Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 4678 ggr
[mossquinnan]
6/19/12, 11:33 PM

Lyrica

i morg ska jag till min läkare, har hört en del om medicinen lyrica ..fungerar den bra på er som provat och har ADHD. Jag har fått för mig att den kan göra mig. Lugn.. Å samtidigt vilja ta tag i saker .. Kommer med besked i morg om hur d blev:)))

Annons:
[Varulv]
6/19/12, 11:41 PM
#1

Min sambo tog Lyrica under flera års tid, men det var enligt utsago, i alla fall, för muskel- och/eller ledvärk. Jag tror inte att den hade någon nämnvärd effekt för hennes del, men jag minns att det var en viss långvarig process sedan, med den så kallade utsättningen.

Men allt gick bra dock.

lizz040404
6/20/12, 10:51 AM
#2

Jag har med ätit Lyrica mot Gad innan jag fick min ADHD medicin. Den hjälpte lite i början men sen fick man höja å höja. Lyrica är ingen snäll medicin å narkotikaklassad i andra länder. När jag började med Concerta så hjälpte den min ångest med buller å brak. Nu håller ja på att sätta ut Lyrican å de ä ingen trevlig resa. Jag skulle tänka mig för många gånger innan jag började med lyrica. Den kan ju fungera för dig men läs på så du vet va du ger dig in på. Lycka till

lisa

Zaphix
6/20/12, 10:59 AM
#3

Jag har ätit Lyrica i ett par år nu för min GAD och det är en mirakelmedicin för mig. Första gången i mitt liv som jag fått känna på hur det är att inte ha ångest jämt.

Nu verkar det dock inte lika bra och ska nog höja dosen.. Men ångestnivån är iaf inte fullt lika hög som innan Lyrican.

Min förhoppning är att mitt liv ska ordna upp sig och mitt mående ska bli bättre så att jag i framtiden slipper Lyrica, men just nu skulle jag  inte vilja vara utan den.

Har såvitt jag vet ingen bieffekt av den nu. I början så fick jag rejält ont i hela kroppen om jag tog medicinen en timma senare än vanligt, men det ebbade ut och nu känner jag bara av det lite. Vid doshöjning får jag ökad ångest, fick för mycket av det sist så vi sänkte dosen igen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Pappsing]
6/20/12, 11:07 AM
#4

Vad är det som gör att ni känner behov av att börja med medicin?
Är det enbart läkares råd, eller är det ni själva som får idén?

Zaphix
6/20/12, 11:18 AM
#5

När man lever med konstant ångest, ont i kroppen, oro över allt, panikattacker, rejäla sömnsvårigheter och ständigt ligger på gränsen till vansinne tack vare det så kan man inte leva ett vettigt liv. Säger då en läkare till en att det finns en medicin som kan hjälpa, då testar man det.

Har man aldrig levt med ångest förstår jag varför man undrar hur man kan prova mediciner som kan ge så mycket biverkningar, men vet man hur otroligt jobbigt det är så har man full förståelse för att man greppar alla möjligheter som finns för att slippa ångesten.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[mossquinnan]
6/20/12, 11:21 AM
#6

Tack så mycket för era svar,känns bra att veta..och jag har förstått att d är en hel del bieffekter med denna medicin..Glad

Vet åxå att många missbrukar Lyrica för att få typ valium effekt,men sådant bryr inte jag mig om,för jag ska inte missbruka någotSkrattande

#4 Pappsing Jo d ska tant tala om för dig *fniss*

_Det är inget behov jag personligen har,och ABSOLUT _inget råd från någon läkare:-)__

Utan d är en inre längtan min kropp skriker om att få ett litet litet inre lugn..

Du vet att jag fyller 50 i år..och den har aldrig infinnigt sig riktigt i min kropp,

Och jag har hört att man kan bli lugnare av denna medicin och att vissa med ADHD tycker att den funkar å så..Jag känner att jag kan få vara värd detta.

Jag villl inte hela tiden springa eller tokgå..ha vild sex *sorry* för att riktigt kunna slappna av..Och då är jag starkt imot mediciner..

Om 1 liiten liiten tablett om dagen kan fylla detta tomrum,så skulle jag bli komplett som person..och kanske mer lyyrisk *S*

Så mitt svar är lite att d var nog jag själv som fick denna idé,via andras berättelserGlad

Annons:
[mossquinnan]
6/20/12, 11:25 AM
#7

#5 hihi vi skrev nog typ samtidigt..å jag känner som du..den där gnagande jävla oron över allt..den ligger och bara väntar på att anfalla …och i mitt fall så anfaller den nästan alltid då jag mår som bäst..Nu är jag ganska bra på att hantera mig själv efter ett liv i denna puckade *knopp* men endå..jobbigt att alltid vara redo *L*

[Pappsing]
6/20/12, 1:08 PM
#8

#7 skrivet av mossquinnan

Aha, då förstår jag lite mer..

Smålänning
6/20/12, 8:01 PM
#9

Äter lyrica 2x75mg morgon och kväll. Tycker inte jag känner någon skillnad.. vad har ni för doser?

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Zaphix
6/20/12, 8:30 PM
#10

Äter 150 mg på morgonen och 225 mg på eftermiddagen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lilli-l
6/20/12, 8:47 PM
#11

Mossquinnan..jag känner igen mig i det du skriver!

Jag provade Lyrica, men hann inte äta den så länge då jag fick sitta hela nätterna på sängkanten och massera mina domnade armar.

Concerta kunde jag heller inte äta.Nu äter jag Cymbalta och är inne på tredje veckan..men det är ju mot ångest och fibro..så adhd:n vet jag inte riktigt vad jag ska göra av Obestämd

Carpe Diem….Fånga dagen

indra-bus
6/20/12, 8:48 PM
#12

Jag prövade lyrika mot min värk. 75 mg. Men jag blev som full så jag kunde inte äta dem. Jag tog första på kvällen fick ringa mamma för jag kunde inte gå ut med hunden. Sen sov jag i 14 tim i ett streck.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[mossquinnan]
6/20/12, 10:46 PM
#13

Tack för svar *L* Ja herregud vilket skit d är med ADHD å annat,fick ingen lyrica för läkaren ville kolla upp dom ordentligt först..

Cymbalta har jag ätit åxå..och d var nog första gången i mitt liv som jag trodde jag skulle dö..mådde rent ut sagt skit av dom..

Fick veta att mitt blodtryck va lika högt igen som när jag började medicinera mot d för några månader sen:-( så nu fick jag en ny medicin mot undertrycket,..så jag känner mig riktigt låg just nu..men nu ska jag sova så d är säkert mycke bättre i morgGlad

Annons:
lilli-l
6/21/12, 10:18 AM
#14

Jag mår inte heller särskilt bra av Cymbaltan! Har väldigt ont i kroppen, stel i nacken med smärtor och hela kroppen är som i ett litet kramptillstånd!

Hjärtat hoppar överslag och så dessa svettningsattacker..Tror jag blir tokig på dom! Det bara rinner om mig och så känns huden alldeles kall, som om man skulle stå i ett isande vinddrag, som om värmen skulle lämna kroppen jättesnabbt och ändå så rinner svetten om en Skrikandes

Det står i Fass att man ska känna förbättring av smärtan den första veckan och för ångest inom två veckor..jag känner ingetdera.

Nej, tillbaka till cipralex! Den har varit bäst under mina 50 år och så får man väl försöka att leva med fibro och ADHD..förbenat jobbig kombination!

mossquinnan: hoppas det löser sig för dig och att du får något som fungerar för dig i denna medicindjungel..!

Carpe Diem….Fånga dagen

[mossquinnan]
6/21/12, 11:04 AM
#15

#14 lilli-l Tack goa du..ja d hoppas jag åxå..men just i detta nu så vet jag inte längre om jag ska ha nån medicin alls..Men d e stressen som är jobbigast..funderar på att börja med qui-gong..har testat ett få ggr och jag tycker d är underbart..måste hitta någon som följer med bara..vill inte gå själv *L*

ÅÅh stackare..så där mådde jag exakt med skit cymbaltan..den där kylan och svettningarna..jag kunde inte ens sova..fick en känsla av att jag var på väg till en inre resa till helvetet..stod ut..asså nu vill jag inte skrämma dig eller någon alls..men 3 mån åt jag dessa helvetespiller..sedan läste jag på alla biverkningar..å jag e glad att jag skickade dom åt *H*

Har skrivit förr och gör d igen…Dom kan aldrig vara bra att peta i sin kropp som man bara har 1 gång i detta liv..måste finnas något annat alternativ..tror dom är livsfarliga .

Vad är cipralex..? Vill även önska dig lycka till..och jag kan mycke väl tänka mig att Ritalin å conserta förvärrar fibron..då man blir stel utav dessa..d är en stor biverkning som står om dom..just att d kan förvärra muskelspänningar!

Kram till digGlad

[mossquinnan]
6/21/12, 11:17 AM
#16

Måste bara skriva en sak till!!! När jag berättade för min psyko psykolog som jag hade då och som skrev ut cymbaltan till mig..varför han ig gett mig dom när jag mådde så skit och alla dessa sjuka biverkningar..då sa han att…men guuud detta är ett mirakelpiller..då frågade jag honom..! Har du testat dom själv *S* Såklart han inte hade…Dåså sa jag..då ska du fanimej inte sitta och säga rakt i mitt ansikte att detta är ett superpiller..punkt slutSkrattande

Så nu går jag inte till någon psykolog..Jag är min egen..och min läkare är helt ok..för han lyssnar på mig..efter att jag talat om för honom att han MÅSTE lyssna på vad jag säger..annars behöver han inte vara läkare om han inte gör d *S* Jag är hård å säger vad jag tycker..

Carema hjärnhälsa i värmdö kommun tex suuger..

Har gått annan terapi ist..privat..å d gör jag igen om jag absolut måste å ingen hör migSkrattandeTystlite om mig*L*

Kan tipsa om en riktigt bra terapiform..den är tuff..riktigt tuff..smärtsam så in i vassen..själen kanske man ska skriva…men så effektiv så den var värd varenda krona..Och det handlar om att hitta sitt inre barn..googla lite om d är någon som är intresserad..annars kan jag lägga in en länk åt er..återkommer med den..guu va jag pladdrar..Goooooooooooooooone………………………….

[mossquinnan]
6/21/12, 11:27 AM
#17

Hmm vet inte vilken länk jag ska ta..så leta själv vid intresse :-)))

lilli-l
6/21/12, 7:06 PM
#18

#17 Fniss..jag kan leta själv, men uppfatta inte riktigt vad jag skulle leta efter Skrattande

Har den terapiformen något speciellt namn? Eller kollar man bara på "att hitta sitt inre barn" ?

Trög adhd-hjärna vettu Flört

Ska bara tala om, cipralex är ett SSRI-preparat. Går bara på serotonin, inte noradrenalinet. Cymbalta går på bägge. Tror Lyrican gör det med, men är asolut inte säker..

Ja, tänk om man kunnat vara medicinfri! Det hade varit livet det..!

Carpe Diem….Fånga dagen

Upp till toppen
Annons: