Annons:
Etikettadhd-add
Läst 7609 ggr
Joel88
2012-06-01 22:00

ADD/Beslutsångest

Hej har ganska nyligen fått diagnosen ADD. Och ville bara kolla med er hur vanligt det är med beslutsångest i vissa sitautioner? Jag har väldiga problem med detta då det ibland finns mkt att välja på. Kan tex vara fritidsaktiviteter med mera- Eller så är det bara en annan typ av störning hos mig.

Annons:
joey_truelove
2012-06-02 01:08
#1

Väldigt vanligt, faktiskt. Vi har hjärnor som tänker snabbt fram och tillbaka och det är då lätt att man hamnar som en åsna mellan två hötappar. Se'n kanske man också har dåliga erfarenheter av tidigare beslut och det gör ju beslutsfattandet ännu svårare.

Det bästa man kan göra tycker jag är att skriva ner på ett papper alla för- och nackdelar med alternativen så man får det åskådliggjort på ett bra sätt. Och se'n försöker man tänka att man måste kunna få göra fel för att lära sig vad som är rätt. Och att ingen är perfekt och att erkänna det för sig själv.

Jennix
2012-06-02 10:36
#2

Det har tagit mig 10-15 år att komma fram till att jag inte kan VETA vad resultatet blir av vissa val, förräns senare. Och det får jag leva med. Glad

Jag tror det har hjälpt mig i livet, att acceptera det.

Sen har man ju alltid problem med val ändå, men det har blivit bättre.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[CajsaBajsa]
2012-06-02 13:00
#3

Jag har förmodligen ADD (väntar på utredningen) och jag tycker det är skitsvårt med val, speciellt när jag ställs inför ett oväntat val. Och det kan vara jätteenkla grejer egentligen. T.ex. om jag är hemma hos en vän och vi ska äta lite och så får jag plötsligt frågan "vad vill du dricka till maten?" eller "vill du ha vatten eller mjölk?", då kan jag bli helt paralyserad och inte kunna svara, oftast svarar jag nåt i stil med "jag tar det du serverar".

Här beskrivs just detta ganska bra:
http://www.npfforum.se/2010/12/add-%E2%80%93-hypoaktiv-adhd/

Joel88
2012-06-02 18:34
#4

Hej och tack för era svar. har inte satts på någon centralstimulerande medicin än eftersom min läkare ville prova att sänka risperidonen som jag tar först. Men hon har nu slutat och ska få en ny läkare igen. SUCK!!  Men kanske Concerta etc kan underlätta beslutsångest?

graleh
2012-06-06 16:41
#5

Jag har själv väldigt jobbig beslutsångest, kring i stort sett allting. Det kan vara småsaker om jag ska ha te eller juice på morgonen så funderar jag på det i flera minuter. När det gäller större saker som att köpa eller inte köpa hus, byta eller inte byta jobb osv., är det olidligt.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Upp till toppen
Annons: