Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 3997 ggr
Wide Awake Dreamer
10/3/12, 12:29 PM

Screeing för ADHD?

Till veckan skall jag få göra en screening för ADHD på min vårdcentral. Tydligen är det en snart färdigutbildad psykolog som skall hålla i testet. Jag har fått två självskattningsformulär hemskickade, det ena heter SCL-90 och innehåller 90 påståenden om mitt mående och mitt beteende som jag skall gradera, det andra har 22 frågor om mitt psykiska mående. Båda skall tas med till psykologen.

Är det någon som har gjort en ADHD screening och kan hinta om vad det innebär? Är det bara en intervju/formulär eller är det andra tester inblandade också?

Annons:
JohannaEkroth
10/3/12, 12:33 PM
#1

Datatest, IQ test brukar vara med också.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Wide Awake Dreamer
10/3/12, 12:52 PM
#2

Oj då, även på en screening? Då gäller det ju verkligen att se till att vara utvilad den dagen.  Glad

JohannaEkroth
10/3/12, 12:54 PM
#3

Screening, är det inte utredningen? Förvånad

Är det inför utredningen?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Honestyisdead
10/3/12, 1:12 PM
#4

Vad är screening? Aldrig hört det utrycket förr.

JohannaEkroth
10/3/12, 1:53 PM
#5

En utredning pågår 3-5(-6) gånger med 2,5 timme vid varje gång och man brukar träffas 1 gång i veckan, ibland 2 gånger i veckan och ibland görs utredningen dagarna efter varandra.

Under denna tid finns det oftast med en intevju med en förälder eller fd vårdnadshavare, men inte alltid, beror på omständigheterna; hur gammal man är, vårdnadshavarens ålder, etc.

Mamma kunde inte ta sig til utredningsteamet så hon fick svara på 100st frågor över telefonen.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Honestyisdead
10/3/12, 1:54 PM
#6

#5 Tror inte man kan säga en tid som en utredning tar. Känner folk som gjort utredning under en dag, andra som hållt på i månader.

Annons:
Wide Awake Dreamer
10/3/12, 2:08 PM
#7

Det är alltså inte en "riktig" utredning det handlar om utan en slags förberedande utredning (har jag fått förklarat för mig). Har däremot inte fått veta vad denna screening skall innehålla. Jag kommer troligen att få remiss till psykiatrin framöver där resultatet av denna screening kommer ingå. Man kan ju fundera på vad poängen är med en sådan här grej, men det verkar vara någon försöksverksamhet de har just nu, kanske för att skilja ut de som behöver extra resurser från de som inte behöver det, och för att inte belasta psykiatrin alltför mycket. Ja, jag vet inte, jag bara spekulerar.

Honestyisdead
10/3/12, 2:16 PM
#8

#7 Aha, de ska kolla om du behöver en utredning för ADHD.

JohannaEkroth
10/3/12, 2:22 PM
#9

Några mer saker än de du har fått att du ska göra borde det inte vara på en första bedömning.

Du kan skriva upp varför du tror att du har ADHD i punktform.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Wide Awake Dreamer
10/3/12, 7:29 PM
#10

#8 Ja, så kan man nog se det. Vårdecentralen har inga egna resurser att göra fullskaliga utredningar, men den här screeningen skulle visst hjälpa dem skriva en bättre remiss till psyk, vilket i sin tur kanske gör att jag får bättre och snabbare hjälp där (hoppas jag iaf?).

#9 Tack för tipset, jag skall försöka komma ihåg det.

tarotlasse
10/3/12, 11:59 PM
#11

Jag tror du menar att du ska fylla i olika skattnings skalor för en bedömning om en utredning ska göras eller inte.

När jag fick min remiss till psyk för en ADHD utreding så var dom väldigt negativa till att göra en utredning.

Dels så intrvjuade dom mig och ställde en massa frågor och den jag var hos var riktigt otrevlig nedåtlåtande i sina frågor.

Jag var rejät förbannad och var enda gången jag funderat på att göra en anmällan på en läkare för egen del.

Men det var just denna läkare så inget som tillhör vanligheterna. vet 3 till som råkat ut för samma sak o hade  då samma läkare.

Men  vet andra som hade andra läkare  och bemöttes på ett helt annat och på ett positivt sätt.

Men dessa skattnings skalor fick jag göra det var flera A4 sidor med olika frågor. Där man kunde gör bedömningar på.

Men jag fick  gör dom där och inte hemma.

Ngn av  dessa skattnings skalorna handlade om min barndom och bakgrund ngn  var om min nuvarande livs  situation och arbets situation .

En var om hur jag mådde psykiskt och där man kunde se om man var deprimerad,självmords benägen osv.

Ngn av dessa skattnings skalor kände jag igen sedan tidigare efersom dom använde samma under min sömn utredning.

Exakt hur frågorna löd kommer jag inte i håg.

Min otrevliga  läkare bedömde att jag inte behövde göra ngn ADHD utredning men bedömde att jag borde göra en utredning på dyselexi.

Men Skattnings skalorna gicks i genom av hela ADHD teamet och inte bara av min läkare och dom övriga gjorde bedömningen efter att läst dessa skattnings skalor att jag borde utredas för ADHD.

Men ngn IQ test kommer jag inte i

Var många olika Skattnings skalor man fick fylla i under utredningens gång och vissa skattnings skalor  fick jag göra igen för utredningen tog samanlagt nästan 3 år att göra.

Lasse

JohannaEkroth
10/4/12, 1:13 AM
#12

IQ-testet är det med ordförståelse, matteuppgifter och lite sådana saker. Det ingår i utredningen.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Wide Awake Dreamer
10/4/12, 8:32 PM
#13

Tack för svaren! Då utgår jag från att det kommer att handla mest om skattningsformulär och att IQ-tester och annat kommer först om det blir aktuellt med en stor utredning.

Annons:
Wide Awake Dreamer
10/9/12, 11:17 AM
#14

Har gjort bort första mötet nu. Blev intervjuad av en psykologstudent som var mycket mer nervös än vad jag var…känns ju väldigt betryggande…Skrattande Ok, skämt åsido, det behöver ju inte nödvändgtvis påverka komptensen på något sätt. Vid tillfället hade jag knappt pratat med en människa på två veckor, så det blev en rätt ansträngande tillställning. Var helt slut i huvudet efteråt. Värst är det när man får frågor som "Berätta om dig själv" och "Hur var din barndom?". Suck, var börjar man? Vet inte om jag uttryckte mig väldigt otydligt för jag fick hur många följdfrågor som helst. Men det kan ju också ha varit ett tecken på att intervjuaren var intresserad av att förstå. Hoppas ändå att jag kunde förmedla det som fått mig att fatta misstankar om ADHD. Fick med mig några formulär om ADHD/ADD som skall skickas in och sedan skall vi träffas igen för att diskutera vad han kommit fram till.

Honestyisdead
10/9/12, 12:03 PM
#15

#14 Tror det flesta blir trötta av sådana saker. Minns att min utredning var väldigt energikrävande.

Tror att frågorna ställdes för att få en så klar bild som möjligt, inte för att du var dålig på att förklara :)

Wide Awake Dreamer
10/9/12, 12:53 PM
#16

#15 Jo, så är det nog, att sitta och prata om sig själv i 1½ timme är nog jobbigt för de flesta. Hoppas du har rätt angående frågorna Glad

tarotlasse
10/9/12, 8:52 PM
#17

#15 Jo visst det är väldigt krävande och man anstränger ju sig extra koncentrations mässigt under denna tid intervjun pågår så inte konstigt att man blir trött både psykiskt och fysiskt efter en sådan intervju.

Detta med att förklara är inte lätt och det togs även upp i min diagnos att jag när jag förklarade och berättade hade jag svårt att hitta orden i mina förklaringar så dom tittar även på detta.

Lasse

[Varulv]
10/9/12, 9:59 PM
#18

Där sätter du fingret på en mycket viktig sak, Lasse! Glad

För mig själv är det sålunda beskaffat, att jag över huvud taget inte förmår delge andra vad som rör mitt eget inre. Det är mitt stora problem, och jag ser det kopplat till Asperger.

Men även ni ADHD:are tycks alltså kunna vara behäftade med snarlik problematik här…? ObestämdTungan ute

Honestyisdead
10/9/12, 10:17 PM
#19

Jag har AS men är tydligen ovanligt duktig på att förklara och har god insikt i vad mina problem är.

Men huvudsaken är att man aldrig känner sig jobbig under utredningar. Man är där för att få hjälp, och de som utreder ställer alltid massor av frågor för att få en bra bild av en.

[Varulv]
10/9/12, 10:30 PM
#20

Fast missförstå mig rätt nu, Hera. Även jag är jättebra på att hålla långa utläggningar över hur jag är - och tröttas aldrig av sådan diskurs!

Men när det kommer till att så att säga momentant uttrycka känslor etc. om vissa sakers tillstånd, vilka rör mig personligen, då är jag helt värdelös…! Obestämd

Annons:
Wide Awake Dreamer
10/9/12, 10:33 PM
#21

Jag har problem med att uttrycka hur jag mår och känner mig inombords. Jag har rätt god självinsikt men har precis som du Lasse svårt att hitta orden. Allra bäst blir det om jag får skriva om mig själv i lugn och ro. Fast då kan det istället lätt bli för mycket av det goda (vilket säkert redan har märkts här på iFokus Flört)

tarotlasse
10/9/12, 10:38 PM
#22

"#21  He He prceis det samma för mig har väldigt svårt att utrycka mina egna känslor i talet.

Har mycket lättare att skriva ner det men då har jag i stället problem med min dyselexi så tar oftast tid att få ner det i skrift.

Lasse

Upp till toppen
Annons: