Annons:
Etikettmedia
Läst 4825 ggr
[Kaktuz]
2012-05-22 06:08

Betners ADHD skämt

”Vi måste sluta diagnostisera våra barn..
Bland skäl för att att få diagnos är att barnen gillar att springa omkring, klättrar och inte gilla skolarbete och att göra läxor. Det vill säga att de är barn.
Den medicinen som staten föreskriver är Amfetamin, det är inte medicin..**
Klart som fan att man blir mer effektiv av Amfetamin! Vet du vilka mer som blir mer effektiva av Amfetamin: ALLA.”**

Länk till: Magnus Betnérs show 41.29 minuter in kommer ADHD-skämten. Du måste se första reklamsnutten innan du kan klicka dig till slutet – om du vill se.

Annons:
[CajsaBajsa]
2012-05-22 17:05
#1

Jag tror inte jag vill se klippet faktiskt, det var jobbigt nog att läsa texten. Visst, det är komiskt, men det blir fel också. Om man är "drabbad" själv kan man förstå, både det komiska och hur det faktiskt ligger till i verkligheten. Men för alla som inte är drabbade på något vis och på så vis inte kan förstå så blir det bara konstigt och gör det svårare att förstå. Det är lätt att kritisera diagnostisering när man inte själv är i behov av det eller känner någon som är det, när man inte sett problemen som faktiskt finns i samhället. Jag brukar säga att en diagnos ska vara en lösning på problem, den ska inte skapa problem. Men har man inte sett de problemen som diagnoserna kan lösa så förstår jag att man bara tycker att diagnoser skapar problem.

Mysan59
2012-05-22 20:22
#2

Jag såg avsnittet där Betner sa detta, men orkade inte lägga ner nån energi på det. Om det är så han tycker så´får han göra det. I övrigt tycker jag han oftast är väldigt bra. Även om jag inte gillar allt han säger

[CajsaBajsa]
2012-05-22 20:46
#3

Jag vill bara förtydliga att jag inte är upprörd eller arg eller nåt sånt.Glad Men jag har tänkt mycket på sistone hur svårt det är för folk som inte är sjuka eller har någon diagnos eller står nära någon som har det att förstå hur det kan vara. Och att det då ofta blir missförstånd.

[Varulv]
2012-05-22 21:25
#4

Jag vill inte heller se "ståupparen". Har inte själv ADHD men respekterar er, som har det.

Om man ska säga någonting positivt ändå om detta raljerande, så kan det möjligtvis föra det goda med sig, att det skärper till urskiljningen av "agnarna från vetet". Det vill säga, att utifall diagnosticeringen har gått släpphänt till i en del fall förut, så kanske diagnosticörerna skärper till sig lite. Och det är i så fall till gagn för alla er, som faktiskt har ADHD och realt kan vara behjälpta av hjälpande insatser från samhället.

[CajsaBajsa]
2012-05-22 23:30
#5

Fast visst är det så att vi inte skulle behöva någon särskilld specialhjälp om samhället redan var anpassat efter alla människor som faktiskt lever i det.

JohannaEkroth
2012-05-23 00:13
#6

Jag avskyr Magnus Betner, så jag kommer inte att titta på länken. Magnus är en MYCKEt elak person, min åsikt.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[PiercedNymphaea]
2012-05-23 00:13
#7

Kan förstå att folk kan ta illa vid sig, men samtidigt så är han känd för att säga massa provocernade saker och ha sjuk humor, han VILL ju få folk reagera bara för att. Och han är ju en komiker, varför ta det han säger på allvar?

JohannaEkroth
2012-05-23 01:11
#8

Kanske för att jag har Asperger? FlörtFoten i munnenCoolOskyldig

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[PiercedNymphaea]
2012-05-23 01:23
#9

#8  Det har jag med :P

JohannaEkroth
2012-05-23 01:27
#10

Jag har svårt för elak humor, har jag alltid haft. Larvig humor typ Stefan och Krister, Robert Gustavsson. Mr Bean, Magnus och Brasse. Lorry/Yrrol/Galenskaparna, Björn Gustavsson har jag lätt för.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Kaktuz]
2012-05-23 06:53
#11

Kyss

Emaljoh4
2012-05-23 11:46
#12

Jag bryr mig inte.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

indra-bus
2012-06-11 12:51
#13

Jag har inga problem med att skämta om mig själv o min ADHD om hur "Tokig" jag är ibland.

Men de skämtet var mycket sarkastiskt o över gränsen INTE roligt. Mycke kränkande. Inte ok.

Men beror nog på okunskap? Gillar inte när man gör sig rolig på de "svagares" Bekostnad. Undrar om de skulle vara lika ok att skoja om en som har förlamade ben TEX.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
[CajsaBajsa]
2012-06-11 13:40
#14

#13 Jag tror att på ett sätt skulle det vara mer ok att skämta så om någon med förlamade ben eller någon annan åkomma som syns konkret. För då förstår folk att "han kan faktiskt inte gå för han har förlamade ben", medan ADHD är dolt så folk förstår inte på samma sätt att det faktiskt är en problematik.

[Pappsing]
2012-06-11 19:00
#15

Att skämta om folk som har ADHD, är lite som att skämta om feminister.
Det finns alltid någon som kommer reagera, även om det inte var något personligt påhopp.

Porklash
2012-06-13 11:53
#16

Fast anledningen till varför skämtet inte funkar är därför han har ingen kunskap om det han skämtar om.

Han hade kunnat göra det där mycket roligare och smartare.

Nu blev det bara Hö-hö för de som inte tror på att ADHD finns.

Man blir effektiv på tjack Hö-hö…

pEr

[CajsaBajsa]
2012-06-13 17:50
#17

#16 Du satte huvudet på spiken Glad

(När jag var liten trodde jag att det var ens eget huvud som man slängde in i en spik…)

Knaprig
2012-06-13 22:50
#18

ingen expert men om jag inte minns helt fel, utan att se det där igen, så är det han tycker är dumt och försöker anmärka på inte att det finns folk med ADHD utan att man ställer den diagnosen väldigt ofta, eller iaf en period gjorde det, utan speciellt mycket undersökning.

Beskrivningen sen på vad dom använder är ju just att dom har svårt koncentrera sig och liksom inte vill göra läxor, springer omkring osv.. Det är väldigt många barn som är så, som faktiskt inte har ADHD men som kanske fått diagnosen iaf..

Och som han säger, även om det faktiskt hjälper oss, så är det ju sant att alla påverkas "positivt" och fungerar bättre av just sånna ämnen som amfetamin osv, för stunden då och inte i överdriven mängd.

Long story short, om man bara har dom kriterierna för att bedöma om nån har ADHD, så skulle man i stort sett kunna säga att 90% av alla barn har det. Helt påhittad siffra då, men ni förstår nog vad jag menar. Och att sen ge dom Ritalin, Concerta eller liknande och se en viss förbättring räknas ju som bevis nu typ "ja se där det hjälpte alltså hade dom adhd" medan det egentligen skulle funka på alla som inte har det också.

Det ges, på flera ställen i Sverige, ut alldeles för många sådana diagnoser och alldeles för tidigt. Det stjälper nog snarare än hjälper, och ja, det Magnus Betner antagligen säger är nog att man borde inte göra så. Typ.

Porklash
2012-06-15 00:49
#19

Vart ges de diagnoserna? De ställena måste anmälas!

pEr

Jennix
2012-06-15 05:16
#20

#18 skrivet av Knaprig

Ja, folk säger ofta att det görs diagnoser för lätt och för ofta. Men jag har aldrig träffat någon som fått en diagnos, där det inte verkar ha stämt.

Finns det verkligen belägg för att folk HAR fått fel diagnoser eller är det ett rykte som har spritt sig av kritiker till ADHD-diagnoser?

Sen finns det ju människor som är missunnsamma och anser sig veta allt om diagnosticering, utan att ha utbildning eller erfarenhet om detta - och om de anser att fel människor eller för många människor får diagnoser, det betydre inte att det är så.

Jag vet inte, men jag tvivlar på att det är så många som fått diagnoser som inte skulle ha fått det.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
Adur
2012-06-15 16:51
#21

Min nioåring går på utredning nu och det verkar vara allt annat än slappt. Han sitter med en psykolog och gör olika tester i 1.5-timmarspass. Tydligen är de väldigt spännande, för annars skulle han aldrig kunnat fullfölja dem…! Samtidigt sitter jag och maken med en annan person och blir intervjuade in på benen om våra uppväxter, om jobb, relationer, våra metoder för konflikthantering och allt man kan tänka sig. Detta för att utesluta att ungen är som han är på grund av familjesituationen. Ingen förälder ger sitt barn den här sortens medicin i onödan. Men de som är så negativa till medicineringen, är sällan beredda att betala notan för vad det skulle kosta att ge barnen en dräglig skolgång utan medicinen.

Knaprig
2012-06-16 00:08
#22

Ja, alltså nog är dom flesta med diagnos faktiskt utredda ordentligt, det tror jag, läste igenom det jag skrivit nu och där ser det nästan ut som jag menar att jättemånga får diagnos utan utredning. Inte riktigt så jag menade.

Men tänk också på att, iaf tex för mig, så fick jag medicin utan någon annan hjälp egentligen. Piller är ju enkla att skriva ut och lösa problem med men egentligen handlar ju ändå det mesta om att ha olika sätt att hantera situationer på. Många av mina problem har jag ju löst själv just för att jag tillslut genom åren kommit på att jag måste göra på ett visst sätt för att det ska funka.

Men det som kanske kunde tagit några månader med en arbetsterapeut som lärt mig och gett mig tips, har kanske tagit många år istället. Men sån hjälp måste man typ be om, veta om att den finns nästan.

Och som du säger Adur, ett barn som inte klarar av skolan i ett klassrum med 20 andra barn eller liknande situationer, kanske skulle klara det utan medicin alltså, i en mindre klass. Men det skulle kosta massor. Då är det ju enkelt att bara ge dom ett piller. Inte en perfekt lösning, men en relativt billig och enkel lösning. Som faktiskt fungerar. Jag önskar själv att jag hade fått medicin när jag va liten, då kanske allt sett mycket annorlunda ut. Lätt att undra hur långt man kunde kommit om man hade förstått, och haft en lösning.

Lycka till med allt :)

Adur
2012-06-16 09:56
#23

#22 Knaprig Nu ser jag att jag kanske lät lite spetsig i mitt inlägg, men det var absolut inte riktat mot dig i så fall! Min irritation beror snarare på att det inte är helt sällsynt med åsikter som Betnérs ute i vida världen. Nog får han skämta om saken, han är ju komiker, men det finns så många andra som argumenterar i samma sak. Sådana som blandar in låtsasmoraliska värderingar i medicinfrågor och pratar om "barn och knark" i samma mening. Man kan undra om de blir lika upprörda när det gäller annan medicin till barn vid olika sjukdomar. Eller är det bara vid NPF-diagnoser som det är provocerande? Jaja, sonen har inte ens fått någon diagnos än, så jag ska hålla mig lugn och fin. :-)

Knaprig
2012-06-16 10:26
#24

Nädå Adur det tyckte jag inte du verkade, svårt med internet ibland :p

Första delarna i mitt inlägg var bara för att jag läste mitt eget och tänkte "oj det ser ju ut som jag menar nåt annat än det jag menade". Sen råkade det bara hamna efter just ditt inlägg :)

Sen tänkte jag skriva precis om det du tog upp att dom sätt det kanske finns att lösa saker på utan piller och sånt, är det betydligt mer jobb och tid runt.

Men om man tänker rent allmänt så tänker iaf jag att många barn skulle må bättre av mindre klasser, med eller utan diagnos liksom. Det finns många saker som så många människor skulle må bättre av.

I just mitt fall, då jag ändå har ganska mild ADHD? Eller åtminstone hyper delen är rätt lugn, mina största problem är alltså koncentrationen och sånt. Även om jag inte kan sitta still ännu :p men sen när jag va liten sprang jag ju överallt, det gör jag ju inte numera, inte jämt iaf ;)

Nu glömde jag vad jag skulle säga. Återkommer :p

Porklash
2012-06-16 12:11
#25

Som sagt mitt problem är att Betnér förenklar saker för en billig poäng. Han har gjort liknande med t.ex. alkoholism.

Han skulle kunna vinna mycket på att ta skämten längre och göra det han säger mer motsägelsefullt. Framförallt kanske där han har dålig kunskap.

Sen kan det ju vara provokationer också. Men det känns som han går mer från "arg, ung man" till "sur, gnällig gubbe"? George Carlin kunde köra arg gubbe och det funkade.

Jag gillar honom ibland. Framförallt har han en del situationsberättelser som är väldigt på pricken men då blir det ännu konstigare att han då ibland inte har samma skarpa blick?

Sen om vi då tar det här med skolan och att den får fortsärtta att göra livet hårdare för dem som har det svårt så är det en annan diskussion och den gäller betydligt fler människor som sliter med livet än bara oss med NPF.

pEr

PiganX
2012-06-16 19:18
#26

Tycker inte alls att såna skämt är "över gränsen". Han är komiker, kanske går han över gränsen (beror helt på från person till person, alla tar åt sig olika mycket). Jag själv tycker det är skitkul att lyssna på honom (och liknande skämt), varför måste allt vara så dödsseriöst?

Har själv flera olika diagnoser, tycker det är kul att höra skämt om dom. Men som sagt, det är bara hur jag är och vad jag tycker. Vissa kanske tar illa upp.

[Pappsing]
2012-06-16 19:28
#27

Varför lägga ner så mycket energi på något som ni stör er på?
Vad får ni ut av det?
Om ni inte tycker om Magnus, vad gör det?

Man kan ju inte tycka om alla, han har roligt, han lyckas glädje en stor grupp människor.

Betnér trivs med det han gör….han sårar ingen med flit.
Är det inte detta som är viktigast?

Annons:
Porklash
2012-06-17 00:57
#28

Jag trodde vi diskuterade humor?

pEr

Adur
2012-06-17 09:49
#29

#27 Pappsing Själv stör jag mig inte nämnvärt på ståuppare som använder fördomar i sina skämt. De gör ju bara ett jobb. Och det mesta går ju faktiskt att skratta åt, i rätt sammanhang! :-) Men när man möter motsvarande åsikter i verkligheten, hos grannar, skolpersonal, kolleger och vänner blir det jobbigare. Jag har svårt att värja mig när omgivningen antyder att man borde uppfostra sina barn istället för att droga dem. Även om det inte är vår son man pratar om, utan bara diskuterar rent generellt. Vi vill ju inte ens i första hand ge honom medicin, utan det främsta skälet till att få en diagnos är att skolan i dagsläget får mer resurser att möta hans behov då. Hur länge det extrastödet nu varar. Det är på väg bort i vissa kommuner.

indra-bus
2012-06-18 14:01
#30

Jag lägger ingen energi på de.Bara uttykte min åsikt för mej lät de som att alla med ADHD medicin är pundare som borde skärpa sig o de gjorde mig lessen. Ja han roar många men på min bekostnad.

Tänk på alla som får morfin för värk vem mår inte bra på de??

Så kändes de för mig. Över känslig kanske men så är de,,

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

PiganX
2012-06-18 14:13
#31

#30 Ja alla är ju olika, inte något fel med det. Glad

Upp till toppen
Annons: