Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2642 ggr
[Kaktuz]
2012-07-03 10:26

Det sociala -AS

1. Är du social bland folk ?

2. Eller är du en ensamvarg som hellre umgås med dem närmaste eller knappt det ?

3. Kan du möta nytt folk ?

4. Är du mer social via internet än verkligheten bakom skärmen ?

5. Om du är social, kan du vara dig själv eller har du olika masker beronde på vem du är kring ?

Annons:
[Pappsing]
2012-07-03 10:40
#1

Jag har nyligen kommit på mig själv, att inte vara så social, som jag trott att jag har varit hela mitt liv.

Kom på mig själv att det var just en mask, som jag tog på mig.
Då jag blev överdrivet social istället, för att vara mig själv.
Jag vet inte om detta har berott på min ADHD, eller atypiska autism med drav av AS.
Men….ja, jag är glad att jag har lärt mig att känna av, när jag är mig själv och när jag går in i masken.

[Kaktuz]
2012-07-03 10:44
#2

#1 Följfråga: Masken, är det en eller ?

Allamej
2012-07-03 10:58
#3

1. Är du social bland folk ?

Inte speciellt

2. Eller är du en ensamvarg som hellre umgås med dem närmaste eller knappt det ?

De närmaste men med tidsbegränsning

3. Kan du möta nytt folk ?

Javisst, jag kan göra en snabbläsning och avgöra om det är någon som jag kan vara med i framtiden eller inte.

4. Är du mer social via internet än verkligheten bakom skärmen ?

Oja, tveklöst. Men jag blir bara vän med de som jag kan tänka mig umgås med IRL

5. Om du är social, kan du vara dig själv eller har du olika masker beronde på vem du är kring ?

Jag kan bära en mask om det är okända eller mindre trevliga, är det mina närmaste så har jag ingen mask alls.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Kaktuz]
2012-07-03 11:00
#4

Tack Allamej Glad

[Pappsing]
2012-07-03 11:14
#5

#2 skrivet av Kaktuz

Japp, det var en mask….fast jag vill inte kalla det för mask.
Mer att jag istället lät folk komma till mig, se vem jag var, så liksom "kastade" jag mig över dem.
Om du förstår vad jag menar.

Så jag vet inte om man kan kalla det för mask, men…ja, du kanske förstår vad jag menar.

[Kaktuz]
2012-07-03 13:02
#6

#5 Japp förstår Glad

Annons:
[Kaktuz]
2012-07-03 13:11
#7

Kanske ska ta och svara jag med:

1. Är du social bland folk ?

Nej. Tex om jag hämtar lillen på dagis, så kan jag inte stanna kvar och småprata, trots att jag känner personalen gott via livet utanför den miljön. Eller om någon säjer: Kom på kaffe. Så tackar jag nej. Eller om folk kommer hem till oss bli jag tillbakadragen, får lite panik.

2. Eller är du en ensamvarg som hellre umgås med dem närmaste eller knappt det ?

Kan man säja, trivs med det, har haft vänner och så som man gick på bio med och annat, men nu verka jag bara dras till miljön hemma.

3. Kan du möta nytt folk ?

Till viss del. Har få vänner via nätet som jag aldrig träffat, men dem vill jag träffa, ska föresten ske med en snart. Nervös till tusen men jag vet jag kan hantera det då. Men möta nån ny i möten är jobbigt och kräver så mycket energi.

4. Är du mer social via internet än verkligheten bakom skärmen ?

Yes, kan skriva av mig, vara öppen och delaktig i olika saker, samt hjälpa till med saker folk fråga om etc. Säljer även på auktion så där är jag aktiv som tusan bakom skärmen.

5. Om du är social, kan du vara dig själv eller har du olika masker beronde på vem du är kring ?

När jag är social (blev visst lite fel ordval kanske på den frågan) så har jag masker, och det är inte en jag har. Beror helt och hållet på vem man är med.

[Joar]
2012-07-03 19:57
#8

**1. Är du social bland folk ?
**

Nej det är jag inte. Jag är för mig själv.

2. Eller är du en ensamvarg som hellre umgås med dem närmaste eller knappt det ?

Knappt det.

**3. Kan du möta nytt folk ?
**

Jo det kan jag väl men jag tar tid på mig så att säga.

4. Är du mer social via internet än verkligheten bakom skärmen ?

Jo det är jag.

5. Om du är social, kan du vara dig själv eller har du olika masker beronde på vem du är kring ?

Jag är oftast öppen och ärlig men jag pratar inte så mycket.

[Kaktuz]
2012-07-04 05:34
#9

Tack joar Glad

Honestyisdead
2012-07-04 14:20
#10

**Är du social bland folk ?
**Bror på vad det är för folk. En del känner jag direkt att jag kan prata med, andra känner jag tvärt om med. Och när det känns fel känns det verkligen fel och jag vill därifrån direkt! Känner kraftigt obehag.

2. Eller är du en ensamvarg som hellre umgås med dem närmaste eller knappt det ? Umgås absolut helst med familjen, pojkvännen och bästa vännerna. Jobbigt att möta nya människor.

**3. Kan du möta nytt folk ?
**Kan kan jag, men jag föredrar att slippa :P Fast vissa dagar kan jag faktiskt känna att det är kul om  jag har rätt stöd med mig.

**4. Är du mer social via internet än verkligheten bakom skärmen ?
**Ibland.

**5. Om du är social, kan du vara dig själv eller har du olika masker beronde på vem du är kring ?
**Vet inte riktigt.

[Kaktuz]
2012-07-05 07:12
#11

Tack Glad

Upp till toppen
Annons: