Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 3514 ggr
[CajsaBajsa]
2012-06-28 22:59

Jobbiga artighetsfrågor

Det "normala" är ju att starta ett samtal så här…

Person A: Hej!

Person B: Hej!

A: Hur är det?

B: Det är bra, hur är det själv?

A: Det är bra.

Och sen om man inte träffats på länge kan man säga t.ex. "Vad gör du nuförtiden då?".

Personligen tycker jag detta är jättejobbigt. "Hur är det?" eller "Hur mår du?" är jobbigt eftersom jag inte alls mår bra och måste antingen ljuga och säga att det är bra (vilket svider i hjärtat) eller besvära den andra med att säga att det är dåligt och eventuellt behöva redogöra för varför det är dåligt (vilket är jobbigt eftersom jag då påminns om allt det jobbiga, plus att jag inte orkar prata med vem som helst om mina problem).

"Vad gör du nuförtiden?" är jobbigt eftersom alla förväntar sig att man ska svara att man har nåt bra jobb någonstans och så, men jag har varit arbetslös i flera år och kommer ingenvart i det och det är jättejobbigt att tänka på.

Att folk ställer dessa frågor förstår jag, de är bara artiga och trevliga. Det är ett slags sätt att säga att man bryr sig.

Men när det är jag som inleder samtalet blir jag alltid så kluven. Jag vill prata, men jag vet inte hur jag ska inleda samtalet, för jag vill inte fråga dessa jobbiga frågor men jag vet inte heller vad jag ska säga/fråga istället.

Hur brukar ni inleda ett samtal?

Är det någon som förstår vad jag menar eller låter det bara knäppt? Tungan ute

Annons:
Honestyisdead
2012-06-28 23:22
#1

Förstår vad du menar, men har inget bra alternativ till hur man börjar utan de frågorna :P

[CajsaBajsa]
2012-06-28 23:28
#2

Nä precis, de är ju bra på det sättet att man har dem lätt till hands så man slipper tänka vad man ska säga. Men utan dem blir det svårt. Om det inte råkar vara något speciellt man vill säga den personen just då eller så. Idag t.ex. kunde jag fråga "hur trivs du i nya lägenheten?", men det är sällan det finns så bra saker att säga.

PiganX
2012-06-28 23:50
#3

Förstår hur du menar, tycker också att dessa artighetsfrågor är jobbiga. Obestämd Mina kusiner hälsade på här i helgen men jag hade ingen större lust att vara social med dom. Var inte pga någon speciell anledning, kände inget behov av det bara. Men sen kom en av dom in till mitt rum, och vi träffas nästan aldrig, han var inte särskilt pratsam heller. Så jag försökte mig på ett "hej, hur är det med dig nudå?" och det kändes så otroligt obekvämt att ta de orden i min mun. Jag har inget intresse av att veta hur han mår, men jag kände mig ändå tvungen att fråga eftersom han bara stod där, tyst.

Jag brukar alltid bara svara kort "bra" om nån frågar hur läget är i förbifarten, eftersom de ändå inte bryr sig om det ärliga svaret så tror jag knappast att dom tar illa upp för att jag inte frågar hur det är med dom. Och min familj, närmaste släkt och vänner pratar jag inte med på det "artiga" sättet.

Men till din fråga, hur jag brukar inleda ett samtal.. Hm, det beror helt på. Är det nån jag inte känner som på t.ex en fest eller i en folksamling kan jag kommentera något med håret, börja prata om gemensamma vänner eller liknande. Men jag föredrar att låta andra komma till mig, jag är inte den som inleder samtal med folk jag inte känner (eller bara är bekant med) hursomhelst. Glad

Labolina_73
2012-06-29 13:37
#4

Hahahaha vet ni,, jag känner oxå igen detta.. men jag har börjat svara ibland när dom frågar hur jag mår…

jo det är ingen idé att klaga, ingen jävel som bryr sej iaf.. :-) då skratytar alla och säger,, jo det är ju så..

för säger jag att det är bra så ljuger jag, och skulle jag tala om hur jag mår blir det ganska besvärande för den som frågar.. ;-)

//Linda

[CajsaBajsa]
2012-06-29 14:24
#5

#4 Men jag vill verkligen verkligen poängtera att det är STOR skillnad på att klaga och att svara att man inte mår bra. Klaga gör ingen glad och inte många orkar lyssna på klag, men att svara hur man mår när någon frågar är inte att klaga.

Mitt nya svar är "Vill du höra sanningen eller ska jag svara nåt trevligt och artigt?" Men jag har inte testat det än Tungan ute

Labolina_73
2012-06-29 14:26
#6

#5 ja jo absolut visst är det så… men det är ju lite av ett talesätt oxå,,

att bryta isen lite för att slippa svara vidare..

men absolut är det olika från ena gången till en annan men.

Annons:
[CajsaBajsa]
2012-06-29 15:07
#7

Ja jag vet att man säger så Glad, men jag blir lite upprörd då för jag märker att folk insinuerar att jag klagar när jag bara svarar på deras fråga. Om man inte tål ett negativt svar ska man inte ställa frågan.

Klart jag blir ledsen om jag blir anklagad för att klaga bara för att jag är sjuk och svarar det liksom. Rynkar på näsan

Honestyisdead
2012-06-29 15:11
#8

#7 Undrar vad det är för folk du känner som klagar över att man berättar hur man mår!!!

[CajsaBajsa]
2012-06-29 15:18
#9

#8 Ja inte är det vänner i alla fall. Det har väl mest vart på arbetsträningen jag var på tidigare. Det var speciellt en person som alltid skulle fråga "hur är det med dig idag då?" och under den perioden mådde jag som värst och det var en plåga att vara på arbetsträningen då jag hade sprängande huvudvärk och väldigt ont i nacke och rygg varje dag. Det visste han, men han skulle ändå tvunget fråga så och när jag sagt att det var dåligt och jag hade ont här och var och frågade tillbaka hur det var med honom började han alltid med att säga "Ja jag ska inte klaga" och sen började han predika om hur viktigt det är att man är positiv och så.

LinaIsabell
2012-06-29 17:04
#10

Det funkar ju att svara lite lulligt sådär. "Hur är det/går hur det/hur mår du?" "Jodå, det rullar på" Det är ju ingen lögn oavsett om man mår bra eller dåligt. Mår man bra så rullar ju livet på, och mår man dåligt så ruller jag livet på. 

"Vad gör du nuförtiden då" "Jadu, du inte så mycket. + lägg till en detalj om ditt liv (ex: har precis köpt en ny bil, har börjat spela det här spelet, har börjat försöka ta Körkort, funderar på att…"

[CajsaBajsa]
2012-06-29 17:12
#11

#10 Ja luddiga svar är bra. "Det funkar" och så snabbt fråga frågan tillbaka, kör jag ofta med.

Det där med en liten detalj om livet är bra! Något om råttorna t.ex. Så slipper fokus hamna på mig.

Frågar någon "Vad sysslar du med nu?" kan jag ofta svara ordagrant, t.ex. "går på stan" eller "pratar med dig".

[Joar]
2012-06-29 18:36
#12

Jag brukar inte säga såna saker tillbaka, det känns så obekvämt att säga så.

[Pappsing]
2012-06-29 18:42
#13

#11 skrivet av CajsaBajsa

Om det är en person med AS, du träffar, riskerar du att den frågar.

"Vad är det som funkar?" :P

Annons:
[CajsaBajsa]
2012-06-29 18:54
#14

#12 Så tänkte jag också förut. Men sen tänkte jag att jag kan uppfattas som ointresserad om jag inte frågar tillbaka, så nu gör jag det. Dessutom är det smidigt för då förflyttar man fokus från sig själv till den andra personen.

#13 Då säger jag "Jag lever ju".

[Pappsing]
2012-06-29 19:18
#15

#14 skrivet av CajsaBajsa

Träffar dig dig och frågar hur du har det.
Om du svarar "funkar"
Kommer jag fråga, "Vad är det som funkar?"
Du tittar på mig med lite frustrerad blick och säger "Jag lever ju"
Jag kommer då le och fråga, ja, det ser jag, men vad är det som fungerar?
….bara för att reta dig lite…*skrattar*

Snacka om att du skulle bli frustread om jag gjordet ….:P

[CajsaBajsa]
2012-06-29 19:34
#16

#15 Ja, jag skulle tro att du var min syster utklädd till en Pappsing.

Ok, på frågan vad som funkar svarar jag "Det yttre ekorrhjulet snurrar trots att det inre står stilla, det som funkar är det som är nödvändigt för att överleva, att finnas, utan att man nödvändigtvis försöker. Det som fortsätter att fungera fastän man gett upp för längesen". I alla fall en deppig dag som denna.

[Pappsing]
2012-06-29 19:40
#17

#16 skrivet av CajsaBajsa

Jag hade inte haft mer att säga, efter det svaret :P

[CajsaBajsa]
2012-06-29 20:46
#18

#17 Haha.

Nu har jag fått lite mat i magen och livet känns genast lite lättare.

asplövinnan
2012-06-30 01:54
#19

Hej alla =)
Mitt första inlägg här.. har fått en ADHD diagnos men vet inte om den passar.

första jag nyfiket kollar in är ju min mardröm ytlighetssnacket kände igen allt men va roliga ni va när ni pratade som att ni träffades hur de låter då =) aaahhh tänk om de va så på gatorna då hade jag inte flytt alla kända ansikten om vi utmana ord på varandra å ja.. skoja till de lite

[Pappsing]
2012-06-30 09:21
#20

#19 skrivet av asplövinnan

Det där med att du har fått din ADHD-diagnos och inte vet om den stämmer….det är första stadiet…av fem, som du går igenom.
Jag kommer inte ihåg vilka stadiena är nu igen, men det är förnekelse, accepterande med mer…
Det är fem olika stadien som du kommer gå igenom.
Så välkommen till ADHD-världen…:P

Välkommen till forumet, hoppas du kommer få lika trevligt, som vi andra har här.
Vi är som en enda stor familj!
Välkommen!!

Annons:
Caf_Roy
2012-06-30 09:28
#21

Jag tycker att det är lättast att starta en konversation genom att få den andra att börja prata, så jag brukar omformulera frågan "Hur är det?" till tex "Hur mås det?" eller "Hur lever livet?" eller något åt det hållet. Sannolikheten att man får ett svar som inte bara är en plattityd ökar om man inte ställer en standardfråga.

Får jag ändå bara ett standardsvar brukar jag be personen att utveckla, sedan är konversationen igång. Behöver man blåsa liv i en tidigare utdöd konversation kan man köra på "Annars då? Har du något intressant att berätta?". Alla har något intressant att berätta, försöker de slingra sig kan man pusha lite lätt "Ingenting? Har du suttit och stirrat in i en vägg hela veckan?".

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Pappsing]
2012-06-30 09:31
#22

#21 skrivet av Caf_Roy

Precis, alla vill prata och berätta saker.
Men det är inte alla som känner att den andra personen är intresserad.
Om man bara visar intresse för den andra personen, så pratar den på :P

[CajsaBajsa]
2012-06-30 14:42
#23

Bra insikter och tips! Glad

#19 Välkommen asplövinnan Glad

MissInAction
2012-07-01 00:05
#24

Ja usch jag ogillar verkligen dessa artighetsfraser. Folk man springer på på stan eller när man ska gå av bussen, kan slänga ur sig ett hej hur är det? och sedan är de nästan borta när man svarar.. Obestämd Som sagt, inte en jävel som bryr sig! Bara saker man häver ur sig, och vad blir bättre av det?

Jag tycker sånt är så fruktansvärt ointressant. Folk säger samma saker bara. Bättre då att prata ordentligt och höra vad personen har för tankar och filosofi eller tycker om ditten och datten.. men "hur är det?" varje gång man ser någon.. det känns bara konstlat.

Oftast så svarar jag bara tack det är bra, och sedan om vi båda har bråttom så går jag vidare.. eller så börjar jag prata om något intressant istället. För ärligt talat så är jag inte intresserad.. ser jag att människan står framför mig så antar jag att det är såpass "bra" att personen åtminstone lever och fungerar. Och då blir frågan överflödig - just för att ingen säger som det är ändå. Då kan man väl hellre prata om något givande Glad

Någon som hänger med i mitt resonemang?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[MissNathalie]
2012-07-01 01:42
#25

Jag har jättesvårt för sådana konversationer. Jag glömmer ofta att fråga tillbaka saker. :(

[Pappsing]
2012-07-01 10:01
#26

#25 skrivet av MissNathalie

Varför fråga, om man inte är intresserad? :P

[Pappsing]
2012-07-01 10:03
#27

#24 skrivet av MissInAction

Jag håller helt med dig..
Ett tag svarade jag "För jävligt" på den frågan, som folk ställde mig "Hur har du det?"
För jag hade börjat ana att de menade inte något med det ändå, det var bara något de sa.

Det var inte många som reagerade på mitt svar…de bara fortsatte prata på.
Nu hade jag det väldigt bra, men jag ville teste och se vilka personer, som verklgien menar det de säger.

Det var inte många, kan jag säga :P

Så jag förstår helt hur du tänker och håller med dig!!

Annons:
indra-bus
2012-07-01 10:15
#28

Jag tycker oxå att de är jätte jobbiga.. Men oftast spelar jag men.

Hur är de kan man ju svara bra.. En vit lögn ibland)

Men sen jag är sjukskriven. Jag ser ju inte sjuk ut när jag är ute o går med hundar direkt. Så känner jag att jag måste föklara varför.

O jag är ju ett måndags ex som inte mycket blev "rätt på" adha fybro reumatism o ep. Inget syns ju utanpå. O hade jag inte mina barn o djuren skulle jag ge upp.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Pappsing]
2012-07-01 10:20
#29

#28 skrivet av indra-bus

Då är vi alla här inne på forumet, glada att du har dina barn och djuren…
Så vi inte förlorar dig.
Jag tror jag talar för många, när jag säger att vi tycker du är en krydda till det här forumet.
Du har en härlig personlighet…som jag tycker det är synd att du kanske inte ser själv.

Det här med dina sjukdomar, som blandas med ADHD, känner jag igen.
Jag lever ju själv med en dödlig sjukdom, som jag vet "äter" upp min kropp dag för dag…
Men jag är som tur vad en positiv person…så jag har aldrig tänkt i banorna som att ge upp…

Men jag hoppas att du känner att vi här i forumet, uppskattar verkigen dina inlägg och tankar!!

Mantissa
2012-07-01 11:50
#30

Beror på relationen mn har med den man pratar med hur jag gör. Är det "bara" artighets prat så slinker det kanske in en vit lögn som att "jo det är bara bra, själv?"
Annars väljer jag oftare att hålla svaret luddigt typ "äh de kunde va bättre" om den jag pratar med inte fattar vinken utan fiskar efter detaljer jag inte vill ge så säger jag helt enkelt att det inte är något jag vill gå in på. "tricket" blir att styra samtalet till ämnen du är bekväm med. Och det är oftast mer bekvämt att prata om den andre om man inte är okej med vart man är själv just då. Och förvånansvärt många ÄLSKAR att prata om sig själva så det brukar inte vara ett problem.
Men viktigast av allt som jag ser det, du har inte upplysningsplikt till andra personer. Du måste inte svara som de frågar.

indra-bus
2012-07-01 13:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Tack snälla pappsig !! Du är bara för gullig..

Men de lät nog mer bittert o gnälligt än de var menat Glad

Jag medade att de låter nog lite konstigt att jag är sjukskriven o inte ser sjuk ut är ute med en schäfer som är en aktiv hund ras i bland med lånade hundar oxå. O nu när man inte får vara sjukskriven om man inte är timmar från döden typ.Rynkar på näsan

Visst är de jobbig ibland specielt när epn krånglar har inga för känningar, men min kloka hund har börjat varna mig första gången trode jag att hun var bajsnödig när hon kom o puttade på mig. Eller när värken är som värst.

Men jag kan ju intr ligga kvar i sängen för djuren måste ju få sitt o barnen är ju så stora nu så de är själv gående även om dotten behöver mycke stöd.

O att ge upp är nog inte min grej igentligen. Även fast de är lite motigt ibland..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Pappsing]
2012-07-01 15:30
#32

#31 skrivet av indra-bus

Det här kan låte lite fel.
Men var glad att det är motigt ibland, för det är under de stunderna, som du växer och blir starkare, när du tar dig igenom dem.:P

[CajsaBajsa]
2012-07-01 15:45
#33

Vad skönt att det inte bara är jag som stör mig på dessa frågor. Men det är jobbigt att det är så många som mår dåligt. Skönt att vi kan stötta varandra på detta forum Glad

Ja, att styra om samtalet är nog det bästa.

Man kan också testa att göra så här:

A: Hur är det med dig?

B: Hur är det med DIG?

Skrattande

#28 indra-bus Som Mantissa också skrev, jag tycker inte att du ska behöva förklara dig om varför du är sjukskriven. Är du sjukskriven så finns det ju en anledning. Man måste inte dra upp alla jobbigheter bara för att någon annan är nyfiken.

[Pappsing]
2012-07-01 15:56
#34

Folk som lägger sig i andras liv….ja, de borde man egentligen gå fram, klappa dem på hvuudet. Le mot dem och säga "Såja, du får nog med ett liv någon gång" :P

Annons:
[CajsaBajsa]
2012-07-01 16:07
#35

#34 Åh vad glada de skulle bli då Tungan ute

[Pappsing]
2012-07-01 16:15
#36

#35 skrivet av CajsaBajsa

Japp, precis..
För att göra dem ännu gladare.
Kan man hänga en medalj på deras hals, efter att man klappat dem på hvuudet.
En stor medalj, av material som liknar guld.
På medaljen, kan det stå något som "Jag har inget liv, men jag har en guldmedalj" :P

[CajsaBajsa]
2012-07-01 16:52
#37

#36 Ja. Eller "Jag har inget liv, men jag brukar snoka i andras"

Mantissa
2012-07-01 17:01
#38

Vill bara tillägga att det finns även de som frågar för att de genuint bryr sig.

[CajsaBajsa]
2012-07-01 17:06
#39

#38 Ja det är klart! Glad Vad bra att du belyste det. Vi vill ju inte sitta här och bli bittra.

[Pappsing]
2012-07-01 19:04
#40

#38 skrivet av Mantissa

Vi pratar inte om folk som frågar hur man mår och så…..
Utan om de människorna, som pratar skit om andra, som sitter och ser på andra människor, även om de inte har en aning om hur deras liv är egentligen.
Det är de människorna vi pratar om :P

[CajsaBajsa]
2012-07-01 23:14
#41

#40 Fast… är du inte i fel tråd nu? Den här tråden handlar ju om jobbiga artighetsfrågor som "Hur är det med dig då?" och "Vad gör du nuförtiden då?". Tänker du på tråden som du skapade som heter "Hur är det med er?"

Annons:
[Pappsing]
2012-07-02 10:13
#42

#41 skrivet av CajsaBajsa

Oj..*Skrattar*
Jo, där var jag inne på helt fel tråd..
Ber om ursäkt…

[CajsaBajsa]
2012-07-02 11:53
#43

#42 Det är sånt som händer Glad Hoppas Mantissa också förstår.

Upp till toppen
Annons: