Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2035 ggr
[Joanna76]
7/11/12, 8:49 AM

Ta sig över trösklarna?

Någon skrev i en tråd att Bokstavsfolk har höga trösklar att ta sig över när det gäller att göra tråkiga men nödvändiga saker, kanske speciellt vi med AS har sådana trösklar.

Men hur gör man för att ta sig över dom? jag har verkligen testa allt. Jag har gått på föreläsningar/kurser på aspergercenter om hur man ska skapa rutiner, jag har testa att sätta upp listor med små små uppgifter att göra (som i slutändan blir stora uppgifter), jag har testat att göra det till musik mm mm mm. Har tom fått storstädat av mamma men inte kunnat hålla rent sen.

Inget fungerar!!!

Jag vet att man kan få LSS och jag vet att jag är berättigad till det men mitt hem är så fruktansvärt stökigt så jag skäms att ta dit någon. 

Hur gör man? Orkar snart inte, det är inte bara städningen det handlar om utan i princip allt Rynkar på näsanSkrikandesGråter

(ej säker på att jag har valt rätt grupp…)

Annons:
AnneN
7/11/12, 9:38 AM
#1

Har också det problemet och tar tacksamt emot tips på hur man löser det där med att ta sig över tröskeln.

(har autism)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Pelle Långlös
7/11/12, 9:43 AM
#2

Jag har svårt med sånt också. Det är jättestora trösklar.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[aspie]
7/11/12, 10:09 AM
#3

Det är ju bl.a sånt ett bostöd som man får genom LSS kan hjälpa till med. Alltså, de städar inte åt dig men med dig. Och du behöver inte skämmas för att du har stökigt för de har redan sett det värsta tror jag Flört

Annars brukar jag ha lättare att städa t.ex när jag vet att gäster kommer. Så jag brukar städa innan mitt bostöd kommer så vi kan göra annat och jag slipper skämmas (som jag inte behöver Glad)

Har tänkt dammsuga i flera dagar men nu måste jag ta mig i kragen. Så jag ska locka fram dammsugaren strax Skäms

SSKAnna
7/11/12, 4:44 PM
#4

Jag är likadan och skäms fruktansvärt! Jag vä en vuxen gift kvinna på 38 år men klarar inte av att städa!! Hallåå!

Jag får skäll dagligen för att jag inte "gör något" och jag har ingen förklaring som låter vettig i mannens öron, han tycker bara att jag är lat och egocentrisk..

Det här är ju värsta lyxproblemen för normala människor..

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

indra-bus
7/11/12, 5:06 PM
#5

Jag förstår er. Men jag läste någon stans ett utdrag ur en kognetiv beteende behandling.

De stod ungefär så här.

Tänk på hur de känns nu och hur de kommer kännas sedan, om du inte gjort de o om du gjort de. Diska tex.Hoppas ni förstår hur jag menar.. Efter ett tag blir tröskeln mindndre o mindre.

De har hjälp mig.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Joanna76]
7/11/12, 9:19 PM
#6

#5 jag förstår vad du menar, en slags visualisering. Ska testa och återkommer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: