Annons:
Etikettadhd-add
Läst 12956 ggr
[CajsaBajsa]
2012-07-06 15:15

Hur orkar folk?

Jag har alltid undrar hur folk omkring mig orkar med att ha heltidsjobb/studier, samtidigt som de också håller någorlunda städat hemma, diskar efter sig, damsuger när det behövs, tvättar fönstrena ibland osv. Dessutom har ju många av dem barn. Hur tusan orkar de?

Jag har inget jobb, har ibland jobbat bara några timmar i veckan, jag är fysiskt frisk, men ändå ser det ut som ett bombnedslag här varje dag, och aldrig har jag putsat mina fönster eller skurat golven. Jag har bara orkat städa (plocka undan och få det att se snyggt ut) inför födelsedagskalas och liknande.

(Jag har ju en man, men han räknas inte för han har kroniskt trötthetssyndrom och orkar av förklarliga själ inte arbeta eller städa).

Men nu fattar jag!

"Vanliga" människor har ju inte ADD! De vaknar med det mentala energibatteriet utvilat på morgonen och de har inte enorma trösklar framför varje liten småsak som ska göras.

Annons:
[Joar]
2012-07-06 15:21
#1

Samma sak här. Jag jobbar 6 timmar i veckan och jag kan max gå upp till 9 sen orkar jag inge mer. Fattar inte hur folk kan jobba massor av timmar per dag och sedan sköta hemmet. Jag som är hemma för det mesta klarar inte av att sköta hushållet.

Jag har AS.

AnneN
2012-07-06 15:21
#2

Oj vad jag känner igen mig, här ser också ut som ett bombnedslag och jag fattar inte hur folk orkar hålla ordning och jobba och dessutom hinner och orkar göra en massa andra saker utöver det!

det du beskriver som enorma trösklar tycker jag ofta kan kännas mer som en hel hinderbana som man kan se i en del krigsfilmer.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Susanna_w
2012-07-06 15:23
#3

Jag har inte ADD eller något annat. Men det är svårt att orka för mig också men jag känner att även fast det är svårt så måste jag städa, jag måste ut med hunden, jag måste fixa till råttorna fast jag jobbar 13-17 h på ett pass. Min sambo har ADD och han jobbar 07:30-17:00 mån-fre, han är hemma 17:30 och han ställer sig alltid och lagar mat efter jobbet och handlar nästan varje dag efter jobbet. Jag tror det handlar om hur man är som person och inte bara om du har en diagnos och vad det är för diagnos. Jag får krupp när det är stökigt.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Susanna_w
2012-07-06 15:24
#4

Sen ska jag tillägga också att för 3 månader sen fick vi fram att våran hund har damm och förråd kvalster allergi så om vi inte orkar en dag att städa så har vi inget val längre men det skiljer sig inte så mycket från innan.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Zaphix
2012-07-06 15:38
#5

Handlar väl om att få in rutiner..

I mina bra perioder hå¨ller jag städningen helt okej, jag plockar rätt på saker efter mig, sätter ned i diskamaskinen och plockar ur den när den är klar, torkar av köket efter jag använt det, sopar när det behövs o.s.v. Får inte det som rutin, gör det utan att tänka på det.

Under sämre perioder förfaller det snabbt.. Då orkar jag verkligen inte.

Jag är sjuskriven, men upplever det lättare att hålla i ordning hemma när jag har andra rutiner i vardagen, såsom är på praktiken och stallet. Då är jag redan på G, annat när jag inte har praktiken, då är det svårt att komma igång med annat också.

Tror det blir lättare för mig när jag i framtiden jobbar, då är jag redan igång. Dessutom har jag inte lika mycket tid till att skita ned här hemma då.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Honestyisdead
2012-07-06 16:36
#6

Jag har det städat och rent hemma hos mig. Har mina rutiner så det flyter oftast på bra. KLarar inte av att ha det stökigt eller smutsigt.

Annons:
[CajsaBajsa]
2012-07-06 16:41
#7

---

Honestyisdead
2012-07-06 16:46
#8

#7 Varför skriver du en sådan kommentar?

[CajsaBajsa]
2012-07-06 16:52
#9

#8 Förlåt, jag borde inte vara social just nu. *går ifrån forumet*

[CajsaBajsa]
2012-07-06 19:46
#10

Jag vill återigen be om ursäkt! Jag var på dåligt humör. Jag kan erkänna att jag har pms och förut var jag dessutom hungrig och hade nyligen varit ledsen. Så när jag läste era inlägg om att ni (eller nån ni känner) har ADD och ändå städar och är så duktiga så kände jag mig så dålig. Det kändes som att ni nästan hoppade på mig och sa att man minsan borde städa ändå, att man inte kan "skylla" på sin ADD. Men jag förstod ju sen att det inte var så ni menade. Alla är olika och har olika problem. Jag har problem med städningen och orken, men det gör mig inte "lat och oduglig" för det.

KRAM på er alla! Glad

[Joanna76]
2012-07-06 20:56
#11

Men du har rätt ändå, jag med AS ser enorma trösklar vid varje liten sak jag måste göra. Har ingen tvättmaskin så jag måste gå till tvättstugan och det gör jag bara när det inte finns ett endaste rent plagg, diska gör jag sällan och huset ser ut som om det råkat ut för en tornado storlek enorm Obestämd .

Fast det kan oxå handla om rutiner som Zaphix skrev, när jag var yngre så tvättade jag en gång i veckan, dammsög lika ofta och diskade efter varje måltid.

Hmmmm, behöver nog sparak mig själv där bak hehehe

[CajsaBajsa]
2012-07-06 23:14
#12

#11 skrivetav Joanna76

Ja, jag tror det är både och. För om man har rutin att göra någonting, så går det liksom mer av vana och man behöver inte tänka lika mycket på det, inte planera eller organisera. Så rutinerna minskar trösklarna.

tarotlasse
2012-07-06 23:36
#13

Ja du det sa min arbetsterapueft på arbetsförmedlingen också och vill klassa mig som ej fulllt arbetför och ansåg att jag inte skulle orka att arbeta mer en halvtid.

Då blev jag förbannad jag  har varit arbetsnarkoman större delen av livet och arbetat 16 timmar om dagen vilket man inte klarar i längden.

Inte jag heller för den delen utan blev sjukskriven för uträndhet.

Men 8 timmar om dagen tycker jag att jag klarar av men  jag måste ju lära mig att begränsa mig.

Men vem ska avgöra det jag själv arbetsförmedlingen, försäkringskassan  eller min läkare.

Städningen är inte så noga och inget som bekymmrar mig kraven blir inte större en vad jag gör dom till.

Lasse

Annons:
JohannaEkroth
2012-07-06 23:41
#14

Nä jag vet ärligt talat inte hur folk orkar.

Antingen så får jag jobba eller så får jag äta, så är det. Jag orkar inte båda…

Matlagning och sådant tar sådan enorm energi för mig…

Eller ja, jag klarade inte ens av att jobba 30% om någon annan fixade med maten… Men iaf.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[CajsaBajsa]
2012-07-06 23:43
#15

#13 skrivetav tarotlasse

Oj, vad tokigt. De kan ju inte bestämma din arbetsförmåga, det måste man ju undersöka tillsammans och se vad som funkar för just en själv.

Själv vill jag jättegärna arbeta, sådär 50-75% beroende på hur det funkar på just den arbetsplatsen. Och jag har arbetstränat en del. Det framgick inte i min första post.

JohannaEkroth
2012-07-06 23:44
#16

Oj, såg att detta var en ADD & ADHD tråd. Ooopsie! Skäms

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Joanna76]
2012-07-07 00:15
#17

#16 gör inget, jag skrev fast än jag har AS. Vi upplever liknande svårigheter oavsett diagnos

tarotlasse
2012-07-07 00:22
#18

Jag har också varit ute och arbetstränat när jag arbetstränade på ett ställe var det inga problem alls att arbeta 8 timmar om dagen.

Men när jag hoppade in och arbetade som elev assistent på en skola så klarade jag bara att arbeta 4 timmar om dagen.

Eftersom det visade sig att jag var ljudkänslig och att alla ljuden blev för många intryck  och det  blev för mycket för min hjärna att hantera.

Men däremot när jag arbetade med autistiska personer som inte förde lika mycket ljud då var det inga problem att jobba 8 timmar om dagen .

Då jag arbetade som tekniker och framför en dator så kunde jag arbeta 16 timmar om dagen hoppa över sömnen och fortsätta arbeta 16 timmar dagen där på.

Det höll i många år men varken jag eller familjen klarad av det i längden.

Så idag är jag både singel och studerande och egen företagare så måste lära mig att begränsa mig och piriotera vad som är viktigt i livet.

Det är i alla fall inte städningen som står högst upp på listan.

Studerar nu  på heltid och det är oerhört tufft med att läsa all text och skriva all text men det är otroligt givande och jag trivs med livet.

Lasse

[CajsaBajsa]
2012-07-07 11:03
#19

#18 skrivetav tarotlasse

Så där har jag också upplevt! Att jag orkar olika mycket på olika ställen. Det är så svårt för man vet ju inte hur det kommer vara på ett ställe förän man testat. Förutom det där med ljud, man kan ju i alla fall få en uppfattning.

Jag är också ljudkänslig och den senaste arbetsträningen fick jag just för att det skulle vara så lugnt och tyst där. Och visst, människorna som var där väsnades ju inte, men i varje rum fanns olika störljud, som höga fläktljud tickande klockor, datorer, kopiatorer m.m. Så det gick inte alls.

Hoppas du får ordning på det där och kan hitta en lagom dos arbete Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
eldloppan
2013-02-08 18:56
#34

själv har jag alltid många bollar i luften gärna allt på en gång

Annons:
Tintin82
2013-02-17 20:28
#35

Tror att det handlar om rutiner. Jobbar 11-19 och går upp 7 för att hinna duscha, äta frukost och gå ut med hunden. Om jag bara är igång så blir det jättebra annars kan det lätt förfalla

Zaphix
2013-02-17 21:39
#36

Numera orkar jag en massa, frisk från depressionen jag dragits med i många år, så nu har jag fullt med energi.

Är i skolan hela dagen, åker sedan till stallet och tränar 1-2 hästar och tar oftast hand om 2 stycken. När jag kommer hem igen drejar jag eller gör annat i verkstaden ett par timmar och går sedan och lägger mig. Hinner oftast vara social ett tag där emellan.

Nu har jag tur som bor på internat och behöver bara laga mat på helgerna, vilket underlättar mitt liv mycket.

Insett en fördel med adhd'n nu när jag inte dras med depressioner längre, har mer energi än de flesta andra och är ständigt aktiv.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

igorflickan
2013-02-18 20:46
#37

Jag har levt i trettio år med obehandlad ADHD och varit trött trött trött

Inte orkat jobba, städa eller eller leva. På nåt vis har jag som en sobie lyckatsta hand om mina barn… kan idag räkna de till fem :)

Sen jag fick medikinet har livet ändrat sig… Men jag orkar fortfarande inte göra allt och jag har dålig rutin…

Cafesinner
2013-02-19 00:00
#38

Urk känner igen det där. Själv har jag kronisk depression, Asperger och inåtvänd ADHD.
Man är konstant trött, konstant stressad och konstant tyngd av krav. Om jag försöker ha ett liv faller skolan ihop i bitar. Koncentrerar jag mig på skolan ser mitt rum ut som ett helvete - precis som kaoset i mitt huvud :<

Urban Jansson
2013-03-03 10:55
#39

# 1. Jag har reflekterat över detta också.. Man blir ju trött bara av att tänka på det, vi har kompisar som har det så.. Heltidsjobb, innebandyträningar, skjutsa barn hit och dit vardagar och helger.. Sen är det helg med pubrunda eller parmiddag.. *puh* Det ska alltid hända något och all tid måste fyllas med aktiviteter.

Varför har det blivit så här? Var kommer denna "aktivitetsmani" från. Ibland hör man att folk har ångest för "igår gjorde jag ingenting" så idag måste jag ta tag i mitt liv.. 

Jag äter Midikinet och är mycket piggare och gladare men jag tillåter mig att göra ingenting ändå för jag tror kroppen och sinnet behöver det.

🙂

Admantine
2013-04-10 23:51
#40

Varför kommer inlägg 34 efter 19? Är alla däremellan raderade? Till saken: Jag har ADD och har exakt samma problem som TS förutom att jag har jobb och egen firma. Jag har fått höra att "det fixar ju alla andra som jobbar så jag är bara lat" :/

Mau
2013-04-11 00:18
#41

FulLt upp med o utfÖra praktiskt vad jag vet e vettigare än normen pÅ hur saker ska va'. Vad o nÄr ska ju va' svÅrt fÖr oss. sÄrskild vid depression, ostimulerade omstÄndigheter o hyperfocus. …men kolLa pÅ 'dom andra' dÅ. dÅ borde d lÄtta. lol. 1 Love

Annons:
Admantine
2013-04-11 01:10
#42

#41 Jo, jag skulle också gärna ägna mig åt allt som jag själv tycker är viktigt och definitivt roligare, men det är lite knepigt om en har en relation. Då måste en ju försöka. Mitt ständiga problem förutom total utmattning är att jag inte ser vad som behöver göras, jag är ofta i min egen lilla värld och är väldigt disträ. Sen har jag väldigt hög "smärttröskel" innan jag tycker det är för stökigt vilket inte min partner har. Jag blir faktiskt helt slut av att bara titta på när någon hurtig fixare svischar omkring och får massor gjort på en dag som skulle ta mig år att genomföra. Jag fattar inte hur det går till!

[linsen90]
2013-04-11 21:21
#43

För mig är det utbildningen som gäller. Försöker se till att hemmet inte ser ut som ett bombnedslag och tvättar iaf en gång i månaden. Sen blir det sociala livet bristfälligt pga av bristande intiativförmåga och taneksurr. Har inga direkta fritidsintressen, förutom i perioder då jag hyperfokuserar på dataspel… så det handlar om att överleva.

iSawa
2013-05-02 23:24
#44

Oj vad jag känner igen mig i många utav er. Min fru klagar alltid på att jag inte hjälper till hemma. Jag studerar på universitetet och försöker att klara av det. Är helt färdig när jag kommer hem så jag orka helt ärlig inte. Min son försöker jag så gott jag kan att leka och så med i alla fall =)

Dampmongo
2013-05-03 00:07
#45

Vi borde flytta till storskogen i Norrland och bilda ett damp-samhälle där.

iSawa
2013-05-03 00:31
#46

#45 Det låter ypperligt bra :)

[lindamariapettersson]
2013-05-03 00:52
#47

Jag känner igen mig i det ni skriver. Dels för att min pojkvän delar den tröttadelen, diskberget, tvätthögen, psykisktrötthet av sociala kontakter m.m Men som jag upplever min ADHD är inte olik det ni skriver. Jag får dock mani-hyper perioder som kan vara väääldigt effektiva utan att det är de minsta genomtänkta eller hur de påverkar min omgivning :( Just nu är det satans så rent, undanplockat och till och med rensat i garderober men jag mår inte bra inombords. Energilös och känslan av att ingeting förändras hur många ideer jag än prövar för att göra vardagen mer meningsfull. Skrev precis en tråd (fråga) om just städningen :) och bad er om råd länk: http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/5182e5bbce12c46b950015c1-deprimerad-av-saker-och-prylar?discussions-1

Upp till toppen
Annons: