Annons:
Etikettansiktsblindhet-prosopagnosi
Läst 3070 ggr
Emaljoh4
2012-08-08 07:09

Lätt ansiktsblindhet

Jag minns att ämnet var på tal för ett tag sedan, och jag har mer och mer insett att jag möjligtvis skulle kunna vara lätt ansiktsblind.

Jag har svårt att komma ihåg nya ansikten, trots att jag kan ha haft en konversation med personen så minns jag inte att jag pratat med människan förut, just för att jag inte minns personens ansikte.
Det känns rätt obehagligt när människor t.ex "Hej Malin!" och pratar med mig som att vi har pratat förut, och jag inte har en aning vem människan är trots att vi har pratat förut. Ibland kan vi haft en rolig konversation i 2 timmar eller mer där jag har haft kul, tycker människan är snäll osv, för att en tid efteråt inte ha någon aning om vem det är. 
I en grupp med människor, så kan jag prata med olika personer, för att sedan inte minnas vem jag har pratat med och sagt vissa saker, inte ens när jag lärt känna personerna bra så minns jag inte att det var till just de.. "Minns du när du sade blablabla?" eller "Det var du som sa blablabla till mig då och då", men jag har ingen aning. Jag vet att jag sagt det, men inte till vem.

I filmer kan personer med samma hårfärg blandas ihop, detta skapar förvirring i handlingen av filmen då jag tror att annan. Och det är inget jag märker, förutom om jag ser om filmen. Då kan jag märka att jag har sett fel.

Den största nackdelen med det här är att jag har svårt att tro att folk minns mig, vem jag är osv, vilket har resulterat i att jag inte vågar gå tillbaks till praktikplatser t.ex och hälsa på även om jag gärna skulle gjort det. För jag är rädd att de inte ska minnas mig (trots att jag har varit på samma plats 2 gånger..) och att jag ska stå där som ett fån och ingen minns vem jag är.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
[Kaktuz]
2012-08-08 07:41
#1

mig minns alla typ, medans jag är den som försöker komma på namn och personlighet på en gammal praktikplats bla. Oskyldig

[Varulv]
2012-08-08 12:59
#2

Jag minns de flesta människor som jag har lärt känna, även de jag kände riktigt långt tillbaks i tiden.

Fast det är klart - en och annan har väl fallit i glömska eller fallit ur minnet totalt.

Men det är inte så vanligt ändå.

Samma är det med ansikten - jag är helt värdelös på att känna igen ansikten på bekanta (enligt definition i annan tråd nyligen!). Men människor som jag mött ett större antal gånger, och som kanske hunnit bli mina vänner - deras ansikten etsar sig småningom fast. Och väl fastetsade - så glömmer jag dem aldrig sedan.

Det där med att tvivla på att de känner igen en när man återvänder till en gammal arbetsplats eller så, det kan kanske mera ha att göra med just tvivel (eventuellt orsakat av bristande självförtroende) än med faktiska omständigheter. Dock - har man gjort sig till en liten grå och oansenlig mus hela tiden och aldrig pratat med en enda kollega, då får man säkert räkna med att många kanske inte "såg" en då, på arbetsplatsen. Att sedan begära att de skulle känna igen en nu, när man kommer på tillfälligt besök efter ett år eller mer, vore lite orimligt…

Flört

cc33314
2014-05-10 22:52
#3

Något som stör mig är att alla vet vad jag heter men jag vet knappt vad någon heter, jag har väldigt bra minne men har inte hört namnen så personer jag knappt känner kommer fram och säger hej till mig.

Upp till toppen
Annons: