Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1868 ggr
LinaIsabell
9/14/12, 4:53 PM

Vaccin och autism

Många hävdar ju att vaccin orsakar autism/asperger. Jag försöker övertyda en person som tror att vaccin är den enda anledningen och att ingen hade haft autism/asperger ifall de inte blivit vaccinerade. 

Är det någon här som INTE har blivit vaccinerad som har AS/autism?

Annons:
Ladydragon
9/14/12, 6:11 PM
#1

googla så borde du hitta en del…

det är en MYT att vaccinet orsaker autism/AS

PiganX
9/14/12, 8:31 PM
#2

Det är en myt. Man är ju den man är, och diagnosen är en förklaring till varför man är som man är. Ens personlighet ändras ju inte för att man vaccineras för något.

muammar
9/14/12, 9:15 PM
#3

Den ledande teorin till autistiska tillstånd, är väl att det är ärftligt (synnerhet högfungerande autism, AS) - sen kan miljömässiga orsaker trigga utvecklingen till följder av olika grader, detta är ju inte skrivet i sten utan teorier.

Har någon en färsk (MAX 1-2 år gammal) vetenskaplig studie (inga meta-studier, tack) som undersöker orsaken, både ärftligt som miljömässiga? (eller andra ärftliga nedsättningar)

[Varulv]
9/14/12, 10:01 PM
#4

Först bör du nog förtydliga vilka vacciner du avser. Avser du vaccin mot mässling, röda hund, smittkoppor, fästingrelaterade sjukdomar, polio, TBC, eller vad..:?

Sedan kan jag ansluta mig till muammars resonemang om att spekulationerna omkring autisms och AS:s orsaker har gått i banorna av dels ärftlighet dels genetisk/miljö- påverkan i omedelbar anslutning till födseln (alldeles före eller direkt efter).

Själv vill jag varken ansluta mig till eller förneka någon av alla teorier som har framförts, men lutar nog ändå åt, att autism och Asperger bör vara en genetisk särart så att säga i sig själv.

Låt sedan vara, att man i anslutning till födseln (på grund av förminskad syretillgång el. dyl.) kan drabbas av både det ena och det andra - helt säkert även av diverse autism-relaterade tillstånd.

Upp till toppen
Annons: