Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 5586 ggr
[MissNathalie]
2012-06-23 20:33

ADHD och missbruk.

Jag är under pågående utredning och har under utredningens gång berättat att jag tidigare missbrukat amfetamin och andra centralstimulanter. Det kändes viktigt eftersom att människor med ADHD ofta gör det  och eftersom jag reagerat positivt på dessa substanser, fungerat och känt mig "normal".

Nu undrar jag dock om de kan vara ovilliga att medicinera mig med Concerta eller Ritalin som jag bett om att få? Jag har berättat att jag provat dessa mediciner och att jag upplevt att de fungerat bra. Jag antar att jag kommer få lämna urinprover och ev. blodprover också?

Någon med tidigare dokumenterat missbruk som gjort utredning och kan berätta hur det gått till och så. :)

Kram!

Annons:
grabbhalva
2012-06-23 22:35
#1

Hej Jag fick min diagnos iom att jag sökte hjälp för mitt missbruk och har fått oerhörd hjälp. Jag har ätit Ritalin sen ett par månader tillbaka och läkaren anser att risken att återfalla i missbruk minskar när jag nu tar medicin i kontrollerade former (i kombination med övrig hjälp) I övrigt är det väl att jag måste dit för att få medicinen veckoransonerad och ganska täta besök hos läkaren och terapeuten Tog ett bra tag att få dosen rätt men nu börjar jag verkligen märka hur mycket det hjälper mig! Lycka till

[MissNathalie]
2012-06-23 22:42
#2

Åh, men det låter ju riktigt positivt! Känner du att ritalinet stillar abstinensen efter annat?

Gah, det där med veckoranson låter jobbigt. Jag har varit ren i 1,5 år nu tror du ändå att de kommer tvinga en till sådant? Får du din behandling via beroendeenheten?

Tusen frågor! Haha. :D

grabbhalva
2012-06-23 23:14
#3

ja indirekt minskar det iom att jag känner mig lugnare inombords, skulle beskriva det som jag fått ett litet filter för tankarna :) Jag fick ju behandling och utredning genom beroendeenheten så det är väl för att dom ska se att jag sköter det. Men det är värt varenda minut det tar:) Hoppas du får en lyhörd läkare som verkligen bryr sig om att du ska bästa möjliga resultat.

[MissNathalie]
2012-06-23 23:22
#4

Jag gör min utredning hos Capio Psykiatri, det känns som att det kommer ta en halv evighet. Får bara fylla i självuppskattningsfrågepapper, berätta samma sak om och om igen.

Lättaste vore kanske att börja knarka igen och få hjälp av beroendeenheten haha. Skämt åsido, men det verkar som om det är det enda stället det händer saker på.

Vill verkligen få detta gjort asap. Kan inte söka jobb eller än mindre studera såsom jag är nu.. :/

Anonym
Anonym
2012-06-24 08:11
#5

Ren i över tio år, det godkändes då.

[Pappsing]
2012-06-24 09:20
#6

Jag har aldrig själv knarkat, har inga planer på att göra det heller.
Men jag har fått en fundering.

Om man nu skulle få för sig att börja knarka.
Hur får man då tag i knark?

Man kan väl inte bara gå på stan och fråga en person, som man tycker ser ut som en knarkare?
Risken är ju stor att man bedömt personen helt fel och åker på stryk.

Annons:
Honestyisdead
2012-06-24 12:31
#7

Pappsing; sådant kanske är bättre att fråga om privat. Känns ganska fel om folk ska börja sitta och tipsa oss om hur man får tag på droger.

[Pappsing]
2012-06-24 13:06
#8

*skrattar*
Det har du rätt i, jag hade ite ens tänkt i de banorna…

[MissNathalie]
2012-06-24 14:40
#9

Hahaha, Pappsing då! Nätet är väl det vanligaste stället nuförtiden. :P

Men nu är det inte det min tråd handlar om, skärpning. ;)

tarotlasse
2012-06-24 16:51
#10

När jag började min utredning så sa läkaren att det inte var aktuellt med att medicinera med Concerta efter som jag hade missbruks problem i grunden.

Men utredningen tog över 3 år att genomföra och när jag fick diagnosen så hade man ändrat riktlinjerna och då rekomenderade man medicnering för dom som tidigare missbrukat  men var rena i dag.

Men under själva utredningen fick jag lämna spontana drogtester och dom ställde även krav på att jag skulle medicinera med Antabus under utredningen. Även om jag medicinerade med antabus fick jag lämna prov på att jag inte drack någon alkohol 1 gång i veckan och i bland även spontana drogtester.

Men eftersom utredningen drog ut på tiden vägrade jag att fortsätta med antabus och fick rätt av annan läkare som tyckte det var olämpligt att medicinera så länge med antabus.

Första utredningen på psyk tog nästan 1 år där ADHD teamet diagoserade mig med ADHD men det räckte inte utan dom remiterade mig vidare till Neurpsyk  för ytterligare utredning och dit var det 2 års vänte tid.

Där man fastställde diagnosen och jag fick börja att medicinera med Concerta.

Med Concertan minskade min rastlöshet och jag kände mig lugnare och i genom detta så fösvan även suget från andra droger och alkohol.

Plus att jag har betydligt lättare att koncentrera mig och jag har sluppit några biverkningar  så för mig har Concertan varit perfekt och hjälpt mig oerhört mycket.

Lasse

[Pappsing]
2012-06-24 17:13
#11

#10 skrivet av tarotlasse

Skönt att det blev så bra till slut!!

Upp till toppen
Annons: