Annons:
Etikettadhd-add
Läst 11780 ggr
Admantine
2012-09-05 02:27

Sex varianter ADD/ADHD?

Hej alla! Jag är relativt ny här och har inte hunnit rota i arkivet än så jag ber om ursäkt om detta redan diskuterats här. Jag fick diagnosen ADD för ca 2 år sedan. Det är först nu för några veckor sedan jag fick insikt på allvar. Det var inte kul! Jag hade under några dagar rejäla panikångestattacker. Hittade denna sidan och började så sakteliga må bättre. Det hjälper mig väldigt mycket att läsa era kloka/roliga/sorgsna/förvirrade/kluriga/trevliga mm inlägg. Det finns många erfarenheter samlade här. Nu till saken: Jag hamnade på någon amerikansk sida om ADD/ADHD i går. Där fanns tester för ADD och ADHD, så det var jag naturligtvis tvungen att göra. Inget snack om saken, jag har fortfarande ADD :-). (har även gjort AS-test…jadå det är mycket som talar för det också, ingen diagnos dock). Sedan fick jag fortsätta till ett andra test för att fastställa vilken typ av ADD jag är. Detta var helt nytt för mig, att det finns sex typer av ADD/ADHD. Det verkar iof vara några få specifika läkare/kvacksalvare (?) som forskat fram dessa och är inte allmänt vedertagna i USA. Men jag tycker det verkar väldigt intressant. Men USA är USA så man ska ha det i åtanke. Nu undrar jag om någon av er hört talas om dessa typer här i Sverige? På engelska heter typerna som följer: ADD/ADHD Inattentive ADD/ADHD Over-focused ADD/ADHD Temporal Lobe ADD/ADHD Limbic ADD/ADHD Ring of Fire ADD/ADHD Jag tillhör ADD, inattendive, over-focused och limbic enligt testet. Här är adressen till sidan om någon är intresserad av att läsa mer. http://www.oneaddplace.com/

Annons:
Admantine
2012-09-06 00:35
#1

Jag undrar varför ingen är intresserad…

Wide Awake Dreamer
2012-09-06 00:53
#2

Jag gjorde det där testet igår och hade tydligen nästan alla varianter. Förstår inte riktigt hur, för jag tyckte inte alla stämde men ja ja… det kan ju bli så ibland.

Det var dock första gången jag hört om de där olika typerna också. Men informationen var intressant tycker jag. Det var väldigt många frågor i testet…

Admantine
2012-09-06 07:21
#3

Ja visst är det intressant. Ibland känns det som att Sverige inte är riktigt uppdaterat på sådant här. Men man ska nog ändå vara lite kritisk till tester på sådana sidor där de uppenbarligen vill sälja preparat :-)) Men helt klart intressant…

sudniF
2012-09-06 13:58
#4

För min del kan jag mycket väl vara intresserad, men jag har inte ork eller fokus till så mycket text ens på svenska, engelsk text är bara att glömma för min del. Flört

Dvs jag blev jätte nyfiken bara för att konstarera att ja gär lat och dum i huvudet och hatade mig själv en sväng till. *s*

Zaphix
2012-09-06 15:33
#5

Jag hade alla utom inattentive ADD…

Har bara vanlig ADHD.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Labolina_73
2012-09-06 16:07
#6

spännande,, har inte hört något om 6 varianter tidigare,, ska kika på sidan..

:-)

//Linda

Annons:
Labolina_73
2012-09-06 16:09
#7

:-( fattar inte,,,, hittar inte dom olika varianterna och vad som ska stämma in på vad?

indra-bus
2012-09-06 17:49
#8

Tyvärr är inte språk min starka sida. Hade de varit på svenska skulle jag kolla direkt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Admantine
2012-09-07 03:17
#9

Ja tyvärr finns det ingen svensk sida om det här, jag har googlat runt. Det som jag tycker är intressant är att det finns personer här på sajten som inte riktigt känner igen sig i de vanliga beskrivningarna, så om detta stämmer så kanske det inte är så konstigt att grunddiagnosen inte alltid stämmer till 100%.

Wide Awake Dreamer
2012-09-07 11:20
#10

Jag har lite svårt att känna igen mig i den "traditionella" ADHD-beskrivningen, men hittar otroligt mycket som stämmer på den där sidan. Men tyvärr verkar den här klassificeringen inte ha något egentligt stöd inom vetenskapen. Och Dr. Daniel Amen som står bakom den här klassificeringen har fått en del kritik både för den och för att vara lite av en månglare av "icke traditionella" preparat. Så din kritiska förhållning verkar ha varit befogad Admantine.

[Kaktuz]
2012-09-08 07:56
#11

Jag ha den jag har, oavsett vilken sort he he i den texten

Labolina_73
2012-09-08 23:18
#12

kanske någon här som hittar och som förstår kan översätta dom olika varianterna till svenska?

//Linda

[Kaktuz]
2012-09-09 09:14
#13

google översättning:

ADD / ADHD ouppmärksam ADD / ADHD Over-fokuserad ADD / ADHD Temporal Lobe ADD / ADHD limbiska ADD / ADHD Ring of Fire ADD / ADHD Jacken tillhör ADD, inattendive över fokuserad OCH limbiska enligt testet.

Annons:
Labolina_73
2012-09-09 11:35
#14

#13 jag fattar faktiskt inte,,, kanske är trög men… :-(

[Kaktuz]
2012-09-09 12:05
#15

#14 Jag fösökte få det översatt men google översättning ger inte bra resultat..

Men sidan går att översätta, man klickar på höger musknapp:

Välkommen till ADHD resurs plats. Du hittar information om både barn och vuxna uppmärksamhet störningar underskott och Attention Deficit Hyperactivity Disorder här. Lär ADD och symptom ADHD och hur man testar för dem och upptäcka de senaste naturliga behandlingar, läkemedel mediciner och mediciner, och hjärnans vetenskap.

En ADD plats är en virtuell stadsdel konsolidering på ett ställe information och resurser om Attention Deficit Disorder (ADD), Attention Deficit Hyperactivity Disorder (AD / HD, ADHD) och inlärningssvårigheter

Specialfunktioner på denna webbplats**
**

Det finns en hel del användbara funktioner och information som du inte vill missa! Här är en snabb genomgång.

Vad nytt

Skattkista

En samling juveler att upplysa, distrahera, roa och FÖRVIRRA dig inklusive …

  • Allmän Vuxen & Barn ADD Symptom Checklist
  • Värderingar och livsstilar Frågeformulär
  • Kända personer med ADD / LD
  • Multipla intelligenser
  • Är du en adrenalin knarkare?

Kommentarer och Intressen

Använd detta formulär för att ge oss dina värdefulla synpunkter.

Gemenskapens bibliotek

Nyhetsbrev, papper & Artiklar, referenser, Vanliga frågor (FAQ)

Kalendarium

Konferenser, seminarier, klasser och möten.Använd Händelse formulär för att lämna information om dina egna händelser!

Böcker / band / Produkter

Böcker, band och andra professionella produkter för lärande, hantering och support

Professionella tjänster

Professional ADD / LD tjänster för lärande, hantering och support, inklusive utbildning, professionella arrangörer, seminarier, workshops och andra Live-program

Surf 's Up!

Värdefull information och resurser på Internet / webben, inklusive föreningar, utbildning, regeringen, information, behandling, nyhetsgrupper, e-postlistor

General Adult ADD Symptom Checklist

Missa inte denna mycket populära checklista av Daniel G. Amen, MD

Labolina_73
2012-09-09 12:32
#16

Jo men asså… dessa 6 olika varianter..

Inattentive ADD/ADHD
Over-focused ADD/ADHD
Temporal Lobe ADD/ADHD
Limbic ADD/ADHD
Ring of Fire ADD/ADHD

vad är skillnaden på dessa?

//L

[Kaktuz]
2012-09-09 13:15
#17

Skillnaden ja, ja de kan man undra, jag anser mer att man bara har ADHD egentligen, alla dessa tester ger mer kaos i hjärnan.

Få se om TS kan svara.

Admantine
2012-09-09 14:33
#18

Jag ska översätta förklaringen till de olika varianterna som är på engelska. Ber att få återkomma med ett svar till Labolina och Kaktuz…

[Kaktuz]
2012-09-09 16:34
#19

Tackar Admantine 

Labolina_73
2012-09-09 19:44
#20

#18 tack… :-)

Annons:
Admantine
2012-09-10 22:18
#21

Jag är ledsen att översättningen dröjer, men på något erbarmeligt vis har allt jag översatt försvunnit! Filen är tom… skit bakom tangentbordet eller nåt… Jag börjar om från ruta ett dårå :-/

HannaM
2012-09-10 22:42
#22

Åh, alltså, jag öppnade sidan och kände hur mitt fokus började "skela" med en gång. Den var inte uppbyggd för att få mig att kunna hålla koncentration och fokus inte.

Admantine
2012-09-12 02:21
#23

Nä HannaM, det är faktiskt en bedrövlig sida att vara tråkig! Layout:en är hemsk och det är alldeles för mycket text för att kunna fokusera! Jag är turligt nog väldigt fokuserad på att hitta information om min diagnos just nu så det hjälper mig att ta mig igenom sidan och testen. Lite hjälp har jag väl också av min språkbegåvning… Just det, översättningen var det, den kommer snart jag lovar! :-)

Admantine
2012-09-12 03:52
#24

Nu så är översättningen av de olika typerna äntligen klar! OBS: Dessa förklaringar är inte vetenskapligt bevisade i Sverige, och ska tas med det i åtanke. Vad är ADHD? Enkelt uttryckt, ADHD karaktäriseras som följer: • Kort uppmärksamhetstid • Lättdistraherad • Oorganiserad • Förhalar saker • Problem med eftertanke och bedömning • Problem med impulskontroll   Notera: Attention Deficit Disorder (ADD), den “inattentive” underkategorin av ADHD, är likadan men karaktäriseras huvudsakligen av ouppmärksamhet utan impulsivitet och hyperaktivitet. TYP 1: KLASSISK ADHD Primära ADD/ADHD-symptom plus hyperaktivitet, rastlöshet och impulsivitet. TYP 2: INATTENTIVE ADHD Primära ADD/ADHD-symptom plus låg energi och motivation, ouppmärksamhet och verkar ha hjärnan upptagen på annat. Typ 2 diagnostiseras oftast sent i livet om någonsin alls. Det är vanligast hos flickor/kvinnor. Dessa är tysta människor som ofta stämplas som lata, omotiverade och inte så smarta. TYP 3: OVER-FOCUSED ADHD/ADD Primära ADD-symptom plus kognitivt inflexibel, svårighet att byta fokus, fast i negativa tankar eller beteenden, oro, håller fast vid agg/avund, argumenterar, oppositionella och har ett behov av enhetlighet. Ofta förekommande i familjer med missbruksproblematik eller besatthets- tvångstendenser. TYP 4: TEMPORAL LOBE ADD Primära ADD-symptom plus kort stubin, svårighet att skilja hjälpsamhet från förolämpningar, perioder av ångest, huvudvärk eller a buksmärtor, tidigare huvudskada, familjehistoria av aggressionshanteringsproblem, mörka tankar, minnesproblem, svårighet att läsa. TYP 5: LIMBIC ADD: Primära ADD-symptom plus kronisk lättare sorgsenhet, negativitet, låg energi, låg självkänsla, irritabilitet, social isolering och dålig aptit samt dålig sömn. Stimulantia orsakar ofta problem med nedåtgång eller depressionsymptom. TYP 6: RING OF FIRE ADD/ADHD Primära ADD/ADHD-symptom plus extrema humörsvängningar, aggressionsutbrott, avogt beteende, oflexibilitet, kvicka eldiga tankar, forcerat tal och hög känslighet för ljud och ljus. “Ring of Fire” refererar till den intensiva överaktiviteten I hjärnan som kan observeras hos dessa personer. Notera: denna typ av ADHD förvärras ofta av stimulantia.

Andanom
2012-09-12 10:39
#25

Jag har sett olika uppdelningar tidigare på någon "officiell" info-sida om NPF men hittar inte tillbaka till sidan. Är nog 1 år sen sist jag läste det senast.

Det är nog inte riktigt så uppdelat som i sex olika grupper men att man kan ha främst av en grupp eller den andra och slutligen då att man har ADHD av kombinerad typ. Sen är det även indelat i 4 olika svårighetsgrader. Lätt, medelsvår, svår och mycket svår grad.

Mitt barn med ADHD och Atypisk Autism diagnos har ADHD av kombinerad typ av svår grad. Jag däremot fick inte någon sådan indelning, vad jag kan minnas.

Det är nog inte riktigt vad du söker men hittade en intressant sida om det är någon som inte har sett den än. Neuronätet.

http://user.tninet.se/~fxg297r/inledning.htm

Finns massa info på den sidan men jag har inte riktigt lärt mig upplägget än på den fast jag har varit på den i många år och sökt info. Jag är livrädd för att inte hitta tillbaka till var jag var där jag läste det intressanta. Man kan navigera på 2 olika sätt, tror jag:-D antingen genom vänsterspalten men sen finns det inlagda länkar längst ner till höger på varje sida också och det är så förvirrande, för ialla fall mig.

abc
2012-09-12 11:16
#26

Hej, jag är ny här. Jag har utretts för ADD,men fick ingen diagnos då jag klarar att behålla jobb och förhållande. Annars ligger jag och nosar på ADD. Min son fick nyligen diagnosen ADHD och min man har med all säkerhet ADHD, men har ännu inte utretts. Om man nu skulle få en ADD diagnos, vilken hjälp kan man få då? Jag har med all sannolikhet Dyskalkyli (även vår son) men vet inte om det är någon idé att utreda det. Verkar som man ändå inte kan få någon hjälp…Hur som helst så gjorde jag det amerikanska testet med resultatet:

Your results indicate that it is unlikely you have ADD

Your results indicate that it is likely you have Inattentive ADD

Your results indicate that it is likely you have Over-focused ADD

Your results indicate that it is likely you have Temporal Lobe ADD

Your results indicate that it is likely you have Limbic ADD

Your results indicate that it is likely you have Ring of Fire ADD

Så nu blev jag lite konfunderad…har jag eller har jag INTE ADD enligt dem?

Admantine
2012-09-12 21:54
#27

Ja du, det ser onekligen konstigt ut att du har alla typer men inte grunden :-/ Men som sagt, USA är USA…

Annons:
HannaM
2012-09-12 22:08
#28

#23 Jag har inte ens problem med engelskan på något vis utan är van att läsa både böcker och facktexter men den sidan fungerade inte med mitt fokus och då är jag ändå väldigt intresserad av ämnet.

IsabellAJ
2012-09-15 00:15
#29

Jag inväntar remissen föör min ADHD utredning men gjorde ADHD testet och sen även med de olika kategorierna. Most likely att jag har add/adhd oc på testet med alla de underkategorierna så va det bara en som jag tydligen inte skulle ha isf oc det va inattentive ADD, vilket jag tyckte va lite intressant då detta va den typ som oftast diagnosticerades sent i livet och på tjejer.

Men det ska bli intressant oc se vad min utredning säger :)

fanniiiiie
2012-09-16 11:03
#30

Hm, det här kom upp för mig..

"Based on this calculation, you HAVE a strong tendency toward ADD."

Jag har ingen diagnos (ännu), men väntar på att BUP ska ha tid att ha möte med mig, he he.. Har varit säker länge nu på att jag har något. Började med dom tankarna för 2-3år sedan men inget har ännu blivit av.

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

fanniiiiie
2012-09-16 11:22
#31

Nu fick jag det här..

Your results indicate that it is likely you have ADD

Your results indicate that it is unlikely you have Inattentive ADD

Your results indicate that it is likely you have Over-focused ADD

Your results indicate that it is likely you have Temporal Lobe ADD

Your results indicate that it is likely you have Limbic ADD

Your results indicate that it is likely you have Ring of Fire ADD

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

Admantine
2012-12-01 01:06
#32

Tänkte bara plocka upp denna tråden för lite info. Min terapeut tipsade mig om en bok av en amerikansk författare ( på engelska) som beskriver ADD och ADHD. Det jag vill komma fram till är att man i Sverige börjat följa den forskning som gjorts i USA, och det är ett stort framsteg då man tidigare såg ganska smalt på dessa diagnoser samt att ADD är väldigt nytt begrepp i Sverige. Än finns det hopp!

ADD65
2012-12-09 14:21
#33

Gjorde oxå testet o hade flera underavdelningar, men känner att jag bör diskutera det med läkare. Svårt att få rätt översättning. Tack för sajttipsetGlad

CajsaBajsa2
2012-12-09 15:48
#34

Det kanske redan är någon som påpekat detta, men den sidan är kommersiell. De vill sälja sina produkter. Jag menar inte att man bör förkasta den för det, men man ska ha det i åtanke.

Annons:
Upp till toppen
Annons: