Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 6116 ggr
kristina130
2012-08-03 17:16

Hjälp, vad gör jag nu???

Har tidigare medicinerat med Medikinert, men fick inte tillräckligt bra effekt, utan fick kramper som biverkan när den skulle höjas. Jag medicinerar även med Paroxetin 10 mg på morgonen och Xanor depot, 1,5 mg morgon och kväll. I onsdags bytte läkare till Concerta istället, det var världens misstag. fick megaångest, frossa och mådde jättedåligt. Idag ringde jag till läkare igen och ber att få tillbaka mina Medikinet istället ( och lämna tillbaka Concerta ), då säger sköterskan att läkare vägrar att skriva ut mera medikinet till mej så länge jag äter xanor. trots att läkare och jag från början kom överrens om att jag till hösten ska börja minska mina xanor. Nu måste jag sluta helt innan jag får medikinet igen?????? Varför, jag har inte yagit mer i dos än jag skulle och jag har haft xanor så länge, hur ska jag bara kunna sluta rakt av????Nej, nu orkar jag inte med detta mera, ärså tröttGråter

Annons:
[aspie]
2012-08-03 17:33
#1

Men åh så trött jag blir på psykvården Skrikandes

Det låter inte som de gör riktigt rätt. Ok, jag kan förstå att de vill du slutar med xanor eftersom jag inte får det alls då det är så starkt beroendeframkallande. Men du måste ju kunna få en chans att trappa ner tycke jag.

Jag fick ju oxå mega ångest av både Concerta och Ritalin,  men bättre piller än sobril och atarax verkar jag aldrig få Obestämd

Medikinet, Hjälper det både mot ADHD och ångest? Har säkert frågat tidigare men minnet är kass Rynkar på näsan

Hoppas det blir bättre än vad du väntat dig. Känner starkt med dig. Kram!

kristina130
2012-08-03 19:10
#2

Tack aspie!

Ja, man blir verkligen trött på psykvården!

Medikineten hjälpte mej att kunna vara kvar inne i en affär utan att allt rörde sej så fort, den hjälpte mej att koncentrera mej, men hjälper nog inte mot panikångest.

Det konstigaste är att läkaren ( nu är det inte han som beslutar om utskrivning av ADHD-medicinen, utan han får i sin tur prata med en annan läkare ) har sagt att jag ska stabilisera mej på ADHD-medicin innan vi börjar trappa ner xanoren. Den läkare som han hade pratat med idag hade sagt till honom att hon vägrar skriva ut någon ADHD-medicin till mej så länge jag äter xanor???? Så, när de Medikinet som jag har hemma är slut står jag utan medicin, detta trots att medicinsköterska ( har inte pratat med henne än ) vet om hur läget har varit. Jag har ätit ADHD-medicin i 4 månader nu, och fått en massa AHA-upplevelser, nu ska jag bara sluta. Fick kramper i benen när de höjde Medikineten, därför ville jag prova Concerta istället.

Så är det!!!!!! Knsaigt!!!!!!!!!

Kram Aspie

Denna kommentar har tagits bort.
SSKAnna
2012-08-04 11:56
#4

Vilka jä**a idioter!!

Jag fick också en massa ångest när jag började med Concerta och fick då ha Iktorivil (som jag tidigare hade då och då vid behov) på em-kvällarna. Vi kom överens om att vi skulle trappa ut dessa när vi hade ställt in adhd-medicinen färdigt och allt stabiliserats.

Sedan slutade denna läkare (då hade jag bytt till Metamina men hade tufft med rebound på kvällar) och plötsligt slutade insättningen av adhd-medicin av helt!

Jag bråkade på om att fortsätta höja dosen och till sist sa de; "Det blir ingen höjning så länge du har Iktorivil". I november förra året slutade jag då med Iktorivil och skulle vänta 3 månader tills det försvunnit ur kroppen. Nu är det augusti och inget har hänt

Det är tacken för att jag gjorde PRECIS som de sa;-INGET!!

Du får kräva en diskussion om detta och att ni fastställer exakt vad som gäller! Du kunde ju knappast förutse detta så de kan inte bara ändra spelreglerna hur som helst!!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

kristina130
2012-08-04 15:10
#5

Anonym , det var då np-enheten som gjorde inte utredningen . Öppenvården håller i medicinen .m

kristina130
2012-08-04 17:49
#6

 SSKAnna, ja jag fattar inte vad de håller på med ???? Jag bad att få prova en annan sort för att se om jag mådde bättre på den. Ringde läkemedelsverket och de trodde att det var av Paroxetinet i kombination med Medikineten som jag fick mina kramper, Paroxetinet bryts ner långsammare av ADHD-medicin och då kan man få denna biverkan. Nu säger de som skrivet ut medicinen ( ADHD ) att det är xanoren som orsakar kramperna och att jag får panikångest, bara jag slutar med den så ska jag få tillbaka min Medikinet. Läkemedelsverket sade att det enda Xanoren gör är att jag får sämre effekt av ADHD-medicinen, den dämpar, men ger inte kramper eller panikångest.

Först blir jag insatt på medicin, när jag ber att få prova en annan sort tar de bort den helt och samma läkare som var med vid början och skriver ut mina benzo säger att jag måste sluta med dem innan jag får mer Medikinet, jag förstår ingenting????

NP-enheten gjorde utredning, och öppenvårdsmottagningen har hand om medicinering, det blev litet lustigt innan när jag skrev på min mobiltelefon, synen är inte den bästa ,))

Annons:
kristina130
2012-08-07 11:23
#7

Jag måste bara tala om att jag fick tillbaka min medicin Glad Medikineten.

Jag var så arg hela helgen ( inte ofta jag blir arg annars ), retade upp mig så jag kunde inte sova på söndagsnatten.

På måndagmorgonen åkte jag först till NP-enheten ( de som gjort min utredning ), Fick tala med sköterska, hon sade att de inte bara kan göra så, precis som SSKAnna påpekade sade hon att det ska ju finnas en behandlingsplan, och den ska följas. Om jag vill prova en ny sort och den inte passar har jag rätt att få tillbaka min gamla medicin.

Så, jag körde till Öppenvården som har hand om medicineringen. Gick till receptionen och sade att jag ville tala med medicinsköterska eller läkare. - Då får du ringa och beställa tid svarade hon. - Nej, sa jag, jag går inte härifrån förrän jag har pratat med någon av dem. ( Och det hade jag inte gjort heller, jättefrustrerad var jag! ). Hon hämtade sköterska, och vet Ni, jag fick 5 minuter att prata med läkare, samma läkare jag haft innan. Jag berättade vad de sagt på NP. Först sade han att jag har ju inga bevis, du har ju ingen inspelning med dej som kan styrka det. - Då får du ringa dit sade jag, ni kan inte bara göra så här.

Han lovade ( efter tjat från min sida ) att försöka få någon läkare att skriva ut Medikinet till mej igen, samt att han skrev ut benzodiazepiner fram till hösten, som ju var planeringen.

Han ringde efter en timme, jag har fått mina Medininet, nu har jag så att jag klarar mej i 2 månader + att han har skrivit en remiss till NP-enheten, då får jag samma läkare som skriver ut min medicin hela tiden.

Jag måste ändå ge denne läkare en eloge, han har inte rätt att skriva ut ADHD.medicin ( han sade att han hade funderat på hur jag mått i helgen ). Han tog sej tid mellan 2 patienter att prata med mig, samt att han fick tag i en läkare som var villig att skriva ut Medikineten. Han sade att inte alla läkare som har rätt att skriva ut ADHD-mediciner gör det, de är helt enkelt motståndare till dem. Det tyckte han också var konstigt?!

Men, det löste sej, så igår när jag väl kom hem var jag helt slut, då släppte alla spänningar.

[Kaktuz]
2012-08-08 08:13
#8

Grattis!

kristina130
2012-08-08 14:05
#9

Tack  Kaktuz Glad, jag är så glad att jag fick tillbaka min gamla medicin så länge. Och att jag får NP-ebheten ( de som gjorde min utredning ) att ta över medicineringen. Då slipper jag olika läkare och får samma Glad

indra-bus
2012-08-08 15:30
#10

Vad skönt att höra att de löst sig. De är så tråkigt att man skall behöva "bråka" om saker de gör ju inte att man mår bättre utan tvärt om o de är ju inte de som är meningen med vården.

Mig har de aldrig bråkat om medicin men de hände ofta att mina läkarintyg inte kom in i tid. viket ledde till att jag inte kunde betala räkningar i tid vilkt ledde till extrem ångest.

Enda sättet var att ringa varje dag o tjata eller gå dit ovänta tills de skickades. Fick göra mig ovänn med personalen.

Men nu har jag fått en annan läkare som jag haft i 3 år o aldrig har ett intyg kommit försent..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

kristina130
2012-08-08 19:00
#11

 indra-bus, ja det känns skönt att det löste sej. Jag har ju haft olika läkare som skrivit ut ADHD-medicinen. Men nu bad jag så de skulle skriva en remiss till NP-enheten som gjorde utredningen, då kommer jag att få samma läkare i alla fall. Som det har varit de sista åren inom Öppenvården har det varit hopplöst, nya läkare nästan varje gång man kommit dit. Det har varit jobbigt att dra sin historia och förklara varför man behövt sina mediciner, och ännu värre blev det ju nu eftersom inte alla läkare där får skriva ut ADHD-medicin. Men nu känns det bra i alla fall.

[Kaktuz]
2012-08-09 08:18
#12

^^ Ja skönt att NP did it Flört

SSKAnna
2012-08-09 19:59
#13

Kristina; menar du på fullt allvar att någon försökte tala om att Xanor; en kramplösande medicin, skulle orsaka kramper?! VEM?

Vad skönt att höra att det redde upp sig! Hoppas du får rätsida på eländet! Det är med all säkerhet Medikinet som ger dig ångest men med lite tur går det över med tiden.

Jag tycker det är en bra idé för övrigt att HA en bandspelare med sig! Jag spelade in ett läkarsamtal och det visade sig innehålla ett flertal lögner från läkarens sida faktiskt!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
kristina130
2012-08-09 20:57
#14

SSKAnna, ja, den läkaren som hade bakjour och hade tillåtelse att skriva ut ADHD-medicinen sa till min läkare ( han har inte tillåtelse att skriva ut ADHD-medicin, bara mina andra mediciner ) att det berodde på Xanoren att jag fick kramper, så att så länge jag åt Xanor vägrade hon att skriva ut mer av mina Medikinet eftersom kramperna kom av Xanoren. Jag vet inte hennes namn, min läkare sa inte det. Men, jag tror inte att han ljög, han lät bekymrad i telefon, och när jag kom dit på måndagen och vägrade gå därifrån innan jag fått prata med läkare så träffade jag samma/min läkare. Han sa att han hade tänkt mycket på mej över helgen och att det var en annan läkare som jobbade då så han skulle göra sitt bästa för att jag skulle få tillbaka mina Medikinet.

Och, det skulle ju vara konstigt om han inte talade sanning när det var han som skriver ut Xanoren och gjort tidigare också. Men nu slutar han, så därför skönt att han skrivit remiss till NP-enheten så jag får samma läkare hela tiden och slipper byta.

Jag förstår inte heller hennes resonemang, Xanor, precis som du säger ska ju vara kramplösande. ???

Tack för bra tips, ska också spela in vad de säger i fortsättnigen, då har man ju bevis på att det verkligen är så.

[Kaktuz]
2012-08-10 10:16
#15

Tips:

"Det är fullt tillåtet att spela in ett samtal under förutsättning att man själv deltar i dialogen. Det har ingen betydelse vilken typ av samtal det rör sig om och det är inte heller nödvändigt att den andra samtalsparten är medveten om att samtalet spelas in.
Se 4 kap 9a § brottsbalken."

kristina130
2012-08-10 11:53
#16

 Kaktuz, tack för att du talade om det. Gubben var litet osäker på att det var tillåtet, när jag talade om det, men då vet jag att det är det när jag själv är med. Flört

[Kaktuz]
2012-08-12 09:02
#17

#16 jag vet, varit de själv ^^ så tänkte va fasiken slänger in lite info om de i fall att Oskyldig

SSKAnna
2012-08-12 11:40
#18

TACK Kaktuz!!!

Jag visste inte att det stod så men utgick ifrån att när ett läkarsamtal gäller MIG så är det ok..'

Egentligen var det min man som spelade in på sin mobil och jag visste inte heller om det men han var med i dialogen han med. Läkaren hade uppenbara språkproblem och missförstod mig hela tiden! Hon anklagade mig t.es. för att ha hotat henne helt utan anledning, vilket var rätt obehagligt… Sedan ljög hon vid två tillfällen!

Jag har ofta oproblem att ta in allt som sägs hos löäkaren och missförstår själv rätt ofta, jag behöver faktiskt spela i  eller ha någon annan med mig på samtalen. Förut följde mitt personliga ombud med men hn har slutat nu. Det uppfattades också som lite obekvämt av läkaren..

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[Kaktuz]
2012-08-12 20:57
#19

Jao jag ha ju haft lite tvistar om detta..

Men man kan alltid ringa polisen eller maila om man vill ha svar på papper så att säja om något gå fel..

Trist upplevelse det där.. Ibland behövs det spelas in i princip hela tiden var man än är..

[Kaktuz]
2012-08-12 20:58
#20

http://faktabanken.nu/avlyssning.htm

"Ja, sina egna telefonsamtal, där man själv är den ena parten, är det lagligt att spela in. Det gäller även om den man talar med inte vet om att han/hon blir inspelad. Däremot är det förbjudet att spela in andras telefonsamtal.

Detta regleras i brottsbalken, 4:e kapitlet, paragraf 9a: "Den som … olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.".

Lagstiftningen gäller alla typer av samtal, inte bara per telefon. Det är inte tillåtet att spela in andras samtal, men om man själv deltar i samtalet är det lagligt att spela in dem. När det gäller sina egna telefonsamtal är man deltagare i samtalet i lagens mening, och det är inte olagligt att spela in dem.

Detta har bland annat utnyttjats i underhållningssyfte, då personer ringts upp och lurats av komiker. De lurades tillstånd kan möjligen behövas för att inspelningen sedan skall kunna sändas i radio eller TV, men själva inspelningen av telefonsamtalet är laglig och kan ske först, i hemlighet."

Annons:
greenlight
2012-08-13 05:51
#21

skönt att det löste sig tillfälligt, konstigt detta när medikinet och conserta är samma substans

SSKAnna
2012-08-13 19:17
#22

Ja; där verkar de bara ha "hoppat på" en chans at genom utpressning få TS att sluta med Xanor… Känner igen det!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

kristina130
2012-08-14 08:32
#23

greenlight, ja det var skönt att det löste sej. Tydligen kan man reagera olika på medicinerna trots att de innehåller sammaverksamma ämne, kanske beror det på tabletthjälpmedlen i de olikamedicinerna. SSKAnna det är inte första gången jag råkat ut för detta, varje gång jagvarit på vårdcentralenför annat ( har bl.a steloperarat min rygg ), så har de läkarna som jobbar där velat ta bort medicinen, trots att jag sagt att jag måste ha den.

SSKAnna
2012-08-14 14:33
#24

Är det fortfarande Xanor du menar?

Det värsta jag vet är om man har världens ångest och ber om recept för det och får svaret: "Men ångestdämpande medicin hjälper ju inte!" JO DET GÖR DET!

Jag har full respekt för bensodiazepiner; de kan skapa beroende mycket snabbt och tolerans får man räkna med men de är fanimej oslagbara som ångestpreparat!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

kristina130
2012-08-14 17:05
#25

SSKAnna, ja, det är Xanor jag menar. Det är den enda medicin som funkat ganska OK på mina dagliga panikattacker. Jag bad läkaren sist så jag fick Lyrica utskrivet igen. Peppar,peppar, de verkar kunna hjälpa litet mot ångesten, är dock bara uppe i 50 mg/morgon och 75 mg/kväll. Men, i lördags plockade jag bort 0,5 mg Xanor och har lyckats hålla den minskningen, så nu är jag nere på totalt 2,5 mh/dag. Hoppas kunna minska mer sedan när jag höjer Lyrican. Håller fullständigt med dej i att benzodiazepiner är oslagbara mot ångest, de har hjälp mej att uthärda.

Meta99
2014-06-14 02:07
#26

#13 Xanor är INTE kramplösande/muskelavslappnande! Stesolid, Iktorivil är däremot det…

SSKAnna
2014-06-29 22:54
#27

#26- De flesta bensodiazepiner har viss muskellavslappnande effekt även om det i första hand är Diazepam, Clonazepam (OCH om du nu vill vara PETNOGA; även Lorazepam!) som räknas som kramplösande/muskelrelaxerande. Meeeeeen; detta är inte Flashback forum så jag tycker vi lägger ner denna vinkel av diskussionen.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
Upp till toppen
Annons: