Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 3054 ggr
Tintin82
2012-08-12 18:03

Fritidskompis/kontaktperson!!

Har vi med en bokstavsdiagnos rätt till det???Jag menar om jag vill komma ut och träna kan jag ansöka om en fritidskompis eller kontaktperson då???Någon som vet???

Annons:
JohannaEkroth
2012-08-12 19:05
#1

Genom LSS har du rätt till det. Vad har du för diagnos, diagnoser?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Tintin82
2012-08-12 19:36
#2

ADD/AS

Tintin82
2012-08-12 19:36
#3

har boendestöd men har jag rätt till kontaktperson/fritidskompis också?

[Kaktuz]
2012-08-12 21:02
#4

Boendestöd är i princip kontaktperson. Vad gör din ?

JohannaEkroth
2012-08-12 21:17
#5

Kaktuz - Boenestöd är inte alls samma sak som kontaktperson.

TinTin - Du har AS och har därför rätt till LSS, lagen om stöd och service. I den lagen har du rätt till en kontaktperson som du får träffa en gång i veckan med minst en timme åt gången. En kontaktperson är en "kompis på kontrakt".

Ni kan gå och simma, gå på bio, gå på gym, fika eller vad du vill, fast du får betata ditt "kalas" själv.

Ett boendestöd behöver man inte ha LSS för att få.

Boendestöd är precis som det låter, hjälper tilll med sysslor i hemmet, organisering, mat, tvätt, städ etc. Ett boendestöd kan åka och handla med brukaren om man har fått det beviljat.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Kaktuz]
2012-08-12 21:18
#6

Inte ? Förlåt.. Trodde det. Jag ha en men använder inte tjänsten alls. Ha blandat ihop det då, för denne jag har/haft kan gå promenader etc så det var så jag tänkte..

Annons:
JohannaEkroth
2012-08-12 21:20
#7

Ditt boendestöd? Hjälper inte denne till i hemmet med sysslor? Är du säker på att det inte är en kontaktperson?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Kaktuz]
2012-08-12 21:24
#8

#7 Ne det ha jag inget behov av. Jag ha träffat personen typ fem gånger under 2011. Hon märker med av att hennes närvaro stör mitt. Hon ha est kommit för om jag vill prata. Men sån är jag ju inte heller Oskyldig

I år ha jag inte haft med henne alls och göra.

mayolica
2012-08-13 02:15
#9

Jag har förstått det som så att det kan se ganska olika ut. Boendestöd kan dels hjälpa till i hemmet,som det låter på namnet. Men boendestöd kan även ha andra uppgifter,tex följa med på promenader och funka lite som sälskap,gå och handla, uträtta olika ärenden och annat som personen behöver hjälp med. Jag är inte jättebra insatt i hur det funkar,men jag tror att boendestöd kan anpassas lite olika efter personens behov. Har oxå för mej att jag hört att det finns olika boendestöd,vissa boendestöd som är anknytet till LSS och vissa boendestöd som inte hör till LSS.(tror att det är socialen men är inte helt säker) Kontaktperson tror jag oxå att man kan få genom socialen om det finns behov utan att ha någon diagnos eller LSS,så har det i allafall varit om det inte ändrats nyligen.

Det kan kanske oxå skilja sej lite med reglerna i olika komuner och län?

~ mayolica ~

Henrika85
2012-08-15 19:19
#10

Boendestöd är i princip det samma som hemtjänst, det är en person anställd av kommunen som har som uppgift att hjälpa en person med psykisk sjukdom att klara det vardagliga livet. Man kallar det för hemtjänst för somatiskt sjuka och dementa, och boendestöd för psykiskt sjuka.

Vad boendestödet gör beror på vad brukaren har för vårdbehov, men det kan vara saker som städa, tvätta, laga mat, åka och handla, hjälpa till att betala räkningar, mm.

Vanligtvis så kräver de att man ska ha viss vårdutbildning för att bli boendestödjare (usk, mentalskötare). Rätten till boendestöd regleras enligt Socialtjänstlagen, precis som rätten till hemtjänst.

En kontaktperson är däremot som någon skrev en "kompis på kontrakt" som man kan få utsedd om man har ett funktionshinder (alltså via LSS) och har svårt för att skapa kontakter med omgivningen. En kontaktperson hjälper inte till med vardagliga sysslor i hemmet, utan ska bara fungera som sällskap och medmänniska. Kanske är det också värt att nämna att vara kontaktperson år någon inte är en anställning, utan ett förtroendeuppdrag, och man får inte lön för den tiden man spenderar med den funktionshindrade. Däremot kan man få ersättning för vissa omkostnader, som resor och dylikt.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Upp till toppen
Annons: