
#14

Jag tycker det var en mycket bra artikel som jag känner igen mig i. Dessutom fanns där en länk till ytterligare en artikel som är en intervju med Tony Attwood.

[Varulv]
2012-05-20 22:48
#15

Just det! Och denne (Tony A.) är ju aspergarnas store "vän". Han är ju den, framförallt, som brukar framhålla fördelarna med Asperger och se dess möjligheter.

Av den anledningen reagerade jag, när artikelförfattaren på slutet började tjafsa om det där med att rätta in aspergarna i de sociala leden.

Men Tony Attwood vill jag hävda att den viktiga frågan för samhället är att få NT att begripa sig på - eller åtminstone acceptera - oss aspergare. Då kommer det nämligen att gå så bra allting! Glad

Upp till toppen
Annons: