Annons:
Etikettekonomi
Läst 9222 ggr
[Jasså]
2012-10-10 12:10

Aktivitetsersättning

Hur har ni sökt aktivitetsersättning, (ADHD) vilka blanketter och intyg har ni behövt? Hur gick förfarandet med ansökan, avslag eller bifall på en gång, och hur lång tid tog det? Berätta gärna hur ni har gjort, detta är något som vi ska ta itu med inom kort.

Annons:
Praefatio
2012-10-10 12:14
#1

Sätter ett avtryck… Min soc-assistent ansvarar för min kontakt med FK, jag tycker det är svårt att hitta information och som privatperson är det svårt att få bra kontakt med handläggarna.

JohannaEkroth
2012-10-10 13:14
#2

Jag har inte ADHD men AS.

En läkare, helst med kunskap om ADHD samt psykologi måste du träffa för att denna skall skriva ett Läkarutlåtande som skall skickas med. Helst från en psykiater (en läkare med specialutbildning inom psykologi (ej att förväxla med psykolog)). Det är mycket viktigt vad som står skrivet i läkarutlåtandet.

Helst om det finns en kunnig på Habilitering, ADHD-centrum eller inom psykiatrin.

En vanlig allmänläkare kan skriva, men det blir oftast inte bra…

Läkarutlådandet skickas samtidigt/tillsammans med en blankett. Skickar läkaren in blanketten? Be då om ungefärligt datum denne kommer att skicka in sitt utlåtande. Avslag görs om inte papperena kommer in ungefär samtidigt. 1 veckas spann sa min handläggare på FK, antar att det är någon vecka plus på det, men ungefär samtidigt hur som helst.

Blanketten du själv sak fylla i är denna:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/078d7413-5a8a-4cf0-badc-e93c62a42e18/5007.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=078d7413-5a8a-4cf0-badc-e93c62a42e18&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Jag har fått 1 avslag när jag bodde i Södertälje. Och, DETTA som jag berättar nu är faktiskt, hör och häpna, sant. Jag har ett svenskt namn. Och jag fick avslag, varför frågade jag personen på FK som jag pratade med i telefonen. För att du inte har ett utlänskt namn…

Jag flyttade hem till Eskilstuna och fick igenom mitt direkt. Man jag har Aspergers Syndrom, inte ADHD.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Anonym
Anonym
2012-10-10 13:56
#3

Jag ska själv träffa en psykiater på måndag för att kunna söka aktivitetsersättning. Sedan kommer min socialsekreterare hjälpa mig med ansökan.

[Jasså]
2012-10-10 14:04
#4

#2  Ett utförligt och mycket bra svar, tack!

tearsandrain
2012-10-10 20:19
#5

Jag har aktivitetsersättning. Tror handläggningstiden vara på ca 3 månader, och sedan fick jag retroaktivt 6 månader tillbaka. 
Jag hade med sjukintyg som skolan fick, remiss till behandlingshem och något läkarutlåtande från öppenvården.

Honestyisdead
2012-10-10 20:28
#6

#5 Vad levde du på undertiden?

Annons:
tearsandrain
2012-10-10 20:39
#7

#6 fick låna pengar av mina föräldrar. Sådär lagom roligt, men är väldigt tacksam över att mina föräldrar ställde upp!

Honestyisdead
2012-10-10 20:43
#8

Oj, det var snällt.
Undrar hur jag ska göra om det blir så att jag ska få aktivitetsersättning.

Har ju hyra och räkningar + matpengar som behövs. Dom har redan min bror som dom hjälper, så jag vettitusan hur det ska gå.

Praefatio
2012-10-10 21:32
#9

#8 Soc brukar gå in och hjälpa dig. Får du pengar retroaktivt då så kommer du att behöva betala tillbaka till soc, men du har i alla fall pengar under tiden.

Honestyisdead
2012-10-10 21:38
#10

#9 Okey

Praefatio
2012-10-10 22:25
#11

#10 Men jag kan varna dig då för att en del okunniga socialhandläggare kan säga att du ska skriva in dig på arbetsförmedlingen. Det ska du inte göra, för då blir FK gnälliga och anser att du anser att du kan jobba. Var noga med att berätta att du söker stöd för handläggningsperioden på FK, inte att du söker stöd pga arbetslöshet. Det gör all skillnad i världen. Ge dig inte heller, var beredd på att behöva kämpa lite.

Honestyisdead
2012-10-10 22:53
#12

#11 Tack för dina råd! Hon vet att jag inte är arbetsför, sö det dkulle vara konstigt om hon bad mig göra det.

Praefatio
2012-10-10 22:59
#13

#12 Jättebra! Jag fick inte den informationen för snart tre år sedan, och hamnade i en riktigt tight ekonomisk situation som jag fortfarande får "betala" dyrt för… så jag vill gärna dela den vidare.

Annons:
Ladydragon
2012-10-11 08:48
#14

en sak många oxå glömmer är att har man flyttat hemifrån och bor själv så har man oxå rätt att få bostadstillägg 
dock så är det en egen blankett som man ska fylla i och skicka in

länk här

blanketten ska man skicka in samtidigt med aktivitetsersättnings papprerna

man kan oxå få Bostadstillägg retroaktivt och dom pengarna brukar man få behålla om man går på socialbidrag

tänk oxå lite på att det är rätt lätt att få Aktivitetsersättning men sen när du fyller 30 år då börjar helvetet för då är det sjukersättning som gäller och dom kraven är sjukt hårda så risken är ändå stor att man tvingas ut i arbetslivet oavsett om man klarar det eller inte Rynkar på näsan

Honestyisdead
2012-10-11 11:47
#15

#14 Ja, jag har redan blivit varnad för detta. Men jag hoppas på att ha habiliterats så pass att jaag klarar av att jobba då. KOmmer förhoppningsvis ha ett år på mig att bli bättre.

Zaphix
2012-10-12 21:22
#16

Haft aktivitetsersättning i nästan sex år och har det fortfarande, dock vilande nu då jag studerar och hoppas på att slippa gå tillbaka till sjukskrivning igen sedan.

Varje ansökan har haft en handläggningstid på fyra månader för mig, lång tid av väntan och ångest.

Dock inte fått aktivitetsersättningen pga. ADHD (även om jag har det), utan pga. mina problem med ångest och depressioner.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
2012-10-12 22:27
#17

Har inte heller min aktivitetsersättning pga ADHD utan all annan skit (ångest ,självskadebeteende, depression, ätstörning..)

heka62
2013-07-27 07:27
#18

Ser att allt är skrivet 2012. Jag förstår inte vad det är för Aktivitets stöd ni pratar om, men jag får nu 5000 kr/mån efter skatt, hyra och lån på en bostads rätt med 17000 kr, min fru jobbar, men nu måste jag sluta betala alla andra räkningar, för att kunna äta. Jag kommer att försöka hålla igång Internet och mobilen, så jag kan söka jobb, för jag är inte sjuk, enligt Förnedrings kassan, jag är utförsäkrad. Lever cancer Åderbråck i matstrupen ( spricker en sån, då dör man, därför måste blodtryck och och puls hållas nere ) Obotlig Hepatit C Skrump lever,  och som tur är gåvan AD/HD, annars skulle jag inte stå ut. Det var nån som nämnde Södertälje, jo då jag bor i staden som flammar upp. Hej hej från Heikki.

Honestyisdead
2013-07-27 10:02
#19

18 det är inte aktivitetsstöd vi skriver om. Vi skriver om aktivitetsERSÄTTNING.. Menar du attdu har 5000kr över när du betalt räkningar?

heka62
2013-08-01 04:18
#20

Totalt 5000 kr. Då har jag inte betalt nåt, nu skickade jag in blanketten för sent, så sist jag fick pengar var 27/6.  Föreslå inte soc, för jag har en bostads rätt med min fru, då säger dom att jag ska sälja den, vi är skyldiga 1,1 miljioner för den och huset är mögel skadat av svartmögel som man får Lever cancer av, inte att man kan få, man får, Jag har slagits med hyresvärden i 15 år, men 2011 ombildades det till bostads rätt, och då började man reparera huset, helt åt helvete, jag har jobbat med Fukt/Vatten skador sedan 1986, så jag är väldigt duktig på sånt. Men jag har inte råd att anlita Advokat, så att jag skulle kunna gå till rätten med det här. Jag har någonstans mellan 50-60 åtals punkter, mot styrelserna, första bygg bolaget och andra. Jag har lever cancer. Man blir väldigt trött av Cacer, så jag orkar inte bråka, för det finns ingen att bråka med, tack vare att ingen någonsin svarar på nåt mail eller brev. Men om jag råkar hosta, så kommer det direkt, ett brev från en Jurist med hot om avhysning, jag brukar svara henne och säga, stäm mig då, men det gör dom inte för dom vet att dom förlorar i en rättegång. Jag skulle få advokat då. Det här är en lång historia, med lurendrejeri, falska angklageser, ryktes spridning, lögner, mobbing, trakasserier, fuskbygge, underlåtande av hjälp, van skötsel av föreningens del av huset, jag kan sita här hela natten och skriva, men ingen orkar läsa så mycket. Så länge jag betalar banken och månads avgiften/hyra inte får störnings jouren på mig, inte förstör föreningens del, då kan dom hota hur mycket dom vill. Detta är ett Radhus. Men såklart kommer vi att hamna i klistret för just nu betalar vi bara, Bank lånet och hyran, dom andra räkningarna kommer att hamna hos kronfogden. Då kommer huset att mätas ut och säljas på exuktiv auktion. Det var därför jag undrade vad det är för ersättning ni disskuterar, för man får aldrig information automatiskt. Jag hade ett CP skadat barn, jag sökte nåt bidrag då, fick svaret att första året kan man inte få det, och vi fick inte. Det var fel, man skuklle visst ha fått det fick jag reda på, men det gick inte att söka retroaktivt, så då blev man blåst. Jag är för sjuk för att få jobb, men för frisk för att få fortsatt sjukpenning. Jag var lite halv kriminell som yngre, drogade slogs och härjade, jag kämpade mig ur det och upptäcker att myndigheterna är rena Maffian. Dom tvingar mig till nåt som jag inte vill vara. För jag är så arg att jag bryr mig inte om, ifall jag hamnar i Fängelse, då har jag tak över huvudet och får mat. Idag åt jag för första gången på en vecka, vi har inte haft pengar till mat. Långt inlägg blev det, men ni skulle bara veta, hur långt det skulle bli om jag gick in på detaljer. Hej hej.

Annons:
Honestyisdead
2013-08-01 09:18
#21

Som sagt är aktivitetsersättning bara upp till 30 år. Angående soc så känner jag en kille som fick socialbidrag OCH ägde en bostadsrätt. De bedömde att hyran var så låg att de tjänade på att han bodde kvar har jag för mig. Angående möglet som du skriver har gett dig levercancer. Har din fru också samma cancer då? Det finns försvarare som kan jobba för en gratis om de känner för fallet. Så skriv till många olika och berätta om ditt fall. Kanske någon nappar om du nu har ett så klart fallmed så många åtalspunkter. Orkar inte du så be din fru.

Upp till toppen
Annons: