Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Ansiktsblindhet (Prosopagnosi)

Ansiktsblindhetsforskning

2012-09-25 15:23 #0 av: [Varulv]
face-processing-patterns-of-persons-with-asperger-syndrome.pdf

Jag deltog för några år sedan i en forskningsstudie om asperger och bland annat ansiktsigenkänning. Nu har jag fått forskningsrapporten, som visar följande.

Om jag har förstått resultaten, så fann man inget samband mellan ansiktsblindhet och Aspergers syndrom; ej heller samband mellan ansiktidentifiering genom "detalj-identifikations-metod" och asperger. Och slutligen fann man inga belägg för att ASD- eller AS-personer skulle ha bättre synskärpa än normalpopulationen.

Allt detta är ju intressant nog att få reda på! För mig som aspergare känns det också intuitivt rimligt.

Rapporten kan läsas i bifogade pdf-fil. 

αγάπη

Anmäl
2012-09-25 23:31 #1 av: JohannaEkroth

Intressant läsning, Varulv. Tack! Kyss

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.