Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3417 ggr
Wide Awake Dreamer
2012-09-02 13:56

Skillnaden mellan ADD och ADHD

Hittade den här sidan om skillnaden mellan ADD och ADHD: http://www.ldpride.net/addsub-types.htm

Har inte sett en så detaljerad jämförelse tidigare och har inte förstått att skillnaderna kunde vara så stora. Jag själv hör definitivt mest hemma i den vänstra kolumnen som beskriver ADD utan Hyperaktivitet, men befinner mig möjligen lite mitt emellan kolumnerna på några få ställen. Många beskrivningar i den vänstra kolumnen är jag på pricken! Jag blir bara än mer övertygad om att jag har ADD när jag läser detta, fastän jag vet att det är vanskligt med självdiagnos. Samtidigt blir man orolig för att det är svårt att upptäcka…

Annons:
OogleMoogle
2012-09-02 14:47
#1

Jag har diagnosen ADHD men känner ändå igen mig mest med ADD-beskrivningen. Min hyperaktivitet och impulsivitet är i princip obefintlig, något ja påpekade under utredningen men jag fick ändå ADHD. Jag vet ärligt talat inte riktigt hur de tänkte där.

Jag är väldigt medveten om rikser och konsekvenser, jag har en GAD diagnos också och oroar mig ständigt över precis allting och väger varje beslut jag tar väldigt noga innan jag agerar, vilket går tvärt emot ADHD diagnosen. Andra saker stämmer perfekt.

Jag antar att det är svårt att sätta upp såna här jämförelser då alla är olika trots diagnoser. Jag blev bara mer förvirrad nu :P

Wide Awake Dreamer
2012-09-02 15:12
#2

Det kanske inte är alla som skiljer mellan ADHD och ADD? Vet inte om det är något stort problem, men att döma av länken så är ju skillnaderna så pass stora att man nog kanske borde göra en åtskillnad. Jag har sett att vissa hellre kallar ADD för "ADHD med i huvudsak uppmärksamhetsstörning". Det kanske är en sådan diagnos du har?

Angående hyperaktivitet och impulsivitet så är det samma för mig: det är i princip obefintligt, förutom en viss rastlöshet och vid extrem frustration.

Ser förresten att de två sista raderna i kolumnerna i länken, "Excessive Behaviour" och "Positive Attributes" verkar vara omkastade mellan de två typerna.

OogleMoogle
2012-09-02 15:16
#3

Det är ju inte ett jättestort problem att ADHD kanske inte beskriver mig helt perfekt. Det kan dock känna lite konstigt just att läsa såna här listor där jag inte känner igen mig i det som beskrivs om ADHD :/ Lite identitetskris där.

Jag kan vara impulsiv ibland, otroligt sällan, hyper är jag väl i huvet men jag blir snarare trött och utmattad är hyperaktiv. Det är ju samma medicinering för båda diagnoserna och min behandling i öppenvården har aldrig fokuserat speciellt mycket på min diagnos utan mer på mina egna upplevelser, så det gör nog inte så mycket att jag ibland känner mig kluven mellan båda diagnoserna.

Allamej
2012-09-02 17:47
#4

Den där beskrivningen av ADD passar mig finfint och att jag sen har AS fullbordar den jag är :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Xanthic
2012-10-05 00:36
#5

Oj… Full pott på ADD. Dags för den där utredningen nu då kanske…

redheadgeorgeous
2012-10-05 14:30
#6

Har ADD och allt stämmer så bra. Även min fästman tyckte att det var väldigt likt. Speciellt det där med tiden. Har aldrig tänkt att det kunde ha med min ADD att göra.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Annons:
Rebellkatten
2012-10-06 13:33
#7

Har nog inte sett en så bra förklaring på ADD innan, det känns väldigt mycket som jag. Gick precis runt i köket och städade och tänkte på att jag aldrig känner mig "vuxen" fast jag är ansvarsfull

Har alltid haft låg energi, aldrig orkat samma som "alla andra"

Alltid varit mycket barnsligare än andra. Köper fortfarande kläder och accessoarer på barnavdelningen. Vuxenkläder är ju så förbålt tråkiga och bruna.Men nu börjar jag känna mig för gammal och töntig för att ha på mig pastelliga och färgglada kläder. =(

Säger lite, tänker mycket. Är sämst i diskussioner för jag hinner aldrig tänka färdigt min åsikt innan alla andra hoppat vidare till nästa samtalsämnen.

Har lite svårt att planera i tid och sånt. Bättre nu än innan. Rimmar illa med att jag hatar att vara sen.

Tar alltid lite extra tid innan jag fattat saker så att jag kan använda kunskaper på rätt sätt. Låg alltid 1 mattebok efter alla andra, har fortfarande svårt med gångertabellen.

Men språk har aldrig varit något problem för mig, varken läsa eller stava eller förstå.

redheadgeorgeous
2012-10-06 15:05
#8

Katten, jag känner så igen mig på det du skriver. Jag är precis likadan när det gäller allt det där. Är så läskigt att någon är så lik mig, har alltid känt mig så udda emot alla andra.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: