Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3381 ggr
[Varulv]
2012-07-27 19:10

Asperger - en myt?

Har fått lite nya tankar på sistone, som jag skulle vilja dela med mig av.

Det är såhär, att jag har kommit på mig själv med att jag i hela mitt liv (det, som jag minns) har totalvägrat allt vad tvång heter. Däremot har jag alltid haft ett jättestort behov av att få leva i "fred och frihet", som man ju säger.

Får jag bara leva som jag vill, så känns allt harmoniskt.

Av detta har jag nu nyligen dragit en slutsats nämligen, att kanske är min attityd inte genetisk? Utan istället miljöframformad? Vem vet, om jag inte har utsatts för ett oacceptabelt tvång någon gång under min barndom? Ett tvång som sedan formade mig för all framtid…?

Obestämd

Finns här månne någon annan, som har någon kommentar till det jag nyss har sagt?

Annons:
[aspie]
2012-07-27 19:28
#1

Jag blev ju tvingad under hot att göra saker som jag inte ville. Så visst har jag alltid velat leva i fred och frihet. Jag tror mycket av det jag varit med om har gett mig en personlighet som är miljöbetingad.

Men som min psykolog säger så kanske jag aldrig hade hamnat i vissa situationer om jag inte hade haft mina diagnoserObestämd

DesK
2012-07-27 19:31
#2

Så som du beskriver kan nog väldans många människor känna, utan att de har någon diagnos av typen Aspergers. Tror inte att miljön har någon direkt påverkan heller, men det beror delvis på vad du menar med miljö. Exempelvis tror jag att en svår uppväxt med övergrepp och andra traumatiska upplevelser eventuellt kan leda till att man utvecklar aspieliknande symtom eller andra såana symtom, men då är dessa alltså förvärvade och inte medfödda.

"Får jag leva som jag vill, så känns allt harmoniskt" är ju ett mycket diffust begrepp som kan innefatta mängder av bra och dåliga beteenden. Som du nog vet sedan tidigare skriver jag inte på något vis under på att människor med Aspergers eller andra bokstavssyndrom är "dåliga" eller "icke normala" människor, För mig är det människor som alla andra, men ofta med speciella gåvor.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Varulv]
2012-07-27 19:52
#3

#1 Där har du definitivt en poäng, aspie. Jag kan själv erinra mig situationer av tvång i min barndom, vilka jag på inga villkors vis accepterade… Det kan mycket väl ha berott på min genetiska Asperger!

#2 Med "miljö" menar jag - enligt din nomenklatur - "förvärvat" (beteende).

Och med "genetiskt" menar jag - likaledes enligt din nomenklatur - "medfött".

Således talar jag här i en vid bemärkelse. Men vad jag vill ha sagt här är alltså, att man kan fundera på, utifall inte "asperger" skulle kunna vara "förvärvat" istället för den gängse och vetenskapliga uppfattningen att aspergern skulle vara "medfödd".

" 'Får jag leva som jag vill, så känns allt harmoniskt' är ju ett mycket diffust begrepp som kan innefatta mängder av bra och dåliga beteenden. "

Jomenvisst. Men nu talade jag om, hur jag själv brukar känna det inombords, när jag får vara i fred och frihet.

Att vara i "fred och frihet" exkluderar exempelvis seriemord, liksom andra allehanda taskigheter mot medmänniskor (hoppas att du kan förstå det!).

DesK
2012-07-27 20:00
#4

Varulv jälvklart fattar jag vad du menar, men ibland känner jag att det kan vara bra att förtydliga vad vi menar. Jag lär mig varje dag, eftersom jag lever med en aspie. (För tydlighets skull säger jag även här att jag uppskattar min sambos aspiedrag.)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Varulv]
2012-07-27 20:10
#5

#4 För att hålla oss lite till tråden då, så skulle det vara väldigt intressant nu att få höra dina definitioner av de "aspiedrag" som du uppskattar hos din sambo!

DesK
2012-07-27 20:46
#6

Han är en öveintelligent typ, som har noll tålamod med folk som inte fattar vad han menar. Han kan inte sätta sig in i hur andra känner, således är en av hans "grejer" "practial jokes"" av typen låta hans starka hund dra omkull en person i snön. Han tycker att sånt är jättekul, menännu har jag inte träffat på nån annan som fattar det komiska i det. Det var den mer negativa biten.

Den positiva biten är att han blixtfort insåg att jag borde kunna höra bättre än jag gör med adekvata hjälpmedel (Jag är döv på ena örat sen 40 år och harnedsatt hörsel på det andra örat) Utöver det så är det så fantastiskt fint att leva med en människa som inte "snackar ihjäl sig" är rakt på sak. Kort sagt det är skönt att leva med en människa som är högintelligent, snabbtänkt men ändå inte så ordrik att man blir trött i skallen. - Jag skulle kunna skriva en roman om detta!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
JohannaEkroth
2012-07-27 21:06
#7

Nu har jag bara läst TS-inlägget men jag vill säga några ord som forskare står fast vid:

Personer med Aspergers Syndrom lever i vår värld men på sina villkor.

Personer med Autism lever i sin värld på sina villkor.

* * *

Ingen har någonsin kunnat tvinga mig till någonting ja inte vill. Då har jag bråkat och flytt/rymt min kos.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[aspie]
2012-07-27 21:13
#8

#7 Hade jag inte blivit så misshandlad fysiskt och psykiskt så kanske jag oxå hade vågat rymma. Antar att jag blev som en kvinna som blir misshandlad av sin man. Det låster sig och man vågar inte annat än lyda

JohannaEkroth
2012-07-27 21:18
#9

aspie - Jag har också blivit misshandlad. Jag låste in mig så fort jag kunde eller jag gav igen, men fick 1000 faldt igen. Jag har vägrat hålla käften, berättat för alla vad dessa män gjorde mot mig, flydde till mamma, flydde till soc, flydde till polisen…

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[aspie]
2012-07-27 21:25
#10

#9 ja det låter som om du har haft det som jag Gråter Det kan ju ha med vår ålderskillnad oxå att göra. När jag var ung fanns det ingen hjälp att få och ingen stans att ta vägen. Då var det inte soc eller polisen som kunde hjälpa. Förresten var de poliser i min släkt. Min mamma trodde mig inte utan skällde ut mig…Och gjorde jag nåt som att protestera så fick jag stryk som hette duga. Levde ensam i mitt låsta rum för att ingen skulle kunna komma in.

JohannaEkroth
2012-07-27 21:29
#11

aspie - *kramar om* <3 <3 <3 KyssGråter Fina du!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
2012-07-27 21:31
#12

#6 Tack kära DesK för ditt svar! Jag tror du känner "din aspergare" tämligen väl i alla fall. Fast det där med practical joke:t kopplar jag ju själv inte till Asperger direkt förstås… Obestämd Det finns åtskilliga människor vilka är lagda åt practical jokes-hållet - men inte gör det väl dem till aspergare för den sakens skull…? Snarare skulle jag vilja vara benägen att se det som tvärtom: de flesta aspergare begriper sig inte på practical jokes ett jota!

#7 Lysande, Höstlegenden! Tack för detta klargörande! GladKyss

#8 En sann beskrivning av dig där, aspie, tror jag. Det är precis så, jag också har uppfattat dig. Men då tror jag samtidigt såhär, att den där tillitsfulla läggningen, som du äger som ett riktigt sant och grundläggande personlighetsdrag, den måste väl för bövelen ge credit någon gång! Nån gång i livet borde väl också du förtjäna att hamna i sammanhang - bland människor - där det goda dominerar över det onda…?! ObestämdKyss

#9, 10, 11 Stackars er båda! Min medkänsla betyder inte så mycket, men ni har den från mig i alla fall… GråterKyss

[aspie]
2012-07-27 21:38
#13

#11 Kramar tebax KyssGlad

#12 Tack Varulv Kyss Jo nån gång kanske. Nu för tiden blir jag inte så drabbad av onda ting för att jag isolerar mig. Men känner oxå att det känns som om jag är på väg tillbaka. Är bara rädd att nån ska slå undan benen på mig igen så jag är mycket försiktigFlört

Annons:
JohannaEkroth
2012-07-27 21:43
#14

aspie - Du har alltid Oss! Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
2012-07-27 22:41
#15

Håller med Höstlegenden! KyssSkrattande

Samtidigt - förstår dig, aspie, och tror att din strategi är riktig: man kan aldrig vara nog försiktig!Glad

[aspie]
2012-07-28 08:48
#16

#14 Höstlegenden och Varulv TACK Kyss Älskar er!Skrattande

Star68
2012-07-28 18:56
#17

Jag minns inget tvång från min barndom direkt, det var väl först när jag kom upp i vuxen ålder jag upplevde att det här med alla "måsten" blev ett tvång… Ändå känner jag som Varulv beskrev det i trådstarten! Dock är jag enligt utredning inte aspie (fast de utredde eg bara ADD), men känner mig oftast som det (bl a enl alla beskrivningar och berättelser från er aspiesar här på ifokus). Äsch, nu glömde jag vad jag egentligen skulle säga…men får jag bara leva som jag vill, känns allt harmoniskt!!! Det håller jag fullständigt med om!

[Varulv]
2012-07-28 19:36
#18

#17 Du är nog en aspie då i så fall, Star68…! ObestämdFlört

Star68
2012-07-29 23:59
#19

#18 Tjaa, svårt att veta…men jag känner mig hemma i beskrivningarna iallafall…hmmm… Och jag trivs bra här med er…kanske skulle jag våga träffa några av er irl, som vi pratat om tidigare (förlåt, kanske blev OT?)

[Varulv]
2012-07-30 00:06
#20

Jaa! Jag tar med mig Höstlegenden, och så äter vi lunch tillsammans på IKEA Erikslund! Glad

Nå, vad sägs? Tungan ute

Annons:
JohannaEkroth
2012-07-30 08:15
#21

Ja jag är med på det! Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
2012-07-30 16:23
#22

Vad roligt, Höstlegenden! GladKyss

Star68
2012-07-31 22:39
#23

Jag är med! NÄR? :-)

[Varulv]
2012-07-31 22:52
#24

Jättekul, Star68! Skrattande

För min del gärna inom de närmsta dagarna. Eftermiddag är kanske lämpligast - typ klockan 14 eller nåt sånt?

Torsdag denna vecka eller tisdag nästa vecka?

Alternativt kan vi ta det lite senare in i augusti?

Star68
2012-08-01 00:14
#25

Typiskt… Nu på torsdag em är det tvättstugan som gäller för mig, och tisdag har jag en tid att passa vid ca halv fem…kan jag hinna tro…? Hmmm, kanske bäst att hitta nå't annat tillfälle…?

[Varulv]
2012-08-01 12:48
#26

Jo men om vi ses lite tidigare på tisdag då? Då hinner du. Och om du har svårt med kommunikationerna in till Västerås (om det är där du bor) så kan jag köra dig dit (och hämta dig med, om det skulle vara så).

Vi kan träffas klockan ett till exempel (eller tolv)? Vårt möte ska väl inte ta mer än säg två timmar.

- Annars går onsdag (den 8:e) bra för mig också.

Glad

Star68
2012-08-01 14:13
#27

Åååh, men vad du är vänlig, Varulv!!! :-) Träffas vi vid tolv, så skulle det kännas lite mindre stressande förstås…annars kan jag onsdagen du föreslog också… Kanske kan fixa bil, annars funkar buss…om inte så känns det bra med ditt erbjudande om skjuts. :-) Vad säger Höstlegenden…? Är du med på det? (Förresten, är inte detta väldigt mycket OT? Ska vi fortsätta denna konversation i annan tråd, eller PM? Får lov att be uttråkade läsare om ursäkt, känner jag…)

Annons:
Emo
2012-08-01 14:35
#28

Ingen har väl klagat?

Lite OT är väl bara charmigt.Glad

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

JohannaEkroth
2012-08-01 15:32
#29

Klockan 12 tisdag blir jättebra. Så ser vi till att åka typ strax efter 11 från Etuna. Kyss Varulv, jag PM.ar dig om tid och plats i Etuna. Så vi inte kapar tråden helt. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Star68
2012-08-01 15:32
#30

Det var snällt sagt, Emo! :-) Tänkte mest att jag skulle försöka hålla mig till trådämnena, och lägga OT-ämnena i Bollhavet som Höstlegenden skapat åt oss… ;-) Annars tycker jag nog själv också att lite OT är helt okej, så länge man snabbt kommet tillbaka till ämnet igen. Lite självdisciplin försöker jag med! ;-)

[Varulv]
2012-08-01 15:41
#31

Eftersom jag är trådskaparen så bestämmer jag att detta OT må passera…! Flört (Ty det måste väl ändå anses främjande för samhörighetskänslan på communityn i stort betraktat…! - Och vem vet, kanske föregår vi med detta exempel andra, som av vår initiativförmåga även de kommer att inspireras till möten…)

Vi kan övergå till PM sedan, om detaljerna (exvis var du bor, om Höstlegenden och jag ska hämta upp dig).

- Ja, vad säger Höstlegenden? Tisdag eller onsdag? Glad

[Varulv]
2012-08-01 15:43
#32

- Se där, Höstlegenden - där hann du ju före mig! Flört

Således, kamrater - åter till ordningen! Skrattande

JohannaEkroth
2012-08-01 15:45
#33

Höstlegenden har svarat i inlägg #29. Fast egentligen spelar det ingen stor roll vilken dag för mig. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
2012-08-01 15:46
#34

#32 Kyss Jag var 2 minuter för långsam att skriva. Soppan kokade på spisen precis när jag hade börjat skriva. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Star68
2012-08-01 15:54
#35

Okej, då hörs vi…och syns, för den delen… ;-) Spännande! (Och lite nervöst…)

[Varulv]
2012-08-01 15:55
#36

#34 Skrattande

JohannaEkroth
2012-08-01 16:06
#37

#35 Nervöst är det alltid för mig. Tja, jag är inte så nervös inför Varulv längre. Han är inte direkt den Varulven han utsäger sig att vara och inte har han någon björn som husdjur heller. Flört Ja, det ska bli spännande och intressant. Och jag ser fram emot att få träffa dig. Skrattande

Appropå ämnet och Varulvar och björnar så blev jag ärligt lite förvirrad över denna mystiske människa som ansåg sig vara Varulv och har en Björn som Avatar. Hmm, tänkte jag då.Är han farlig. Vad bokstavligt man kan ta på saker egentligen som den Aspergare man är. Flört

Nä det är ingen myt.

#36 Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Star68
2012-08-01 16:15
#38

#37 Hihihi, tjaaa, undrade nog också i början vad han var för en… Men nu känner jag mig rätt säker på att han inte är så farlig… ;-) Ser fram emot att träffas!!! :-D

[Varulv]
2012-08-01 16:24
#39

… Men kanske bäst att ni stoppar ner era silverkors i handväskorna ändå… (om ni har silverkors och handväskor förstås… - annars går det lika bra med sell… förlåt vitlök!) Skrattande

JohannaEkroth
2012-08-01 16:34
#40

#39 Jag kan ju göra dig sällskap istället och förvanla mig med denna trollformel:

Hail, hail, hail, great Wolf Spirit, hail. A boon I ask thee, mighty shade, Within this circle I have made. Make me a werewolf strong and bold, The terror alike of young and old.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
2012-08-01 18:05
#41

Huu då! Förvånad Nej gör kanske inte det, för då vågar Star68 definitivt inte träffa oss… Flört

Skrattande

Annons:
JohannaEkroth
2012-08-01 18:46
#42

#41 Flört Nä då, jag lovar. Glad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Star68
2012-08-01 21:26
#43

Hihi, ni verkar härligt knasiga! :-D

[Varulv]
2012-08-01 21:39
#44

Då skulle du se oss i verkligheten, Star68… Foten i munnenCool (Närå, skojar bara Flört)

JohannaEkroth
2012-08-01 22:10
#45

Haha, Varulv! Star, han överdriver rejält! Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: