Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Olika former av autism

AS som anhörig ser det

2012-05-17 22:21 #0 av: [Varulv]

En riktigt bra beskrivning av oss aspergare i parrelation med NT har jag funnit i denna artikel:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/sa-lange-vi-umgas-pa-hans-satt-ar-allt-jattetrevligt_151668.svd

Perspektivet är den sammanlevandes.

I slutet på sajten, efter artikeln, finns en länk till ännu en liknande artikel. Även denna finner jag bra till en början, men sedan börjar det sedvanliga tjatet om att försöka "bota" oss aspergare; mota in oss i det sociala ledet. Men detta är ju dödfött. Och när kommer NT att inse det egentligen? Kanske aldrig?

αγάπη

Anmäl
2012-05-17 22:44 #1 av: Zaphix

Skulle aldrig leva i den typen av förhållande där allt måste ske på den enes villkor, och att dessutom behöva göra allt hemma känns ju lite tärt. Hela tonen i artiekeln och det hon säger tyder ju på att hon är jäkligt less, men att hon stannar kvarf vara för att man inte ska skilja sig.

Jag förstår att hon rekommenderats skilsmässa.

Underligt att hon stannat så länge.

Anmäl
2012-05-17 23:41 #2 av: [Varulv]

Så du menar då, att inte alla aspergare i en parrelation är så, som hon beskriver?

αγάπη

Anmäl
2012-05-17 23:53 #3 av: [Joanna76]

#2 nu hoppas jag verkligen du var ironisk Varulv.

Och förresten vad föreställer din avatar?

Anmäl
2012-05-18 10:55 #4 av: Zaphix

#2: Det hoppas jag inte.

Anmäl
2012-05-18 12:30 #5 av: [CajsaBajsa]

Oj, vilken hemsk artickel! ÄR det verkligen så? Det låter väldigt mycket som att de helt enkelt inte passar ihop och att hon vantrivs med hur han är.

Det enda jag kan relatera till är ju då min syster med AS, hon har ett välfungerande socialt liv med mängder av människor omkring sig och ett bra långlivat samboförhållande med en ickeAS.

Anmäl
2012-05-18 13:55 #6 av: [Varulv]

#3 Du hoppas rättså rätt! Flört Egentligen genomsyras hela tråden av ett slags ironiskt förhållningssätt från min sida. Mest för att spetsa till debatten lite (förhoppningsvis). ... Men samtidigt kan man ju inte riktigt veta, om det inte ligger någon sanning i det artikeln beskriver...

Min avatar - ja den föreställer en varelse... Oskyldig - Och din då, Joanna76? Skrattande

αγάπη

Anmäl
2012-05-18 13:57 #7 av: Anonym

Min syrra lever exakt i ett sånt förhållande! fy bubblan kan jag säga

Anmäl
2012-05-18 17:59 #8 av: [Joanna76]

#6 cookiemonster i kostym. Han är en favorit. Innan hade jag en annan cookiemonster avatar

Anmäl
2012-05-18 21:37 #9 av: [Varulv]

#8 Oki-dokie! FlörtKyss

αγάπη

Anmäl
2012-05-19 19:18 #10 av: HellviHumle

Stämmer rätt bra, tycker jag.

HH

Anmäl
2012-05-19 19:23 #11 av: [Varulv]

#10 Artikeln menar du? På dig då? ObestämdTungan uteCool

αγάπη

Anmäl
2012-05-19 21:29 #12 av: HellviHumle

#11 Ja, det kunde nästan vara skrivet om mig.

HH

Anmäl
2012-05-19 23:36 #13 av: [Varulv]

... Eller mig också, för all del... Obestämd

(Fast nu har jag ju en massa andra [goda] egenskaper dessutom, gubevars, som tur är!)

(Samt att, om jag skulle intervjuas på motsvarande sätt om hur det är att leva ihop med min sambo [NT], så skulle nog folk reagera ungerfär på liknande sätt, som de nu reagerar på aktuell artikel... - fast på annat sätt ändå, givetvis.)

(Jag menar bara, att allting går att vinkla, på det ena eller andra sättet - när bara den ena parten hörs, dessutom.)

αγάπη

Anmäl
2012-05-20 11:55 #14 av: sighni

Jag tycker det var en mycket bra artikel som jag känner igen mig i. Dessutom fanns där en länk till ytterligare en artikel som är en intervju med Tony Attwood.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.