Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1234 ggr
[Varulv]
8/30/12, 6:55 PM

Gamm eller ny?

Hej!

Är du en människa av "gamla" stammen eller en "ny-människa"?

Med andra ord, står din själ och ditt hjärta för bevarande av natur, gamla byggnader, traditionella sedvänjor etc. - eller skulle du helst (som ett slutmål) vilja utplåna all natur och alla gamla förstockade ideologier och låta människan få verka i egen suveränitet?

Obestämd

Annons:
kristina130
8/30/12, 7:28 PM
#1

Jag är en människa av den gamla stammen. Vi måste bevara och vara rädda om gamla byggnader, skog och natur.

Jag är uppväxt på landet, mina föräldrar var småbrukare, vi hade 7-8 kossor och sålde litet mjölk. Älskade och älskar att ta tillvara och bevara gamla saker. Min pappa lärde mej att tälja pinnar till träräfsan. Vi klippte gummiband av gamla uttjänta gummislangar som varit i cykedäck. Det var en härlig tid, mina föräldrar jobbade långa dagar, men man jobbade i sin egen takt. Hade alltid tid att prata och dricka kaffe om någon granne kom förbi, jag hade en bra barndom, det lugnet och tryggheten kan man inte köpa för all världens pengar.

Zaphix
8/30/12, 7:52 PM
#2

Är någon som du beskriver en ny människa..?

Jag är definitivt inte något av alternativen. Världen måste förändras, det är så det fungerar, gäller bara att få välden att förändras åt rätt håll. Jag är definitivt inte bakåtsträvare utan gillar nya saker. Utvecklingen som sker på många håll i världen nu ser jag som god, vi är på väg mot ett grönare samhälle igen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
8/30/12, 9:16 PM
#3

#2 Ett grönare samhälle på människans villkor eller på naturens villkor, menar du? Obestämd

Zaphix
8/30/12, 9:19 PM
#4

#3: Kan det vara ett grönare samhälle för människan om det inte är på naturens villkor?

Trodde det gick hand i hand jag..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
8/30/12, 9:53 PM
#5

En plantage är natur på människans villkor; en djungel är natur på naturens villkor. De båda går inte hand i hand enligt mitt sätt att se… Foten i munnen

zatanica
8/30/12, 10:19 PM
#6

Defenitivt av den gammla sorten. Sedan inte sagt att allt nytt är av ondo. Klart att man ska utveckla och ta tillvara på nya uppfinningar och ideer. Men man ska absolut inte glömma bort allt gammalt och sedan göra stora rubriker när man kommit på något "nytt"

Vore underbart om man kunde ta det bästa från förr med det bästa från nu, men kommer nog inte hända om inte mänskligheten ställs inför någon form av jordens undergång.

Kan tyvärr inte som zaphix säger se att något i världen idag går åt rätt håll, komm gärna med förslag.

Tappar tyvärr hoppet för världen mer för var dag. i vår stad exempelvis har det börjas byggas precis bredvid naturreservat eller i på gränsen, inget är heligt längre och inga av de lagar och regler som finns för djur och natur verkar vara något man behöver följa längre. som att bygga en väg igenom ett fågelskydds område med massa ovanliga växter, hur bra är det? Eller som det som sker på gotland nu. Man behöver inte efterleva regler så ser inte att det går åt det bra hållet för vår natur.

Annons:
Anne-Hedvig
8/31/12, 5:58 PM
#7

Av den gamle sorten jeg også!

indra-bus
8/31/12, 6:46 PM
#8

Gammlare än gamlast.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Varulv]
8/31/12, 10:36 PM
#9

Också jag skulle vilja tillskriva mig gamla sorten. Dock skulle jag inte ha någonting emot att få ingå i en pionjärgrupp, vilken skulle lägga grunderna för en beboelig miljö på exempelvis Mars… Glad

… Men det är en helt annan sak det, än att vara rädd om det goda vi har här på vår egen planet… Obestämd

Praefatio
8/31/12, 10:46 PM
#10

Gamla sorten. Jag kan tycka att en mycket av utvecklingen som gjorts de senaste hundra åren är toppen: vi har fått ett jämlikare samhälle, vi har fått ett mer öppet samhälle där möjligheten för varje individ är bättre oavsett brister, vi har kommit långt vad gäller medicinsk utveckling… men vi har kommit längre och längre bort från vårt ursprungliga jag och från naturen vilket jag tycker suger. Jag blir ledsen av att tänka att mina barnbarns barnbarn kanske kommer att leva på en planet där det inte längre finns några urskogar kvar.

Utveckling är bra! Och utvecklingen har delvis börjat gå åt rätt håll igen - man börjar fundera mer och mer på miljön med källsortering, naturgasdrivna fordon och mycket mer, men jag önskar att vi kunde gå tillbaka till våra rötter och leva mer i samklang med historien. Bevara. Konservera. Restaurera. Reservera.

Anne-Hedvig
9/1/12, 12:47 PM
#11

#10 - Fornuftige tanker, synes jeg! Vil  bare tilføye at jeg håper New Management-tankegangen blir avviklet - at alt i samfunnet skal 'lønne seg' og være business.  Idag i Oslo-avisene er det avdekket nye skandaler på sykehjem, med gamle som vanrøktes. Antall personale er kuttet ned, for det skal spares penger… Byrådet her vil nå konkurranseutsette åtte nye sykehjem. Det er som en slags mental virus.

zatanica
9/1/12, 12:49 PM
#12

Anne-Hedvig håller helt med dig. Det är likadant här, tjäna pengar är allt. Sedan att folket far illa verkar inte vara lika viktigt.

[Varulv]
9/1/12, 2:40 PM
#13

Och här i Sverige har vi nyligen haft liknande skandaler med privata företag som har vanvårdat äldre…

Annons:
Anne-Hedvig
9/1/12, 5:18 PM
#14

Ja, jeg så en dokumentar om det på SVT. Helt rystende!

Admantine
9/1/12, 11:42 PM
#15

Jag är nog lite både och. Jag värnar om naturen och djuren och gillar inte att människan exploaterat planeten som hen gjort. Men det börjar ju förändras, synsättet. Med alla små och stora miljöåtgärder som florerar i världen.

Sen älskar jag den tekniska utvecklingen med datorer, smart phones och TV. jag är lite av en tekniknörd.

Jag älskar historia, men inte synsättet de hade på kvinnor. I nutid finns fortfarande mycket kvinnoförtryck i världen, vilket är fullständigt oacceptabelt för mig. Att kvinnor i Sverige år 2012 har lägre löner än män med samma arbetsuppgifter och meriter är horribelt och fullständigt absurt, jag begriper icke!

Jag håller med om att det är hemskt med all pengahunger där allt går ut på att köra över människor bara för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Äckligt!

Utveckling är bra om den gynnar den större andelen av alla individer på planeten, inklusive djur och växter.

[Varulv]
9/2/12, 7:08 PM
#16

Många förnuftiga och tänkvärda tankar här! ObestämdGlad

Upp till toppen
Annons: