Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3367 ggr
Praefatio
2012-09-10 17:33

De värsta dagarna

Jag hatar de här dagarna, då ADHDn är som värst. Jag känner mig helt påtänd, intrycken kommer och går så fort att jag inte kan forma en enda vettig tanke. Vandrar rastlöst omkring och känner så mycket stress att jag nästan får ångest men får inte gjort någonting för jag hinner liksom inte. Babblar med alla som lyssnar men avbryter mig själv mitt i meningar och bara stirrar rakt ut för att jag "försvann iväg" och har sedan glömt vad jag pratade om eftersom det ändå bara var en kaskad av ord som kom ur huvudet. Gör samma sak nu, skriver tio-tolv ord på rekordtid och försvinner sedan, måste läsa om det jag just skrev, får egentligen inte ihop det men skriver lite till.

Gud så handikappande. Hoppas de här dagarna blir färre när jag får medicin. Hur hanterar ni det?

Annons:
AnneN
2012-09-10 19:45
#1

Oj vad jag känner igen det du beskriver!

Sådana dagar då det inte går att göra något vettigt som kräver tankeverksamhet och koncentration så går jag långa promenader med hunden istället för att försöka göra något annat vettigt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Praefatio
2012-09-10 21:17
#2

Precis. Jag tog en lång promenad, träffade boendestödet över en fika och åt sushi med sambon. Lagom tills vi åkte hem från sushistället så slog jag om och gick från hyper till alldeles trött… som vanligt. Kroppen blir helt nollställd efter några hysteriska timmar. Tur att man har folk omkring sig som har förståelse!

[MissNathalie]
2012-09-11 11:23
#3

Känner igen mig i det du skriver. Drabbas själv av denna hypomani någon/några gånger i månaden och blir helt slutkörd efteråt.

Det känns som att hjärnan och kroppen inte hänger med varandra riktigt. Men jag uppskattar dessa skov för jag hatar att vara oproduktiv som jag blir efteråt.

[MissNathalie]
2012-09-11 11:23
#4

Känner igen mig i det du skriver. Drabbas själv av denna hypomani någon/några gånger i månaden och blir helt slutkörd efteråt.

Det känns som att hjärnan och kroppen inte hänger med varandra riktigt. Men jag uppskattar dessa skov för jag hatar att vara oproduktiv som jag blir efteråt.

Praefatio
2012-09-11 12:05
#5

"Denna hypomani" säger du, men det är absolut inte tal om någon hypomani i mitt fall. Det finns inget spår av eufori och jag blir motsatsen till produktiv. I mitt fall så är det inte hjärnan och kroppen som inte hänger med varandra, utan hjärnan som inte hänger med sig själv, vilket innebär att jag bara surrar runt som en huvudlös höna. Kan inte forma några tankar och kan därmed inte heller få min kropp till att utföra någonting vettigare än rastlöst vankande.

Hypomani är ju, som du säkert redan vet, ett tillstånd som hör till den bipolära sektorn. Det har ingenting med ADHD-hyperaktivitet att göra och jag tror att det är viktigt att påpeka det på ett öppet forum. Knäpp är jag så att det räcker och blir över, men jag vill inte att någon som sitter och läser här tror att diagnosen ADHD innefattar psykotiska episoder :)

Det har ingenting med nedvärdering av andra diagnoser eller människor att göra, och jag inser att du inte menade att starta en debatt eller liknande, så jag hoppas inte att du tar illa upp över min lilla "reprimand"! Men jag tror att det är jätteviktigt att på öppen plats hålla isär begreppen.

Det kommer ju som sagt in människor här som har dålig kännedom om de olika psykiska funktionsnedsättningarna och jag tror att det är extremt viktigt att försöka koppla samman rätt sjukdomsbild med rätt sjukdom så att kunskapen om var och en av sjukdomarna blir större. Folk har redan så snedvridna bilder av de olika diagnoserna. Jag möter ofta konstiga, ogrundade fördomar när jag berättar om min ADHD, och inser efteråt att personen jag mött har blandat ihop olika sjukdomstillstånd. Jag vill personligen inte bli sammankopplad med problem jag inte har, det tror jag ingen vill, och då är det viktigt att vara tydlig.

OogleMoogle
2012-09-11 18:17
#6

Jag kan ha samma problem fast ganska sällan. Men min ADD så är jag nästan alltid utmattad och oproduktiv, i alla fall hemma. På jobbet så fungerar det ganska bra nu eftersom min medicin verkar under just dom timmarna.

Dom dagar då jag blir pigg så kan det gå alldeles för långt och istället för att bli produktiv och göra något vettigt av energin så går den liksom för långt och jag kan inte lugna ner mig, fokusera eller ägna mig åt en sak i taget. Multitasking helt utan resultat kan man säga :P Kan sitta på internet med femton olika flikar uppe och läsa lika många artiklar/forum samtidigt och hoppa planlöst mellan dem eftersom jag inte minns vad jag egentligen ska göra. Ingen information går in och det slutar nästan alltid i total utmattning och ångest.

Jag antar att med ADHD får man oftare såna här dagar än med ADD, eller att i princip alla dagar kan vara såna :/

Hur man hanterar det? Ingen aning, jag försöker ta reda på det själv. Medicin hjälper oftast och annars så kan det vara en bra idé att bara försöka ägna sig åt saker som man känner sig trygg med för att inte utsätta sig för onödiga risker eller för eventuell ångest. Försöka att inte stressa upp sig över det faktum att man är uppe i varv utan att följa med hjärnan när den får för sig att springa omkring. Det värsta är nog ifall du börjar klandra dig själv för hur du är och känner dig dålig som person. Du kan ju inte rå för att hjärnan ibland vill springa runt som en ivrig hundvalp utan kontroll, nästan alla på det här forumet vet väl hur det känns :P

Mina tips är ganska amatörsmässiga, men jag hoppas att det kan muntra upp och ge lite stöd i alla fall :)

Annons:
[MissNathalie]
2012-09-11 20:04
#7

Du borde veta att hypomani inte innefattar hallucinos utan det är det mani som gör. :)

Jag har ADHD, jag är inte bipolär men det är så min hyperaktivitet yttrar sig och hur jag tar tillvara på den. Men alla kan inte vara lika bra på att hantera sin sjukdom. KBT?

.m.m
2012-09-24 21:49
#8

#7 Borde veta? :) Du har rätt i att det är få som blir psykotiska i sammanhanget bipoläritet, men att utgå ifrån att alla vet det låter hårt? :)

AHDH är ju i många sammanhang en synonym till koncentrationssvårigheter, och det inte helt utan anledning. Har man stenkoll på sina speedade tillstånd utan den förrvirring som oftast tillhör, så kanske ADHD inte riktigt är den rätta diagnosen ändå?

Rätta mig om jag har fel please. :)

Upp till toppen
Annons: