Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2284 ggr
[aspie]
2012-07-24 18:02

Vad är sant om Hetta?

Träffade en person när jag var ute med hunden. Människan har hela tiden påstått sig ÄLSKA värmen. Människan pustade och stönade och såg svimfärdig ut av hettan. Så jag klämde in med att "nu har ni värmedyrkare fått som ni önskat" Vad svarar människan då? Jo.. "DET ÄR UNDERBART" och vinglade vidare av hettan. Då undrar jag vad som egentligen är sant. Kan man verkligen ÄLSKA hetta när man håller på att kollapsa pga den??? Ljuger folk och säger att de älskar hettan bara för att regeln liksom säger att MAN SKA???

Annons:
Banankaka320
2012-07-24 21:27
#1

Funderade också på det!

När jag låg i stranden idag kändes det som jag skulle dö, men jag njöt av varenda vindpust som kom! Jag älskar värmen, men jag vill ha lite svalare blåst. Är det helt vindstilla och typ 30c så håller jag mig hellre i en källare hela dagen. Det känns som folk "tvingar" sig ut i värmen bara för att passa på nu när det äntligen är varmt. :)


Zaphix
2012-07-24 22:46
#2

Jag vill ha värme, så varmt det bara går i Sverige. Älskar att vara ute i solen på sommaren trots att jag blir svettig och trött.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

AnneN
2012-07-24 23:14
#3

Jag älskar verkligen värmen, även om jag blir svettig och så… Är rätt bra på att hälla i mig massa vätska då det är varmt så jag lider inte av värmen utan jag njuter i fulla drag.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mayolica
2012-07-25 08:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag mår inte bra när det är för varmt och vindstilla,skulle jag vara i inlandet utan vatten i närheten på sommaren får det gärna vara lite svalareObestämd

Men här på västkusten gillar jag  varma somrar med lite fläktande sommarvindar och salta bad Glad

~ mayolica ~

[aspie]
2012-07-25 10:23
#5

#4 Ja bor man vi havet så skulle t.o.m jag kunna säga att det är underbart. Det är min dröm att få bo vid havet. Älskar havs-vindarna som svalkar

[aspie]
2012-07-25 10:26
#6

#1 Maria. Jag tycker oxå att det verkar som om många människor tvingar sig ut i SoL och hetta bara för att de måste.

Och nåde den som klagar på värmen eller sitter inne i svalkan. Har märkt att en del tycker/säger så.

Annons:
mayolica
2012-07-25 11:19
#7

#5 aspie somrarna är härliga, jag vet inte vart du bor?men jag mistänker att du skulle ändra uppfattning lite om det där med att" Älska havs-vindarna som svalkar"efter en vinter här Skrattande

Det är säkert endel som tvingar sej att ligga i solen o pinas för att dom fått för sej att det är ett slags måste? men jag har märkt att det även finns folk som tycker om det på riktigt,det är väldigt lätt att se vilka som trivs. Själv har jag aldrig varit någon solmänniska,men jag har aldrig tvingat mej till att ligga o pinas i solen.

Däremot älskar jag att bada när det är lagom temperatur i vattnet och fritt från bränmaneter.Tungan ute

~ mayolica ~

[aspie]
2012-07-25 11:44
#8

#7 mayolica, Jo många säger att jag nog skulle ändra uppfattning om att bo vid havet då det vinter. Men tänker lite på hur det är när det blåser hård vind här i inlandet. Då trivs både jag och min hund medans andra klagar högt på att det blåser för mycket. Jag är nog lite udda Tyst

Bodde förresten (kom jag på nu) vid havet under 10 år och hade aldrig problem med vindarna under vintern då. Men det kanske är annorlunda på västkusten?.

Och visst, det är säkert de som verkligen gillar hetta. Jobbade med en kille som var helt galen i hetta. Minst 35 grader ville han ha. Och i hans rum på jobbet hade han en värmefläkt på och var det som att gå in i en vägg av hetta. Ingen pallade att vara där.

Bada i havet är bäst men som du skriver ska det inte finnas några maneter. Brände mig illa på en sån när jag var liten och det var hemskt.

mayolica
2012-07-25 12:46
#9

Jag skulle gärna byta bort vintrarna här.värst är när det hårda iskalla regnet och hård blåst samtidigt. Har tänkt flytta flera år när vintern närmar sej,men jag hinner aldrig vintrarna är för korta och nu har jag bott här så länge så jag är ganska van.

Vet inte heller om jag skulle orka med somrarna i inlandet längre. Var i Örebro för några somrar sen när det var sådär jättevarmt,det gör jag inte gärna om. Då föredrar jag vintrarna här istället.

Men här är ju så mycket vatten,bara en smal remsa land och hav nästan runt om. Jag skulle kunna tänka mej något mellanting,lite mer stad men ändå nära till vatten och gångavstånd till badplats.

~ mayolica ~

[aspie]
2012-07-25 17:17
#10

#9 Det är inte så lätt att hitta en stad med perfekt klimat. Snarare omöjligt skulle jag tro hehe. Det är väl bara att acceptera läget skulle jag tro..

Var bor du eftersom du nästan har hav runt om som du skriver? Själv bodde jag i Gävle när jag bodde vid havet .

sudniF
2012-07-25 17:30
#11

Jag har nog lite svårt när det blir för för varmt, svårt att andas och känner mig svullen och äckligt.

Men värme är ju skönt också.

Sen kan jag gilla regn som piskar i ansiktet eller stark och mäktig vind eller kyla som gör att man knappt pallar att gå ut osv fast jag harat att frysa och allra helst frysa ionomhus.

Men kortare svängar ute i -30 är rätt uppsfriskande.

Ivägsvamlarmästaren Oskyldig

[aspie]
2012-07-25 17:34
#12

#11 Då är du nog väldigt lik mig. Känns så när jag läser din text Flört

[Varulv]
2012-07-25 22:19
#13

#10 Hon bor i Lysekil; det framgår av hennes pres. Flört

Annons:
[aspie]
2012-07-26 10:02
#14

#13 Aha, jag tänkte inte på att titta där Glad

Det är mkt sällan jag tittar på en presentation. Glömmer liksom bort det Obestämd

[Varulv]
2012-07-26 16:47
#15

#14 Jag blev som du nyfiken av den fina bilden med den vidunderliga havsutsikten, så jag klickade mig omgående till presen, och där fick jag svaret genast! Glad

[aspie]
2012-07-26 17:22
#16

#15 Tur vi har dig Varulv Flört

Förresten! Precis så som mayolicas fot visar vill jag bo. En dröm. Bodde så på somrarna när jag växte upp

[Joanna76]
2012-07-26 22:04
#17

Ingen hetta tack! Gillar regn, och när det blåser friskt.

Men jag tror att det är tabu att klaga påvärmen här i sverige. Så frt jag andas ett pip om det tittar folk på mig som om jag hade sagt att jag dödat kungen eller något. Sjukt eg. Samma sak om man är morgontrött FörvånadTungan uteObestämd

[aspie]
2012-07-27 10:52
#18

#17 Hahaha jag känner igen det där. Lugnast att hålla käften Flört

Zaphix
2012-07-27 10:57
#19

#17: Men det är ju lite onödigt att klaga på värmen med tanke på att årets varma dagar går att räkna på fingrarna, i alla fall i år.

Jag har inte ens hunnit blivit brun i år, och sommaren är snart slut, ändå är jag ute väldigt mycket.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[aspie]
2012-07-27 11:04
#20

Det är väl egentligen inte sjukare att klaga på hetta än att klaga på kyla. Vi är helt enkelt oilka. Men att klaga på kyla är liksom mer godkänt. Att klaga på värme blir man nästan dödsdömd för. Lite överdrivet men ni förstår säkert hur jag menarGlad

Annons:
[Joanna76]
2012-07-27 19:47
#21

#20 du tog orden ur min mun Cool

[aspie]
2012-07-27 20:04
#22

#21 Skrattande

[Varulv]
2012-07-27 20:58
#23

Allting är relativt. När vi var i Marocko, jag, min sambo och sambons dotter (för tio år sedan), så trivdes jag rätt bra i värmen (vilken pendlade mellan 37 och 42 grader Celcius). Men sambon och dottern de led. En dag, när vi i vanlig ordning blev hämtade av vår chaufför i hans Mercedes (utan AC!), så minns jag chaufförens välvilja:

"Ah! aujourd´hui il ne fait pas particulièrement chaud! Il yá que vers 34 degrés!"

("Å vad skönt! Idag är det inte sådär varmt! Bara omkring 34 grader!")

Skrattande

[aspie]
2012-07-27 21:05
#24

#23 När jag var yngre hade jag inga större problem med hetta. Kom fram ett minne när jag läste ditt inlägg. Jag var i Tunisen för länge sen och just då var det 54 grader varmt i 1-2 dygn. Det var hot kan jag lova Flört

Zaphix
2012-07-27 21:53
#25

#20: Fast det är ju typ alltid kallt i Sverige.. Värmen är så mycket mer sällsynt, därför det är lite tabu att klaga på den när den väl är här. :)

Dock har man ju olika definationer över vad som är varmt och kallt..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

mayolica
2012-07-27 22:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag är nöjd som det varit med värmen ute idag och skönt i vattnetGlad

~ mayolica ~

[Varulv]
2012-07-27 22:35
#27

#24 Wow! Förvånad

Fast Tunisien ligger gubevars närmare Sahara än vad Marocko gör, vilketland ju har de svalkande Atlasbergen emellan…

Annons:
[Joanna76]
2012-07-27 23:00
#28

Jag gillar inte värmen för att jag blir kokhet. Det är allmänt känt bland familj och bekanta att jag aldrig fryser. På vintern är det rätt skönt men på sommaren…. uuuu

Har för mig att det är en AS-grej, att man antingen fryser jämt eller svettas jämt. Kanske inte det gäller alla AS:are men ….

[Varulv]
2012-07-27 23:31
#29

Nej, jag har fått för mig att jag är rättså tålig, både när det gäller kyla och när det gäller hetta (har asperger).

Kan exempelvis kroppsarbeta alldeles utmärkt i hetta över trettio grader och i full SoL.

Fast liksom andra här har deklarerat, så trivs jag nog bäst ändå i typ 18-20 grader och växlande molnighet… Glad

[aspie]
2012-07-28 08:44
#30

Själv är jag precis som min hund. När det blir svalare och helst blåser oxå, då vaknar vi till liv vovven och jag. Vovven blir som en valp igen och vi kan gå långa promenader.

Det enda jag kan göra i denna hetta är att hålla mig och hunden inne med avbrott för mkt korta promenader. Vi trivs bättre inne i svalkan.

18 -ca20 grader känns även bäst för mig och speciellt om det dessutom blåser Glad

kristina130
2012-07-28 11:58
#31

Håller med dej aspis, trivs inte heller när det är för varmt, då stannar jag hellre inne. 18-20 grader är perfekt för också. Mår bättre psykiskt då också.

[Varulv]
2012-07-28 12:09
#32

Och ska man vara ute och röra på sig, exempelvis promenera i skogen eller vandra, då passar det bäst med ännu lägre temperatur…

Jag kan således tycka att de där klara höstdagarna, gärna med SoL givetvis, med typ sju plusgrader, kan vara väldigt härliga, om man är ute i skog och mark.

Men på vintern, när man är inomhus, och inte rör sig så mycket, då känns 20 inomhusgrader nästan för kallt. 21 till 22 grader bör det helst vara då, för min kroppskonstitution iaf.

[aspie]
2012-07-28 14:29
#33

#31 Ja, så känner jag oxå. Att jag mår psykiskt bättre men även fysiskt Glad

#32 Helst vill jag ha 23 grader inne på vintern. Konstig att 21-22 kan kännas kallt inomhus när de gradantalen känns så varmt utomhus på sommaren Obestämd

[Varulv]
2012-07-28 15:37
#34

#33 Kan möjligen ha med relativa luftfuktigheten att göra - inomhusluften på vintern är oftast mycket torr, alltmedan sommarluften har högre fuktighet, vilket vi klarar sämre (svettningen blir ineffektivare, tror jag, eller nåt sånt).

Annons:
Zaphix
2012-07-28 15:47
#35

Jag fick ha täckbyxor inne i vinter.. Sov med dubbla täcken, två filtar, täckbyxor, två tröjor, yllesockar och en morgonrock i fleece. Jag var rätt glad när våren kom, så nu uppskattar jag sommarvärmen ännu mer! :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2012-07-28 18:39
#36

Men! Hur många grader hade då du inomhus då i vintras då…!? Förvånad

[aspie]
2012-07-28 19:09
#37

#34 Ja så kan det nog vara Glad Vinterluften är ju väldigt torr. Håret blir statiskt och huden stramarTungan ute

#35 Ja men då förstår jag att du vill ha varmt Zaphix. Det skulle nog jag oxå vilja om jag frös så mycket Flört Hoppas du slipper frysa så kommande vinter..

Zaphix
2012-07-28 20:43
#38

#36: Jag vet inte, har ingen termometer. Vilket nog var bra, hade jag haft en hade jag nog frusit ännu mer.. Tur det var en mild vinter i alla fall, inte många dagar där det var under -20.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Joanna76]
2012-07-28 20:48
#39

23 grader inne? Hjälp, då skulle jag nog koka. På jobbet har vi ca 19-20 grader vinter tid och jag älskar det. Påpekas bör att jag är en av få där som inte fryser inne. Alla går i tjocka tröjor medan jag lallar runt i t-shirt.

15-18 grader är perfekt sommarvärme tycker jag. Helst lite blåst på det. Varmt och fuktigt är inte min grej. Var i bangladesh för en 18 år sedan och det var hemskt. Bangladesh är väldigt fuktigt pga att det ligger på ett delta.

Undrar om det inte är något vajsigt med mig? Har varit till doktorn men dom hittade inget, undersökte allt. Suck.

Upp till toppen
Annons: