Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 2385 ggr
[Forest]
6/10/12, 10:34 PM

Vad kan man göra -tonåring

Har en son som hittar ofta på saker som inte är de bästa sakerna. Nu är det snart sommarlov o själv ska jag arbeta hela sommaren. Han har intressen fiska,vara med vänner-tälta osv även skatebord/inlines. Men jag vet att denna sommar kommer man bli ner ringd, så gammal som han är 16 år anser jag man måste stå för det man gör själv oxå. Slarvig är han så varken mobil eller cyckel finna hela fråga mig itne hur många cycklar o mobilder han har förbrukat oändligt många. Har ni något bra tips vad kan han göra i sommar? Han har inte letat något sommarjobb annars hade man iaf haft det. Men jag behöver verkligen hjälp kan man ansöka om lite göra i sommar åt en 16åring? Stödfamilj eller annat? Vad som helst vi behöver få han att göra något i sommar, dagläger ja vad som helst.

Han har ADHD om någon undrar :)

Annons:
AnneN
6/10/12, 10:37 PM
#1

Olika intresse klubbar/föreningar brukar ju anordna en del läger under sommaren som kanske skulle kunna vara något för han.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
6/11/12, 12:32 AM
#2

1 tack anne han är tyvärr rätt så trist på klubbar o sånt men imorgon ska jag efterlysa lite. Jag sak även prata med hans farfar om lite arbete o kanske kan han ta lite avlastning. Ska även kontakta skolan o se om de har lite tips, förra somamren var rena stressen för mig o min man var ju inte så himmla glad alltid var det något på "vad han gjort" varje dag. Där av fick jag lite panik phu sen är han med andra som gärna gör rackartyg med :-/ Men anser han är så gammal att han bör ta sitt ansvar oxå ang vad han gör.

[Forest]
6/11/12, 11:03 AM
#3

Nu har jag kanske kommit på lösningen det är att han kommer jobba med sin farfar några dagar i veckan. Just att han får annat o göra samt att han kan få lära sig svetsa lite o sånt som är bra inför skolan. han ska gå svets-linjen så kunskap är ju bra inför det oxå. Han kommer oxå få prata med en person 1 gång i veckan för att se lite "hur veckan vart". Jag hoppas att det blir bra och att han uppskattar att göra något annat i sommar.

AnneN
6/11/12, 11:15 AM
#4

#3 Härligt Glad Håller tummar och tassar för att det ska fungera bra!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
6/11/12, 11:22 AM
#5

Tack Anne :) Jag hoppas verkligen fick smått panik efter samtal med en person vad som inträffat i helgen det var som flashback från tidigare sommrar. Vill känna mig trygg i sommar än att behöva vara orolig hela tiden på vad han gör.

Trazzla
6/11/12, 11:35 AM
#6

Har hört att vi ska räkna bort 30 % på dessa barn / ungdomars ålder. Visst är han 16 på papper men om du räknar om det så ska han kanske behandlas mer som en 11-12 åring. Så har jag börjat tänka med min son och då blir han mer harmonisk. Vi hamnar på "rätt nivå" när det gäller mognad/krav.

Annons:
indra-bus
6/11/12, 12:39 PM
#7

Hallå! De låter ju bra de ni årdnat.

Jag skulle bara vilja säga att jag förstår din oro.. Jag har ju själv en 16 åring med ADHD o AS.

Kan berätta att hon härjade i ett par år jösses. När hon började på högstadiet. Då ansvaret för allt blev förstort o de ledde till frusteration. O bort tappade mobile,,r nykla,r cycklar, kamror väskor osv, Har jag slutat o räkna ;)

Hon har lugnat ner sig nu. Men jag försöker att inte ha så höga krav på henne för då blir de motsat efekt hon har inte koll på något. De innebär inte att hon får göra som hon vill. Hon har kämpat med skolan nu sista året o jag känner att hon inte orkar med något sommarjobb. O jag är ju hemma. Men därimot är hon jätte duktig på att göra mat lill oss o kompisar. Hon berättar att en del inte ens kan koka makaroner på hemkunskapen.. Så de brukar hon få som uppgift att planera middagen hä två dagar i v med handling o allt.  O de lyfter henne när hon får göra något o tyckas.

Men jag är mer behjälplig med henne än vad som man kan kräva av en 16 åring. Tex när hon ska städa sitt rum. Skriver jag en lapp

1 plocka upp kläder o lägg i tvätt kogen.

2 Läg saker på sin plats

3 damma

4 damsug

5 torka golvet

Säger jag att hon ska "städa rummet" Blir de kaus för henne o kläderna på golvet flyttas bara runt o inget blir gjort tex.

Så skulle jag vilja säga att en kontakt familj kan vara jätte bra för man kan som förälder behöva koppla av o ladda batterierna. O de gynnar ju hela familjen.. Sen tror jag att lite miljö ombyte är nyttigt för ungdommar.. Trevlig sommar!!

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Upp till toppen
Annons: