Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1919 ggr
coffee-girl
9/17/12, 6:51 PM

Tittar in igen!

Hej, ni som kommer ihåg mig, och ni som är nya sen sist!

Jag vet att jag inte har skrivit på länge, så det är dags att berätta hur jag har det nu! Glad

Ni som kommer ihåg vet att jag hade jobb (Läs: Fas3) på Fontänhuset, där jag trivdes jättebra. De tvingades lägga ner, och jag fick gå hemma från nyår tills mitten av maj. Skittråkigt kan jag väl säga… Men jag har hittat ett nytt ställe, RIA-Center heter det. Det kan närmast sägas vara en gemenskap där vi erb juder dem som på olika sätt lever på skuggsidan en pratstund, en billig frukost eller lunch, och hjälp med vidarelotsning om nån behöver samhällets stöd (t.ex. kontakt med soc. vården etc.). Det kan sägas att RIA-center numera inte vänder sig enbart till "parkbänksgubbarna" som man gjorde för 25 år sen, men majoriteten av dem som kommer till oss har eller har haft ett missbruk av nåt slag i bagaget.

Det här jobbet lär mig saker varje dag! Jag får sitta i förtroliga samtal, folk säger att jag fattar vad jag pratar om när jag ger goda råd till den som mår dåligt, sitter med avtändning från nån drog eller bara vill ha sällskap. Ja, jag känner mig viktig! Viktigare än jag tror jag har gjort på nåt annat jobb! Ja, jag känner mig som fisken i vattnet, och får t.o.m. massa beröm av tjejen som är min chef! Glad

Jag trodde att "jobb" var nåt man bara släpade sig till för att ha pengar till mat, för att man måste. Bet ihop och hade tråkigt till nästa gång lönen kom in på kontot. För så har det varit på de flesta jobb jag har haft, dvs jobb där jag inte har fått vara nära människor som behöver olika sorters hjälp. Jag har alltid fått höra att jag som själv inte alltid har mått perfekt inte kan ha jobb i en social eller stödjande bransch. Men det är tydligen just där jag ska vara!

Kort sagt, livet fungerar ganska bra. Jag kämpar naturligtvis på med min ADHD, men allt är så mycket lättare när folk ser mig som den jag är. Inte som idiot med bokstäver! Jag får finnas på mina villkor, får träffa mina trasiga medmänniskor, dem som alla inte ens vill kalla medmänniskor pga att de har en historia som inte präktiga medelsvensson tycker passar sig.

Kram allihopa!

Annons:
Honestyisdead
9/17/12, 6:55 PM
#1

Vad kul att du trivs och känner att du gör en skillnad!

OogleMoogle
9/17/12, 7:24 PM
#2

Det låter jättebra! :D

Jag kan tänka mig att du kan göra ett bra jobb på ett sånt ställe. Oftast så tror jag att man kan ge en annan människa mer relevant hjälp och stöd när man själv gått igenom svårigheter i livet, även om ens situationer är olika. Det är ju lättare att öppna sig inför någon som har förståelse. Hoppas att du får fortsätta och må bra på jobbet! :D

Jag kände en sån där glad känsla när jag hjälpte till på ett omsorgsdisco för folk med olika förståndshandikapp i fredags. Det är volontär-arbete men det var så härligt att kunna hjälpa till och göra något för människor som annars kan vara ganska utsatta och utanför i samhället. Vet inte om jag skulle klara att ha det som ett heltidsarbete, men att hjälpa andra ger en sån härlig känsla som man blir glad av :) Känner dessutom en slags gemenskap med dem, även om det är stor skillnad mellan ADHD och att ha t.ex downs syndrom eller autism. Känner mig ändå liksom som en av dem på något sätt. Lite off-topic kanske, men jag kom att tänka på det när jag läste ditt inlägg! :D

[Varulv]
9/17/12, 7:28 PM
#3

Jättefantastiskt, coffee-girl! (och visst känner jag dig, sedan  g a m m a l t  …! Flört) Vad roligt för dig! Verkligen! Gläds med dig! Kyss

Zaphix
9/17/12, 8:59 PM
#4

Härligt att du hittat din plats i tillvaron. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kristina130
9/18/12, 7:59 AM
#5

Ja, håller med ovanstående, härligt att du hittat rätt. Glad

Pelle Långlös
9/18/12, 3:58 PM
#6

Synd att Fontänhuset var tvungen att läggas ner. Mitt fontänhus håller på att söka pengar för nästa år för då står vi utan EU-pengar. Jag hoppas verkligen att landskapsregeringen fattar detta och låter vårt hus finnas kvar.

Vad roligt att du trivs med ditt nya jobb och hoppas även att du får stanna kvar (är det fortfarande fas 3?).

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
indra-bus
9/18/12, 8:17 PM
#7

Nu kom tårarna. Så kul att höra. Jag blir så glad när någon med "bokstäver" hittar rätt ;)  Go tjejen..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

zatanica
9/18/12, 8:43 PM
#8

Härligt att få läsa något så positivt, fortsätt att ha det bra och ge goda råd :)

coffee-girl
10/5/12, 10:56 AM
#9

Tack för alla fina o goa kommentarer! Glad

#6: Ja, det är fortfarande fas3. Min närmaste arbetsledare hade gärna anställt mig "på riktigt" om hon fick lov, eftersom hon ser att jag har kapacitet. Men tyvärr får hon inte det. För att uttrycka sig "elakt" är det naturligtvis bättre att verksamheten får betalt för att "ta hand om" mig, än att behöva betala lön. Även om man hade fått lönebidrag (vilket jag är lovad vid en anställning pga min ADHD), så blir den lösningen onekligen dyrare.

Och visst var det en förlust för många att vårt Fontänhus försvann. Det var många tårar sista dagen, även från mig… Men för mig var det faktiskt en vinst till slut att jag kom vidare! Fontänhuset var en bra tid som lärde mig mycket, t.ex. fick jag åka på utbildning och på deras världskonferens i Stockholm bl.a., resor som gav mig så mycket! Men det var bra för mig att dra vidare och få arbeta inom en annan vårdform. Här tas det dessutom mer för givet att jag är "personal" och det känns bra att få det förtroendet som det innebär! Inom missbrukssektorn har ju dessutom många även en psykiatrisk diagnos, många missbrukar ju som självmedicinering för att slippa må så dåligt.

Kram på er!

Upp till toppen
Annons: