Annons:
Etikettansiktsblindhet-prosopagnosi
Läst 7536 ggr
[Varulv]
9/1/12, 2:15 PM

Ansiktsblindhet del 2

Jag föreslår att vi fortsätter diskussionen här i denna nya tråd, eftersom i alla fall min dator håller på att krascha efter varje nytt inlägg jag gör på den vid pass 200 inlägg tunga tråden.

Vi kan ju ändå hänvisa till den gamla tråden exvis #1:196 etc.

Väl mött även här! Glad

Annons:
[Varulv]
9/1/12, 3:26 PM
#1

#1:201

"#200 Jag hjälper så gärna till med en hel del, men som du såg innan, så vill jag hålla kostnaderna för föreningen till 0:- eller så nära som möjligt. Eftersom ni tre verkar vara kloka människor med god samarbetsförmåga och geografisk lämplighet, så valde jag att framföra det förslaget nu.

Kul att du börjat med "vår" nya sajt. Då kan vi börja spåna vad vi vill ha där. Om vi försöker fundera ut våra presentationer med hänsyn till våra egna erfarenheter av prosopagnosi, så kan det bli en avdelning.

Recensioner är väl en lämplig avdelning, där vi kan skriva om böcker och hemsidor som handlar om prosopagnosi.

Eftersom vi plockade bort ordet prosopagnosi från knappen, tänker jag göra ett visitkort, där varje medlem kan fylla i sitt namn och trycka ut ett blad med 10 visitkort (åt gången). Där ska det förklaras vad PA står för och adressen till "vår" sajt på iFokus. Låter det som ett acceptabelt förslag?

På tal om det, har du något namn på sajten?

Vi får väl utforma någon slags stadgar. När? Hur?"

Utomordentligt utmärkta förslag av dig, Emo! Glad

Och om ett villkor från din sida för att ingå i styrelsen är att hålla kostnaderna till noll, så fär vi väl försöka organisera det så då… Flört

Du undrade över sajtens namn? Jag föreslog inför "presidiet" att det skulle vara "Ansiktsblindhet iFokus". Fler, som tycker så? (eller har annan uppfattning?)

Emo
9/1/12, 3:58 PM
#2

Mycket bra förslag. Prosopagnosi känner bara ett fåtal till och ansiktsblindhet kan locka intresserade.

Inga gamla kärringar i styrelsen. FlörtSkrattandeOskyldig

Där ska vara unga pigga entusiaster.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
9/1/12, 5:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tog fasta på några av Varulvs synpunkter och ritade dessa:

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
9/1/12, 5:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Börjar arta sig, Emo! Glad

Provade lite själv också:

Emo
9/1/12, 5:22 PM
#5

Vi får väl presentera några förslag och hoppas att fler kommer med synpunkter och gärna med fler egenritade PA.

Din logga är mycket snygg, men om man inte vet vilka bokstäver den ska visa, så är det inte så lätt att se, men snygg är den!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
9/1/12, 7:12 PM
#6

Tanken med den loggan är just, att bokstäverna ska vara riktigt svårtydda…! (nästan som en rebus, typ: "…?…?…ja, jo - ja!  n u  ser jag ju: ett P och ett A !"). Sedan kan man ana ett stiliserat ansikte ochså i mönstret… Flört

Annons:
Adur
9/2/12, 1:08 PM
#7

Lustigt, jag är definitivt ansiktsblind, fast jag inte har någon NPF-diagnos. Folk i filmer ser jag aldrig skillnad på. Det är väl därför jag nästan aldrig ser på film, jag läser istället. En gång när vi var på stan, började min man prata med en vilt främmande människa och jag stod bredvid och väntade otåligt. Det visade sig vara vår närmaste granne… Inte kände jag igen honom när han inte stod i sin trädgård! Människor har också börjat prata med mig många gånger, utan att jag har en aning om vilka de är. Det kan vara föräldrar till barnens klasskamrater, musiker som jag har spelat med osv. Då handlar det inte bara om att jag inte kan placera dem, utan det känns som om jag aldrig har sett dem förr. Det finns ingenting bekant över dem alls. Jag har även väldigt svårt att föreställa mig ett ansikte av någon som inte är närvarande, även av personer jag känner väl. Kan liksom inte riktigt se det framför mig, det blir grötigt och suddigt i tanken. Och jag måste träffa en person åtminstone tre, fyra gånger innan jag har någon som helst chans att känna igen dem. Måste liksom nöta in utseendet. Och jag har svårt för höger och vänster, men däremot har jag ett utmärkt lokalsinne! :-)

[Varulv]
9/2/12, 6:35 PM
#8

#7 Wow - hej Adur! Skrattande Du är precis som jag vettja! FlörtKyss (För att vara exakt:  e x a k t  som jag, verkar det ju som…!) (Dessutom tycks vi, såvitt jag förstår, vara musikaliska bägge två… ObestämdFlört)

Adur
9/2/12, 8:22 PM
#9

#8 Haha, det är skönt att det finns de som är likadana. Så att man slipper vara ensamt ufo! :-) Jo, jag är hyggligt musikalisk, men inte så mycket som jag skulle vilja. Jag känner mig ofta begränsad. Men man blir kanske aldrig nöjd. Spelar du något instrument, Varulv? (OT, jag vet, men…)

[Varulv]
9/2/12, 9:02 PM
#10

#9 Vi har diskuterat detdär med musikalitet förut. Har förstått av de diskussionerna att väldigt många äger dåligt musikaliskt självförtroende. Så hade även jag det under en stor del av min skoltid - beroende på en miserabel pedagogik från lärarnas sida, vill jag ändå bestämt säga.

Men nu menar jag nog att musikalitet är antingen eller: antingen är man musikalisk eller så är man inte det. Visst, där finns säkert gradskillnader, men jag ser ändå en klar skiljelinje.

Om jag spelar något instrument? Nj-tja - jag började med blockflöjt (som de flesta andra). Sedan, när det blev dags att välja "riktigt" instrument, så valde jag trumpet, för den bästa musik jag visste på den tiden var triumfmarschen ur Aida (visserligen spelad på aida-trumpet men iaf).

Döm om min besvikelse, när det nån vecka före höstterminens början kom hem ett brev, där det stod att jag tilldelats instrumentet "bleckblås"…! Förvånad

Som den aspergare jag numera är, så vet jag att jag var en aspergare redan då. Och en aspergare accepterar aldrig ett sådant besked! Det hjälpte inte hur mycket mina föräldrar försökte förklara för mig, att "bleckblås" och "trumpet" det är i princip samma sak.

Så jag tog till mitt av min morfar ärvda munspel istället. Detta utövade jag med liv och lust.

Och sedan byggde jag min egen gitarr i slöjden. Men denna blev tämligen trögspelad, så jag fick sedermera en (riktig Levin-)gitarr i julklapp av någon vänlig själ.

På denna lärde jag mig klinka - tills jag bestämde mig för att ta klassiska lektioner. Då blev det tvunget att öva i princip flera timmar om dagen, vilket jag stod ut med i något år, men därefter tog jag time out.

Och där står jag än idag… Glad

Adur
9/2/12, 9:25 PM
#11

Men då har du en inneboende drivkraft att spela, trots motgångar under skoltiden. Kanske är det just det som är musikalitet. Jag gick i den kommunala musikskolan och spelade tvärflöjt, som så många andra. Någon vidare flöjtist blev jag väl aldrig, men jag lärde mig principen med noter. Utifrån den kunskapen klurade jag på egen hand ut hur ackord fungerar. Och jag märkte att jag hade bättre fallenhet för ackord än för melodier. Redan i tidiga tonåren klarade jag mig oftast utan ackordanalyser när jag plonkade på gitarren. Det var ju logiskt, det gick liksom av sig självt. Och därför har jag blivit kvar på komp-sidan. :-) Jag minns sällan hur en låt går om jag inte har en text att hänga upp den på. En melodi måste jag nöta in, som ansikten, för att knyta an till trådens ämne! Men å andra sidan kan jag haka på direkt med kontrabasen även i låtar som jag aldrig har hört tidigare. Ackorden snappar jag i farten.

[Varulv]
9/2/12, 9:47 PM
#12

Intressant samtal detta! Glad

Ja, jag är nog en ackord-människa jag med. Då förtiden, när jag var mera aktiv i mitt gitarrspel än nu förtiden, så började allt ens låt-uttagande där, med att plocka ut ackorden. (Men så är väl de flesta musiker funtade…?)

Harmonier, dem gillar jag. Och till harmonierna hör givetvis ackorden… Obestämd

Däremot har jag aldrig kunnat se någon vidare korrelation mellan text och musik… Minns, att jag som liten verkligen tänkte, att "varför ska människoröster alltid blanda sig i musik!? - det förfular ju bara!" För mig lät all musik skönast förutan text och mänsklig röst… (något jag iofs har omprövat på senare år).

Melodier. Tja, enkla melodier har jag ju (och hade  även och kanske i synnerhet som liten) lätt för. Men gitarrsolon av "modernt" slag har jag aldrig riktigt kunnat lära mig… (vad det nu kan bero på?)

Adur
9/3/12, 3:07 PM
#13

#12 Jag trodde förut att de flesta funkade som jag, dvs lyssnar in låtar främst via ackorden. Men på senare år har jag lärt mig att även bland musicerande människor är det många som utgår från melodin och sedan lurar ut ackorden i efterhand. Ur min synvinkel är det väldigt bakvänt och knöligt… Att du inte gillar sång och text! Många av de vackraste låtar jag vet är tonsatta dikter som med fördel sjunges! :-D Som Dan Anderssons lyrik, i tonsättning av t ex Thorstein Bergman eller Gunnar Turesson.

Annons:
[Varulv]
9/3/12, 9:21 PM
#14

Jo men som jag också sa, så har jag omprövat detta senare. Men som barn så gillade jag mest musiken "as such".

Intressant det du säger om ackordsanalys. Ja, för mig kommer nog ackorden definitivt först, och på dem byggs sedan melodin - som en slingerväxt som klättrar uppför ett träd, ungefär… ObestämdFlört

[Sandi92]
9/4/12, 12:23 AM
#15

Jag är raka motsatsen. Känner igen ansikten väldigt väl. Folk jag inte sett på många år eller bara sett ett fåtal gånger känner jag igen. Hänger med bra i filmer/serier, känner till vilka alla är, även de karaktärer som inte är med så mycket.

[Varulv]
9/4/12, 5:06 PM
#16

Lyckliga du! Flört

Hubert.prp
9/4/12, 7:38 PM
#17

Är det bara människor som kan vara ansiktsblinda?

Marinas Mix
9/6/12, 8:53 AM
#18

Var precis nere och handlade lite nödvändighheter och på vägen mot kassan passerar jag förbi tidningshyllorna och blir fast. Stor rubrik talar om Kronprinsessan Victorias mystiska sjukdom. Ja nyfiken som jag är stannar jag bläddrar fram sidan och tjuvläser lite. Victoria lider av prosopagnosi.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Emo
9/6/12, 9:17 AM
#19

#18 Vilket leder fran till nästa underrubrik:

Kändisar med prosopagnosi

http://fof.se/textruta/kanda-personer-med-prosopagnosi

http://fof.se/tidning/2011/3/ansiktsblinda-ses-pa-facebook

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
9/6/12, 6:41 PM
#20

#18 Se där! Kanske kan vi värva henne till vår förening in spe…?! Guld i mun

Annons:
[Varulv]
9/15/12, 1:17 PM
#21

Vill bara referera till en artikel i dagens SvD:

"

Kråkor glömmer aldrig ett ansikte

Kråkor är kända för att kunna känna igen människor, särskilt sådana som de lärt sig frukta. Nu visar en studie att kråkors och människors hjärnor fungerar på samma sätt vid igenkänning av ansikten.

Det märkliga är att kråkorna är så duktiga på att skilja människor åt på utseendet. Det borde vara svårt eftersom vi tillhör en främmande djurart - och vi är själva usla på att känna igen olika kråkor. Kråkorna tycks faktiskt ha en större medfödd förmåga på det här området.

"

ObestämdCool

Marinas Mix
9/18/12, 3:49 PM
#22

Det kan vara en oerhörd belastning. Den som inte känner igen människor kan lätt uppfattas som snorklig

Ur Hänt Extra. Där kronprinsessan Viktoria berättar om sin mystiska sjukdom prosopagnosi

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Effie
9/18/12, 6:42 PM
#23

Hittade till denna tråd via Språk iFokus, och har inte hunnit läsa igenom båda trådarna. Men jag vill vara med i tråden. Kan lära mig folks utseende, men det tar lång tid, och jag är alltid osäker. Och jag har inget vidare lokalsinne, men är väldigt förtjust i kartor (så att jag hittar).

Hann aldrig uppfatta om ni lyckats bestämma utseende på en nål. Jag har ofta tänkt mig att skapa någon bild med konturerna av ett huvud, men ansiktet ersatt av ett frågetecken (vet inte om jag hittat på det själv eller om jag sett det någonstans). Det är så det känns.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Varulv]
9/18/12, 10:31 PM
#24

#23 Hej Effie, välkommen!

Vi håller på med att få till en lite rejälare rubrik omkring det här med ansiktsblindhet, och på sikt en egen sajt. Förhoppningsvis kommer än fler då att "joina" oss! Glad

Bra förslag det där med nålen, faktiskt! Bär man en sådan nål (i form av ett frågetecken), får det garanterat folk att ställa frågan om vad nålen betyder. Man kan då enkelt förklara, att "jo, det är så vi ansiktsblinda oftast minns ett ansikte som vi har mött…" Vilket ju är väldigt sant…! ObestämdFlört

Så - kanske det! ObestämdGlad

Vad säger ni andra om den idén…?! Glad

Emo
9/19/12, 6:29 AM
#25

Skissar på den så småningom. Ont om tid just nu. Andra har kanske lust att komma med förslag.

Lite senare:

Nu har jag tänkt igenom detta och erinrar mig att jag sett en illustration med suddiga ansikten och frågetecken, så jag vågar inte göra ett sådant förslag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Varulv]
9/19/12, 4:52 PM
#26

Joo snälla Emo - gör! Flört Du är ju så duktig på sånt!

By the way:

Bussiga Höstlegenden har nu gjort en jättefin egen rubrik åt oss:

  • Ansiktsblindhet (prosopagnosi)

Så vill ni skriva om ämnet i fortsättningen, så har det en egen rubrik!

(Och vill man läsa trådar om just ansiktsblindhet, så finns de samlade under rubriken - bara att klicka på.)

Glad

Emo
9/19/12, 4:58 PM
#27

Det är upphovsrätten jag tänker på. Jag vill inte riskera att bli beskylld för kopiering.

Höstlegenden är en pärla. Vad vore denna sajt utan henne?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Varulv]
9/19/12, 5:18 PM
#28

Visst är Höstlegenden en pärla - en riktig ädelsten!

Men henne får ni inte trä upp på tråd, ni pärlkonstnärer…! Rynkar på näsanFlört

Apropå nål & tråd, så kan vi ju skapa en särskild tråd om nålen nu, om vi vill, tack vare vår pärla (där fick jag allt till det Skrattande).

Men bara för att kommentera det du skrev, Emo, så inte behöver man väl kopiera någon annans logga?! Nej, börja från scratch är väl bättre.

Varför inte bara ett frågetecken på en nål…?! (då blir det mest en fråga om val av snyggt och passande typsnitt).

Effie
9/19/12, 7:53 PM
#29

Eller ett frågetecken i en oval - väldigt stiliserat? Hur nära originalet måste det vara för att räknas som kopiering? Jag kan för lite om sånt


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Varulv]
9/19/12, 9:34 PM
#30

Men vad är det för förebild som ni hänsyftar till då…? Obestämd

Emo
9/20/12, 7:03 AM
#31

#29 Bra förslag, vill du försöka?

Jag har lite mycket att göra nu några dagar sen kommer jag att göra fler förslag om det behövs.

Nu är vi fått egen avdelning vore det kanske klokt att skriva en artikel om nålen och då samla de förslag, som nu finns i dessa trådar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

JohannaEkroth
9/20/12, 10:17 AM
#32

Varulv och Emo, ni är lika underbara ni. Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Effie
9/20/12, 5:49 PM
#33

Jag är ingen höjdare på design, och jag har inget bättre att designa i än Open Office Draw, som jag aldrig använt…Hade väl inte tänkt den här färgen, och kanske lite mer vit mitt och bara färg på kanterna… men ett första förslag.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Varulv]
9/20/12, 6:10 PM
#34

#31 Ett jättebra förslag om en särskild tråd för loggan! Få se om jag hinner samla ihop idéerna, eller om någon annan driftig hinner före… Flört

#32 Visst är vi underbara, Emo och jag - men inte lika underbara som du, Höstlegenden! FlörtKyss (Jo kanske Emo, hon når nästan upp till din underbarhet…!)

#33 Effie, vad synd, min browser kan inte öppna din bild… Gråter

Annons:
JohannaEkroth
9/20/12, 9:21 PM
#35

Varulv, det är alltid speciellt att träffa folk IRL. Hade du gjort detsamma med Emo hade hon nog stått lika högt upp som du tycker att jag gör.

Hur som helst; sååå underbar är jag inte. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Effie
9/20/12, 9:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Jag fick väl inte med bilden alls; får se om det funkar bättre nu


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Emo
9/21/12, 7:10 AM
#37

#36 Den blev fin - men jag undrar om den inte hade blivit ännu tydligare med någon sorts hår. Det får inte vara typiskt kvinnligt eller manlgt, bara visa lite mer att ovalen är ett ansikte. Öron? Antydd hals?

Höstlegenden och Varulv, ni är härliga. Jag är glad att ni gör denna sajt så trivsam. Nu ska jag inte glömma att här är så många andra trevliga medlemmar, förutan vilka sajten inte hade haft de fina kvalitéer den har.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
9/21/12, 9:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Mer diskussionsunderlag:

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

JohannaEkroth
9/21/12, 11:38 AM
#39

#37, precis, Emo. Det finns så underbara människor på den här sajten som alla drar sitt strå till stacken! Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Varulv]
9/21/12, 12:29 PM
#40

#36 &38, Effie & Emo - vad trevligt! Nu är skissprocessen igång, märker jag! Glad

Ni är båda inne på att inrama frågetecknet i en ansiktsform, en oval. Och det är kanske riktigt. Men innan jag såg era skisser, så hade jag personligen tänkt mig blott och bart ett frågetecken på en nål. Få se, om jag kan visa någon skiss på det…

#37 Jag ber att - å mina och Höstlegendens vägnar - tacksamt få mottaga komplimangen! SkämsGlad Det är alltid uppmuntrande med beröm! Och som Höstlegenden påpekar, så finns väldigt många härinne som - på olika sätt - bör berömmas. Hoppas att det ges rika tillfällen till sådant också - och gärna än mer - i fortsättningen!

[Varulv]
9/23/12, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Jag lovade ju halvt om halvt att återkomma med en skiss - här kommer en! Något lustigt som hände när jag dubblerade och spegelvände två frågetecken: de formerar ju på sätt och vis ett ansikte…

Men inte vilket ansikte som helst, enligt mitt sätt att se, utan ett arketypiskt sådant…

Någon mer, som tycker sig se som jag…? Tungan ute

Annons:
Wand
9/2/13, 6:20 PM
#42

Här återuppväcker jag en gammal tråd!! Men jag är så himla osäker på huruvida jag är ansiktsblind eller ej. Jag kan minnas vissa ansikten så oerhört väl utan att ens ha någon anledning till det - t.ex så kan jag se en profilbild på en hemsida och sedan 3 år senare snubbla in på samma profil och direkt känna igen människan. 

Jag kan även se små, små skillnader mellan vissa som många andra inte gör - antagligen för att jag är oerhört detaljfull och lägger märke till sådant som näsans storlek, böjning, osv, en finne ovanför ena ögonbrynet, en rynka vid näsan, osv. 

Men sedan kan jag väldigt ofta kolla på filmer och serier och ha jättesvårt för att komma ihåg vem som är vem, och jag kan träffa folk på stan' utan att känna igen dem trots att jag har sett dem flera gånger förr. 

Anledningen till att jag ens uppmärksammar detta är för att min bästa vän verkar känna igen ansikten direkt, och då blir kontrasten så oerhört stor. 

Ansiktsblinda, kan ni också vara så att vid vissa tillfällen så känner ni igen folk/kommer ihåg folk direkt, även om det inte är generellt sett? 😮

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Emo
11/15/16, 10:32 AM
#43

Bra med diskussion här, men vi kan kanske ha den på en egen sajt också:

http://ansiktsblindhet.fria.ifokus.se/

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
3/12/23, 4:32 PM
#44

På svtplay.se kan man nu få bra information:

https://www.svtplay.se/video/jmLgJkE/vetenskapens-varld-ansiktet-avslojat

Jag tyckte det var så intressant, så jag ville dela med mig till er här.

Om ni kollar förra tråden så ser ni vilken aktivitet vi hade ett tag. Tyvärr försvann vissa och andra fick annat för sig.

Kul om det finns intresse nu. Kanske kan vi då blåsa liv i sajten på fria.ifokus

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Blixtsnabb ansiktsigenkänning är en av vår hjärnas avancerade funktioner. Men hur går det till? Varför är vissa av oss så dåliga på att känna igen ansikten, medan andra aldrig glömmer ett ansikte? Och hur går det till när mobiltelefoner, datorer, appar och övervakningskameror nu med allt större exakthet lär sig läsa av våra ansikten och känslolägen? Från 2022.
Upp till toppen
Annons: