Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1508 ggr
Wide Awake Dreamer
10/9/12, 8:24 PM

Mår sämre och är mer stressad på dagtid

Jag har gått hemma nu ett tag och har börjat märka att humöret är sämre och att jag känner mig mer stressad under dagtid, och särskilt på vardagar. Ungefär som att man känner sig pressad att göra något, att ta vara på sin tid bättre. Jag har inget planlagt i min vardag för tillfället, så egentligen kvittar det vad jag gör, men ändå kommer den här känslan av att jag "borde" göra något. När kvällen kommer kan jag slappna av mer och bara ta det lugnt. Och när jag tänker tillbaka har jag nog "alltid" varit så. Hatar att genomlida en dag utan att ha något att göra. Jag kan känna att det då är skönare att vakna på eftermiddagen när det ändå inte finns så mycket tid att ta sig för något. Samtidigt vet jag att jag inte alls mår bra i längden av att vända på dygnet på det sättet, så det är inget bra alternativ.

Är det någon som känner igen det här?

Annons:
kalindas
10/9/12, 8:25 PM
#1

Känner igen allt…

/Elisa

[Varulv]
10/9/12, 10:16 PM
#2

Kan bara instämma med kalindas… ObestämdFlört

Jag befinner mig i en sådan fas nu (stadigt återkommande åtminstone från 11-årsåldern och framåt…). Vaknar allt senare. 11. Halv tolv. Tolv. Får dåligt samvete - och måste masa mig upp…

Men när jag tänker efter, så har jag faktiskt mått som bäst, när jag har fått vända på dygnet i lugn och ro…

Gick i dag ur sängen när klockan var över tolv… Mådde pest. Gjorde frukost, osv. Men inget funkade. Fixade och donade dock lite granna - och nu sitter jag här - klockan är 22:14, och jag börjar så smått komma vid mina sunda vätskor. Ska dock snart gå och lägga mig. Men hade jag fått följa min natur, så hade jag nog suttit uppe halva natten…

Kram! Kyss

Wide Awake Dreamer
10/9/12, 10:51 PM
#3

Jag är själv en riktig nattuggla och kan vara uppe till framåt morgontimmarna även om jag skall upp tidigt. Kan bara inte släppa det jag håller på med, och det är inte alltid för att jag tycker det är så himla kul, det är mera som ett slags tvång… Rynkar på näsan

Egentligen är det väl inte så konstigt att man känner mer press på dagarna. Man blir ju programmerad från tidig ålder att man skall upp på morgonen och iväg för att göra något: gå i skolan, jobba eller vad det nu är. Så det är möjligt att det är ganska vanligt att känna så här. Men jag tror ändå att det är något som förstärker den här känslan hos mig och säkert en del andra. Exakt vad är en annan fråga. Kan det vara oro, rastlöshet eller är det något annat? Jag är faktiskt inte riktigt säker själv, kanske lite både och…Obestämd

Anne-Hedvig
10/9/12, 11:01 PM
#4

Forskjøvet søvnfasesyndrom?

[Varulv]
10/10/12, 12:15 AM
#5

Ha ha, Anne-Hedvig! Skrattande Ja, det ligger faktiskt någonting i det…! Flört

Och bertäffande det, du nyss sa, Wide Awake Dreamer, så handlar det för min del inte om oro eller yttre krav - nej, det tycks helt och hållet vara frågan om en inre konstitution på något sätt och vis… Obestämd

Anne-Hedvig
10/10/12, 1:22 AM
#6

Ja, absolutt! Jeg har kviknet til om kvelden siden jeg var ganske liten - vært C-menneske gjennom hele livet så å si.

Annons:
[Varulv]
10/10/12, 8:10 PM
#7

Och där tycks vi vara lika du och jag, Anne-Hedvig! Flört

Rebellkatten
10/10/12, 8:43 PM
#8

Jag blir alltid piggare efter att solen gått ned och tycker att skönaste tiden på dygnet är när "alla andra" gått och lagt sig så man får sitta uppe själv och pyssla med saker utan att bli störd.

Hatar den där känslan av att man borde göra något. Inte för att man vill eller behöver utan för att man "borde" För man "får" inte bara skrota runt hela dagarna även fast man är sjukskriven. Ghhh. >_<

lottakatt
10/11/12, 5:52 AM
#9

Känner så väl igen mig ,för det mesta försöker jag vända saker och ting till det postiva men ibland går det bara inte hade nyligen en period då jag ej kände mig behövd och det är en jobbig känsla och där utav med följer konstiga tankar ,nu lite bättre försöker ta mig ut lite på dagen och gå.

lotta

LH

OogleMoogle
10/11/12, 12:56 PM
#10

Jag har precis samma problem men jag håller på att försöka göra något nu för att få bort den där känslan. Jag har en stor tavla på väggen där alla dagar står uppskrivna. Inga tider eller så, bara löst planlagt. Där sätter jag upp post-it lappar med olika aktiviteter. Vissa som är "måsten" som att handla eller betala räkningar men jag sätter upp fler lappar med roliga saker som jag vill göra. Prommenader, fotografera, sätta sig och måla. Planera in tid för att läsa, titta på film och att vila.

Det är inte för att jag ska ha ett strikt schema utan mer som en vägledning för att inte känna den där förvirringen och stressen i att försöka komma på något. Om jag planerar nån dag i förväg så kan jag se på tavlan vad jag kan göra och det blir lite lättare.

Det får inte bli ett krav att allt jag skrivit upp måste genomföras, men om jag gör det så får jag en ganska bra dag. Om vilan är inplanerad så känns det inte lika jobbigt att vara inaktiv och bara slappna av.

Jag har nyss börjat med det här systemet och inte riktigt kommit in i det än, men jag tror på att det kommer att hjälpa mig mota bort stressen som egentligen inte behövs.

Upp till toppen
Annons: