Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3792 ggr
Tord Yvel
2012-06-19 14:56

Diagnos utan medicin?

Hej där, 
är nyligen diagnosticerad med AD/HD med viss Aspergerdiagnos.

Har i många år märkt att jag inte riktigt är som alla andra men på senare tid blev det väldigt tydligt att saker och ting inte stod riktigt rätt till och tillvaron slutade helt enkelt fungera i allt fler avséenden.

Läste mig till diverse historier och symptom relaterat till AD/HD och skrev sedemera en självremiss till öppenpsyk och därefter gick det fort. Fick min utredning och diagnos inom 3 månader vilket jag är väldigt nöjd med, särskilt efter att ha läst om de abnorma väntetider andra får genomlida.

Nåväl, redan innan min diagnos så hade jag läst om Metylfenidat och hur det på många människor, världen över, sedan länge gett mycket bra resultat. Såg fram emot att testa detta då jag sedan innan vet hur dåligt diverse terapi fungerar på mig och hur dåligt redan beprövade strategier såsom lappar, listor och påminnelselarm också fungerar.

Har sedan tidigare ett förhöjt blodtryck som jag äter medicin mot, nu har jag inte varit på uppföljning av min blodtrycksmedicin på över ett år och redan då så gjorde medicinen att jag kom ner mot acceptabla nivåer. Nu ligger jag runt 120/80 och har således ett normalt tryck, dock med medicin naturligtvis.

Redan innan jag fått min diagnos så frågade min utredare mig hur jag ställde mig till medicinering och jag talade då om att jag var mycket positiv till detta då jag läst mycket gott om det. Nämnde också mitt blodtryck och min medicinering då jag ville vara ärlig eftersom jag läst att Metylfenidat kan påverka blodtrycket.

När jag sedan nu får min diagnos på papper och vi går igenom allt så finns inte medicinering med som ett alternativ alls. Allt det "vanliga" står med, dvs. lappar, listor och påminnelselarm, som jag redan vet inte fungerar särskilt bra på mig. Allt det där har jag redan testat och försökt med i mina desperata försök att få leva ett normalt liv och få tillvaron att fungera utan att allt och alla far illa av mina misslyckanden och tillkortakommanden.

Nu griper jag efter halmstrån och vill ju testa att tömma ut alla möjligheter och då ser jag ju givetvis medicinering som ett naturligt alternativ.

Frågar varför de inte alls tar med medicinering som ett alternativ men då avvisar de det helt baserat på att jag redan tar blodtrycksmedicin. De har varken frågat om, ej heller kollat upp varför jag äter blodtryckssänkande, inte heller har de kollat upp mina värden. Det hela baseras bara på att blodtrycksmedicin och Metylfenidat "fungerar (tydligen?) inte så bra ihop."

Jag ställer mig frågande till detta då jag dels läst om de som redan äter blodtrycksmedicin och sedan fått Metylfenidat, dels de som fått Metyldfenidat och sedan blivit administrerade blodtryckssänkande just pga. det efterföljande förhöjda blodtrycket, samt de som blivit ordinerade bägge preparatkombinationerna och då även haft en bra bit HÖGRE blodtryck än jag har.

Nåväl, nu skulle de åtminstone ta upp det med en läkare som jag förhoppningsvis ska få träffa och då förklara det hela och i värsta fall bli utesluten från medicinering pga. MEDICINSKA skäl och inte pga. rena antaganden.

Vad jag däremot är rädd för är just att de ska vara för "ansvarsfulla" och vägra mig medicin just pga. mitt blodtryck utan att ens låta mig testa Metyldfenidat, att säga att nej du, ditt blodtryck skulle inte må bra av det så det är ingen idé. Eller att jag får testa och de "överdriver" risken med blodtrycket ifall jag får bara en mild höjning.

Läser ju om folk som har 140-150/90 och att det då bara ses som en mild höjning men hos mig så slår de ifrån sig medicinering bara jag nämner förhöjt blodtryck, oavsett värde.

Fruktansvärt massa svamlande från min sida här nu, så som det alltid tenderar att bli när jag sätter i gång. Men istället för att göra som jag alltid gör, dvs. kassera inlägget som jag totat på i en timme, så tänker jag skicka det här nu.

Min fråga, kontentan av det hela är väl bara så enkel som:
Är det rimligt att helt utesluta medicinering baserat på ett (medicinerat) blodtryck av 120/80?
Är det någon av er som redan innan hade liknande eller högre blodtryck? Någon som har högre under medicinering? Någon som äter blodtryckssänkande tillsammans med Metylfenidat? Osv?

Om jag inte ens får testa medicinering vad har jag då?

En bunt papper med strategier och tips som jag redan testat och som inte fungerar särskilt bra? Inte vet jag om jag skulle fungera bättre med medicinering, kanske skulle jag må dåligt, kanske skulle det inte ge effekt alls, men kanske, kanske skulle det ge mig den där extra skjutsen att kunna använda mig av mina lappar, listor och påminnelselarm och således få leva två steg närmare det som kallas en normal fungerande vardag?

Annons:
Anonym
Anonym
2012-06-19 18:04
#1

Tycker det låter vettigt från deras sida. Första äter du en medicin för att få ner blodtrycket och sedan vill du ha en medicin som ökar den igen.

[mossquinnan]
2012-06-19 19:12
#2

Jag förstår din frustration,men skulle personligen avstått..och d gör jag även..

Och nu när jag tom vet om att blodtrycket är högt +att jag medicinerar mot detta så skulle jag absolut inte utsätta mitt hjärta för den risken *L*

Hoppas du hittar din väg och lycka tillGlad

Tord Yvel
2012-06-19 19:36
#3

Tja, visst vore det en enkel väg att avfärda det hela så enkelt. Men nu tycker jag det är extremt dåligt att kasta bort en eventuell möjlighet utan att ens kolla utfallet. Det är ju långt ifrån ALLA som får förhöjt blodtryck av Metylfenidat, plus att många får en MILD höjning. Om nu en del kan ha 140/90 och fortfarande anses helt ok, varför skulle då mina 120/80 inte vara ok, det förstår jag inte logiken i alls.

Naturligtvis har jag förståelse för att man inte kan låta någon peta i sig piller som ger en markant ökning av blodtrycket, men att inte ens bemöda sig att kolla upp om det ens ger någon ökning och huruvida ökningen står i proportion till nyttan tycker jag är tämligen dumdristigt.

Ej heller jag vill ju ha högt blodtryck, men för ett år sedan ansåg min doktor att 140/90 var ett helt ok tryck på mig. Därpå fick jag stanna på min nuvarande väldigt låga medicinering. Nu ett år senare har jag ett mycket lägre tryck. I teorin borde ev. annan medicinering kunna öka mitt tryck en bra bit innan de då ens ser det som oacceptabelt med tanke på vad det var förut.

Men som sagt, det är ju inte ens säkert att ev. medicinering skulle öka mitt blodtryck, och då inte ens med någon större skillnad så varför då inte ens försöka? För att det KAN öka? Det är ett ganska märkligt resonemang tycker jag. Möjligheten att testa något för att sedan avbryta finns ju faktiskt, och jag kommer knappast dö på kuppen pga. detta.

[Pappsing]
2012-06-19 19:38
#4

Det låter lite som om du vet redan vad du vill, egentligen, vill inte helt ha andras råd och tankar.
Men du är osäker på om du gör rätt…
Kan det vara lite så? :P

[mossquinnan]
2012-06-19 20:26
#5

#3 Helt seriöst så tycker jag att du ska vända dig till din läkare med dessa frågor!

Tord Yvel
2012-06-19 20:35
#6

Naturligtvis vet jag vad jag vill, dvs. få göra ett försök med medicinering. Vad jag var ute efter var ju om det fanns andra som stod på blodtryckssänkande medicinering samtidigt som Metylfenidat, alt. fått ett något förhöjt blodtryck (högre än 120/80) och ändå får centralstimulerande.

Ska försöka få det hela mer kortfattat nästa gång.

Men som sagt, förhoppningsvis ska jag få prata med en läkare om detta, ville bara ha lite kött på benen för min egen skull ifall jag vet om att det finns andra fått testa medicin med ett samtida förhöjt blodtryck.

Annons:
[mossquinnan]
2012-06-19 20:58
#7

#6 önskar jag kunde hjälpa dig :)))

[mossquinnan]
2012-06-19 21:52
#8

#4 Pappsing jag måste få fråga dig! Vad var d som fick dig att känna att ts ig inte ville ha andras råd och tankar..jag upfattade d nämligen tvärtom *S*Skrattande bara kul att få veta..ingen elak baktanke el så..Glad

Zaphix
2012-06-19 22:09
#9

Varför har du högt blodtryck?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tord Yvel
2012-06-19 23:29
#10

Det vet de inte, eller de säger iaf. att de inte har hittat någon orsak.

Fick yrsel för ett par år sedan och då tog de in mig och gjorde en massa prover och upptäckte att jag hade nedsatt funktion på en av njurarna pga. en stor njursten. Där upptäcktes också att jag hade ett väldigt högt blodtryck. Efter att stenen plockats bort så sjönk blodtrycket men jag fick ändå fortsätta äta medicin. Vid senaste kontrollerna hade jag runt 140/90 i blodtryck och det ansåg de som ok varpå jag fick stå kvar på nuvarande medicindos.

De kunde dock inte direkt koppla blodtrycket till njurstenen.

Efter att ha inhandlat en egen blodtrycksmätare så övervakar jag själv mitt eget blodtryck och nu så ligger jag som sagt kring 120/80, men samtidigt så har jag mina misstankar att mitt förut så höga blodtryck kan bero på min dåvarande ganska så grava övervikt samt allmänt osunt leverne. Nu väger jag 10-15 kilo mindre, går en del promenader samt käkar betydligt bättre i jämförelse.

Själv tror jag det är både en kombination.
Nuvarande dåligt blodtryck pga. fortsatt övervikt samt visst osunt leverne, mitt förut väldigt höga blodtryck pga. extrem övervikt plus njursten.

Zaphix
2012-06-20 08:26
#11

Tänkte just att övervikt kunde vara orsaken. Lyckas du då gåned i vikt och blodtrycken blir bättre så kanske centralstimulerande blir ett alternativ?

En bra motivation till vidare viktnedgång iaf. :)

Duktigt av dig att gå ned det du hittills gått ned! :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lizz040404
2012-06-20 10:46
#12

Jag har problem med blodtrycket och äter Concerta som å kan höja blodtrycket. Med medicin mot blodtrycket å Concerta så fungerar de fint,man får ta prover lite ofta bara. Med Concerta kan man även gå ner i vikt som på tid även kan sänka blodtrycket. Inte insatt itabl du pratar om men kolla upp om du kanske kan gå ner i vikt av den.

Tord Yvel
2012-06-20 18:49
#13

Tack, var just något sådant jag fått för mig att jag läst innan, dvs. att folk med redan högt blodtryck korrigerar inte är helt uteslutna från medicinering pga. det.

Får hoppas jag får tag i en vettig läkare då, som inte bara avfärdar allt direkt utan är villig att ge det en chans åtminstone.

Annons:
lizz040404
2012-06-20 20:56
#14

Stå på dig,du har rätt att vara med å bestämma din medicinering. Det har jag fått lära mig den hårda vägen. Min läkare höll mig under lite extra uppsikt bara.

LinaIsabell
2012-06-20 20:59
#15

Lycka till! Ge inte upp!

nikkaluokta
2013-06-27 12:58
#16

Jag äter blodtrycksmedicin och Medikinet… Kollar blodtrycket 1 ggn/v :-) Tar även Xanor 2 gg/dag mot rastlöshet… Har fått något förhöjt blodtryck bara å under kontroll känns det ändå bra :-)

PsyBlomman
2013-07-25 09:57
#17

Låter som en viss överförsiktighet från sjukvårdens sida.

När jag började ta Concerata SJÖNK mitt BT från 130/80 till 105/70. Egentligen helt logiskt eftersom den inre oron och stressen minskat. Pulsen har legat stabilt mellan 61-64/min samtliga provtagningar.

För övrigt äter min fru blodtrycksmedicin SAMT Concerta.

Det ena utesluter nödvändigtvis det andra.

Det är såklart en medicinsk bedömning men man borde gå ett steg djupare än att avfärda Concerta bara för att du tar blodtrycksmedicin.

Upp till toppen
Annons: