Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1541 ggr
[Varulv]
5/29/12, 7:30 PM

Begrepp?

Våran katt har jag alltid funnit vara ett bra jämförelseobjekt. På grund av - eller tack vare (ur hennes synvinkel) - en medicinsk åkomma, så ordineras hon numera mest relativt rått kött (av kyckling och av fisk och av nöt).

När jag serverar henne detta, så tar jag dels fram saxen (för att klippa köttet i små bitar) dels ett visst fat att servera på. (Med flera "ritualer" dock ej här nämnda.)

Nu har det då blivit så, att varenda gång som jag klipper med saxen, så kommer hon och propsar på kött. Och varje gång jag öppnar överskåpet, så tar hon det för tecken på, att jag ämnar ta ner "tallriken" och därå servera kött.

Våran katt är således teckentydare, men saknar de rätta begreppen (hon gör alltså feltolkningar).

Nu till saken.

Vi aspergare tillskrivs ju ungefärligen detsamma som jag nyss beskrev gällande vår katt. Det vill säga, "förstår språk, men begreppsligar inte alltid dess rätta innebörder."

Att se vår (vi aspergares) kognition på det sättet, upplever jag närmast som en skymf. Men - om sanningen ska fram - kanske ligger det något i det…? Obestämd

Annons:
[Pappsing]
5/29/12, 7:37 PM
#1

Låter lite som funderingar, som du kanske får bäst svar på, om du funderar vidare på dem själv…
För jag fattade inte helt vad du frågade.

Fast å andra sidan, jag har inte helt Asperger, jag har atypisk autism, med drag av Asperger.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Jennix
5/29/12, 8:12 PM
#7

Associationsmönster. Det har alla människor också MEN vi kan få förmågan att se våra mönster och bryta dem - det tror jag inte djuren har.

KBT t.ex. är en fantastiskt bra metod för detta, där man kan bryta fobiska mönster genom att vara medveten om sina reaktioner inför något som triggar en reaktion.

Mindfulness är också en bra metod för att bli mer medveten, jag har testat det men har svårt att få in vanan för att göra det…och hjärnan springer iväg ibland. Men jag vet att det är bra för mig.

Fast det var ju kanske inte detta du frågade efter… Glad (ADHD-paus)

Ja, jag tror både jag och andra som har vissa diagnoser kan läsa andra saker - frågan är väl om det är FEL eller om det bara är annorlunda? Skrattande

Jag tror att till en viss del så funkar alla människor så här - vi reagerar inför vissa saker som vi är vana vid och det är olika från individ till individ.

Det syns och märks inte alltid vem som är NT eller vem som är AS eller ADHD.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Zaphix
5/29/12, 8:22 PM
#8

Pavlovs hundar?

Ang. katten alltså.

Även människor borde det ju innefatta..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
5/29/12, 8:26 PM
#9

#7 Tänkvärda synpunkter från dig, Jennix.

Jo, du har förmodligen rätt i det, att vi alla människor (egentligen alla varelser över huvud taget) tolkar "input" mer eller mindre stereotypt.

Som t.ex. när vi hör tjutande sirener: då blir vi direkt förvissade om, att det är ett utryckningsfordon som är på väg att göra en insats någonstans. Tittar vi då ut genom fönstret, och ser röd färg på fordonet, så drar vi slutsatsen, att det brinner någonstans…

Oftast har vi säkert rätt i våra bedömningar, men kanske inte alltid… Obestämd

[Cleopatra]
5/29/12, 10:18 PM
#10

Jag tror att hur ett djur associerar är med färre associationspunkter än vad än människa gör. Sen har också djuren en förmåga att genom att liksom hoppas att stimulansen betyder mat få det till ett sorts tiggeri om mat. Människan tycker ofta synd om husdjuret som blivit lurat och trodde att det var dags för mat när det inte är det och så ger vi den nåt att äta, så omedvetet kan vi förstärka felkopplingarna som då inte längre är felkopplingar helt enkelt.

Är det inte så vid Asperger att man har en svårighet att koppla samman en stor mängd information till en helhet? Att man förbiser en hel del ledtrådar som andra märker?

[Cleopatra]
5/29/12, 10:19 PM
#11

Vad gäller katten; du kan lära den när betingelserna (skåpdörrar med mera) tyder på mat och när inte genom att lägga till en signal/tecken/ord/gest  om när det är mat eller inte.

[Varulv]
5/30/12, 12:07 AM
#12

#10

"Är det inte så vid Asperger att man har en svårighet att koppla samman en stor mängd information till en helhet? Att man förbiser en hel del ledtrådar som andra märker?"

Jo, så lär det visst vara. Svårighet att dra de rätta slutsatserna med andra ord. Eller: oförmåga att koppla de rätta "betydelserna" till bestämda koder. (Men: att de "rätta betydelserna" kan inläras av oss aspergare, bara vi får dem förklarade för oss.)

"Att man förbiser en hel del ledtrådar som andra märker?"

Ännu mera sant, tror jag. För egen del har detta blivit uppenbart för mig vid sudoku-lösande: jag förbiser siffror hela tiden; är liksom "blind" för siffror som tycks kunna gömma sig väl i vrårna… Obestämd Detta "handikapp" gör att jag ofta misslyckas med lösandet. Men har ofta undrat, om förmågan går att öva upp? Men uppriktigt sagt, så tror jag inte det egentligen. Utan där slog du huvudet på spiken! (Och faktiskt, så var det ju just detta, som flera av aspergertesterna gick ut på, inför diagnos, att kolla upp denna vår oförmåga.)

#11 Jo, jag vet! Och detta gör ju, att djuret (i detta fall katten) faktiskt i princip kan betraktas som lika språkligt intelligent som en människa. Bara det, att katten inte har människans verbala språk till sitt förfogande. Men om man tänker efter, så är vårt verbala språk ingenting annat än ett signalerande om "begrepp" genom överenskomna specifika (men helt godtyckliga) representanter för företeelserna. Det råkar vara "fonem-system" för människans del, men i teckenspråket är det något annat, och det kunde lika gärna vara någontingent tredje…

Flört (Trevligt med en så initierad respons, Cleopatra!)

[Ninjakossan]
5/30/12, 8:12 PM
#13

Jag tycker att katters beteende ofta liknar AS-beteende. Det finns till och med en bok om det hela. All cats have Asperger syndrome. Har inte läst den, men verkar smårolig. Är omgiven av katter och lever med en AS-man, likheterna är slående och de verkar ha ett särskilt band tillsammans Glad

Annons:
[Varulv]
5/30/12, 9:15 PM
#14

#13 Skrattande

[Cleopatra]
7/4/12, 11:24 PM
#15

Bra svar du gett mig Varulv :)

[Kaktuz]
7/5/12, 7:22 AM
#16

Känns igen det, har fyra katter, men har min lilla älskling, som jag klipper vissa saker så som kött i bitar för hon ska få det lätt och tugga, river sönder ostskivor för samma sak, ge henne mjölk/grädde när dem andra inte ser eller hör.. Flört

Upp till toppen
Annons: