Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2399 ggr
Line333
8/18/12, 9:12 PM

Motorikträning mot ADHD?

Undrar om någon här har erfarenheter av sensmotorisk Träning? Ställer frågan för att jag sett många barn som blivit hjälpta med saker som är vanliga bland "bokstavsfolk"; koncentrationssvårigheter, att vänta på sin tur, humörsvängningar, att duscha, att inte tåla lätt beröring, läs-och skrivsvårigheter. För er som inte hört talas om metoden så kan man säga att den bygger på teorin (eller vetskapen??) om att spädbarn har reflexer som allteftersom barnet växer och lär nya rörelser ska avvecklas. När dessa reflexer ligger kvar, så "stör" de rörelsemönstret och därmed försvåras många olika delar av utvecklingen. Med hjälp av vissa rörelser kan man integrera dessa reflexer i det vanliga rörelsemönstret, så som det var tänkt från början.

När jag först hörde talas om metoden sades det att träningen hjälper mot ADHDproblematik, men har svårare att påverka vissa problem inom autismspektrat. Numera ser jag att man säger sig kunna bota både Asperger och ADHD/ADD. Sådana uttalanden får kanske motsatt effekt; att det inte alls låter trovärdigt. Vad jag förstår är det ändå så att om man som vuxen påbörjar träningen och får resultat så krävs det ändå att man regelbundet fortsätter med rörelserna livet ut för att hålla kvar effekten.

Vore intressant att få synpunkter om någon har provat eller hört om metoden. Kanske det inte "botar" Dyslexi, ADHD eller Asperger, men jag tycker verkligen det är en intressant metod för att komma tillrätta eller lindra med många av de riktigt jobbiga delarna av dessa diagnoser.

Annons:
Upp till toppen
Annons: