Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 3799 ggr
Amizcupcake
10/7/12, 12:41 PM

Mobiler som underlättar

Hej,
Jag har länge velat ha en ny mobil. Frågan har ju varit iphone, nokia eller android? Utseendet spelar inte så stor roll. Utan det jag funderar på vilken mobil som passar bäst vid ADHD. Vilken som har smidigaste apparna, vilka som inte krånglar så ofta. Ja… en mobil som ska hjälpa en adhd-människa att bli strukturerad helt enkelt.

Så vad har ni för appar och mobiler som underlättar vardagen som bokstavsperson?

//ami

Annons:
Rebellkatten
10/7/12, 6:03 PM
#1

Jag är jättenöjd med min samsung galaxy s2. Att sätta larm på  möten i kalendern är sjukt smidigt för mig. Mycket lättare att komma ihåg saker när det piper innan. Jag har haft den i 3 månader utan krångel. Det finns säkert fler appar som underlättar, men jag har inga direkta såna. Använder mest kalendern och anteckningsblocket.

Aneema
10/7/12, 8:24 PM
#2

Lite tips på bra appar. Där står vilka appar som finns till android, I-phone eller både och. Kanske kan vara bra att titta på vilka appar du behöver och välja telefon utifrån det. Evernote tror jag inte fanns med bland tipsen, den är också bra, tror att den finns till bägge.

http://www.hi.se/sv-se/Appar-som-stod/

PiganX
10/7/12, 9:38 PM
#3

Har inte ADHD, men jag har samsung galaxy s2 och är jättenöjd, rekommenderar mobilen!

tarotlasse
10/7/12, 11:31 PM
#4

Hej jag har själv en I phone men kalendern och minnes anteckningar tycker jag inte är så bra annars den bästa telefoen jag haft.

Men i somras fick beviljat en Handi som tekniskt hjälpmedel även det en mobiltelefon med ett flertal olika tekniska hjälpmedel inlagt.

Handi Defy+ är den senaste versionen  en mobil med anpassade hjälpmedel för oss med ADHD. Den har en en kalender med även vecko nummer och med bilder så du kan lägga in en bild på tandläkaren, skolan arbete apoteket finns en massa olika bilder i biblioteket och går att lägga in lättare.

Kalendern där kan du lägga in dina aktiviteter och den visar inte bara när aktiviteten är den visar även hur lång tid det är kvar till aktiviteten som en tims stock, För oss med dyselexi och kan ha svårt att läsa så har handin även en talfunktion som läser upp texten och även på SMS osv. Man kan även lägga in appar där du kan tala in texten och den skriver ner texten som ett sms.

Jag har även en inköps inkpilsta  så jag kommer i håg det jag ska handla i butiken, Deeiuton när du kommer in i butiken kan du lägga in priset och den berättar hur mycket besöket kostar när du kommer till kassan.

Det finns även steg för steg beskrivelser som mapp om du ska göra en muffins kab den tala om hur du ska göra mudffinens steg för steg,

Du kan även med hjälp av denna app lägga in en vägbeskrivning och leda ddig til exakt den platsen jag vill  till

Men ett stort och och otrolig hjälpmedel för dom som har larm för andra diagnoser Epelepsi eller när man som jag  svimmar av i mellan åt så har Handien en funktion sióm skickar larmet även när jag inte här hemma i bostaden utan larnet har en GPS som talat om var jag befinner och ambulans kanåka dit oavsett var jag är i landet ´,och had eingen aning hur längge jag varit borta eller var jag var ngn stans

Jag har inte kopplat in larmet som tjänst men ska göra det för hade behövt den i fredags då jag tuppade av och slog huvudet i en vägg på 2 ställen. Jag hade ingen aning var jag var bör jag vaknade upp.

Men denna telefon är ett Tekniskt hjälmedel som du får prata med din Arbers reapeft  den öär ngt dyrare en en vanlig telefon men man får ansöka om denna tiiåtelse  och är inte så svår att få bevilja.

Handy Defy + är den mest uppgarderade i dag i telefoben är en motorola.

Nacldelen tycker jag att det är många knappningar innan man lagt in kalendern eller i inköps lisytan

Lasse

Anne-Hedvig
10/8/12, 5:37 AM
#5

Jeg har ADHD, TS og litt Asperger, og måtte kjøpe ny mobil etter 7 år med min gamle som har tatt kvelden. - Nå er jeg som eldre menneske ikke så mye på farten, så jeg trenger ikke å gå rundt i byen med en mini-datamaskin - med andre ord har jeg kjøpt en enkel og oversiktlig mobil uten smart-funksjoner. Valget mitt falt på det svenske merket Doro, modell EasyPhone 515, hvit. er nettsiden, antar jeg. Denne modellen har god design og de grunnleggende funksjonene for en mobil: telefoni, SMS, alarm, notater, telefonbok, pluss litt til.

Anne-Hedvig
10/8/12, 5:40 AM
#6

Her falt nettsiden ut, se www.doro.se

Annons:
Anne-Hedvig
10/8/12, 5:45 AM
#7

Ser at Tarotlasse skriver om alarm som telefonen kan sende ut hvis man blir akutt syk og trenger hjelp. En slik har Doro-telefonene også, og man kan legge inn medisinske opplysninger om seg selv.

Anne-Hedvig
10/8/12, 5:48 AM
#8

PS. Må også nevne at Doro-telefonen er rimelig, 699 norske kroner betalte jeg for den. En iPhone koster vel over 4.000 i Norge, tror jeg… Viktig forskjell for oss som går på trygd og ikke har allverdens inntekt.

Upp till toppen
Annons: