Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 6047 ggr
[Joanna76]
2012-10-05 22:04

OT- disträ arkitekter

http://livsstil.se.msn.com/man/kultur/n%C3%A4r-arkitekter-dummar-sig#image=1

Ibland undrar man hur människor tänker. Roliga bilder dock. Skrattande

Speciellt till dig Varulv, läste i en tråd att du är arkitekt (stämmer det?). Men sådana misstag gör nog inte du hihihi

Annons:
Thaeri
2012-10-05 22:08
#1

Den första hade nog blivit fixad i Sverige av byggjobbarna, den andra är faktiskt ett rätt smart sätt att få lite extra utrymme.

Men ja, många är verkligen konstiga, och just den första är särskilt konstig i och med att den som sagt kunnat bli fixad av byggjobbarna.

[Varulv]
2012-10-06 00:37
#2

Ha ha Joanna76! Skrattande

Nej jag hoppas verkligen att jag har sluppit ifrån såna misstag…! Cool

Men jag vill faktiskt återge en episod från min utbildning - i detta sammanhang.

Det var så att vår årskurs var på studiebesök i Garnisonen, ett jättelikt statligt verk i Stockholm. Den ansvarige arkitekten visade oss runt. Vi gick bland annat genom kilometerlånga kontorskorridorer.

Så på ett ställe sa vår ciceron: "Ok, låt oss titta in här i kontorsrummet - ja här ja - kom in, så ska ni få se…"

Vad var det vi fick se? Jo, där stod en pelare mitt för ett fönster så, att fönstret (vilket som alla de övriga fönstren öppnades inåt) inte gick att öppna…

Att det blivit så, förklarade ansvarige arkitekten med att det var resultatet av systemet - som gick ut på att pelarna återkom var sjätte meter, och fönstren var ömsevis 40 cm breda, 90 cm breda och 120 cm breda (med blindpartier just där pelarna skulle komma). I just detta kontorsrummet hade den olyckliga omständigheten inträffat, att en pelare hamnade mitt för ett fönster.

Men det var också den enda olyckliga omständigheten på hela fasaden, vilken var över en kilometer lång…

Men vad som jag upplevde som positivt var, att den ansvarige arkitekten själv påpekade fadäsen…

Cool

[Joanna76]
2012-10-06 20:45
#3

#2 Ja det var starkt av honom att erkänna det. Det hade säkert gått och lösa om man klurat ett tag. Tex måste ju inte pelarna ligga exakt var 6:e meter. 5,5 funkar nog oxå.

Hjälp vilken byggnad (googlade), undrar hur många stackars satar som har gått vilse där hihihi. Skrattande

[Varulv]
2012-10-06 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag vill minnas att man fick nån slags färgkodad beskrivning i receptionen när man skulle besöka nån byrådirektör - ungefär som på de riktigt stora sjukhusen… (typ: följ blå korridor till hiss H; åk till plan 7; följ orange korridor och ta sedan vänster i gul korridor; följ denna till Avd. 138; välj Rum 722 - eller nåt ditåt).

Men annars är Garnisonen riktigt bra, arkitektoniskt sett. Man får betänka att det är en jättesvår uppgift att gestalta ett helt kvarter med en enda struktur, dessutom mitt bland befintlig äldre bebyggelse, som det ju är frågan om här.

Niklas
2012-10-10 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är ett liknande exempel jag stötte på i Stockholm. Jag stod i kö på ett bankkontor när jag plötsligt såg att det var något som inte stämde.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JohannaEkroth
2012-10-10 11:53
#6

Frågan är, vad tänker de med? Tänker de alls? Foten i munnenCoolFörvånad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
[Joanna76]
2012-10-10 16:59
#7

Kanske för människor som vill motionera på en trappmaskin men inte har råd med en och då kan passa på när dom väntar på banken (som vi alla vet kan bli lååååång) SkrattandeCool

[Varulv]
2012-10-10 17:12
#8

Ha ha! Ja… de tänker nog inte ens med k*n i det här fall(os)et… (trappor, när de pekar mot skyn, kan ju ibland uppfattas som fallossymboler, men här har den ju blivit abrupt "avsnoppad"…! Skrattande

Upp till toppen
Annons: