Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3252 ggr
Köpenhamn
10/10/12, 4:04 PM

ADHD-diagnos och sen då?

Hej!

Nu har jag avslutat utredning och fått ADHD-diagnos. Jag rekommenderas medicin och har börjat med en liten dos. Det ska ta några veckor att få den inställd efter just mig och de trodde jag skulle ha god hjälp.

Så nu undrar jag om ni kan ge mig lite positiv input? Jag förstår ju att det tar tid innan medicinen verkar, men hur länge? Efter att ha mått dåligt i X antal år så vill jag ju att det ska hjälpa NU. Ja ni vet säkert.

Jag tycker det är så mycket info att ta in så jag är helt förvirrad, men jag var ju redan förvirrad sedan tidigare. Det värsta av allt är denna trötthet, jag skulle lätt platsa i Zombiernas klubb, jag är totalt kraftlös. Sen vissa andra problem som gärna får bli bättre.

Jag skulle bli mycket glad om ni kan berätta att det blir BÄTTRE!!!

Tack Flört

Annons:
mayolica
10/10/12, 7:51 PM
#1

Hej!

Det kommer säkert att bli bättre,förstår att det inte är roligt att det ska behöva ta sån tid nu när du äntligen fått medicin. Man vill ju så gärna att det ska funka med medicinerna på en gång.

Men så är det tyvärr inte alltid för alla.Vissa personer hittar en medicin och får till dosering så det funkar ganska snabbt,men för endel tar det längre tid att få till det.

Nu vet jag inte hur länge du tagit din medicin? Kanske kan det vara så i början? men det som du beskriver tycker jag verkar lite märkligt? "att behöva gå och känna sej trött och mer förvirrad och helt kraftlös eller som en zombie" Om jag hade fått medicin med sådana biverkningar, som gör att jag mår sån skulle jag se till få att byta sort?

Vilken medicin är det du har fått?

Ibland kan man få lov att prova olika sorter innan man hittar någon som passar? endel kan även behöva kombinera ett par olika sorter.

Hoppas det blir bättre snart. Lycka till

~ mayolica ~

Köpenhamn
10/10/12, 7:58 PM
#2

Tack för ditt svar! Det är inte biverkningar det är sån jag är! Jag har inga biverkningar av medicinen, jag antar att lite tålamod inte skulle skada ;-) Inte min starka sida!

[Varulv]
10/10/12, 8:17 PM
#3

Jag är sådan som du beskriver dig själv, Köpenhamn! Men med ett glas rödvin till kvällsmaten blir jag en annan människa - jag blir "normal", om man så får säga. Vill absolut inte propagera för alkohol i sig, men - som jag har framhållit i flera trådar förut - så tycks ett glas rödvin fungera för mig (aspergare) som Concerta och Ritalin (i bästa fall) gör för er ADHD:are…

lottakatt
10/11/12, 5:41 AM
#4

Hej förstår dig , och lider med dig vännen .

Jag har själv ADD och utredes för det för 12 år sedan men vägen dit har varit lång.

Och trötteheten du pratar om är nog ingen som förstår om man inte har våra, problem Som barn lades jag in på sjukhuset för min trötthet  för misstänkt lekumi ,då var inte så vanligt att man pratade om adhd/add

Och i dag säger jag rent ut att utan min medicin skulle nog inte jag orka leva. avundas människor som vaknar med ett lende på läparna och bara älskar att en ny dag tar sin början.

Så enkelt är det ju inte för oss med add/adhd men med rätt hjälp och medicin så blir livet bra för oss också.

mvh lotta

LH

Köpenhamn
10/11/12, 10:43 AM
#5

Tack för era svar. Det är trevligt med personer som VET hur det är att ha en helt förvirrad hjärna som får en att framstå som en dement 90-åring, men som kan bli hur kreativ och fantastisk som helst under de rätta utmaningarna.

Jag önskar också att kunna säga att "i morse vaknade jag pigg och utvilad". Det har inte hänt de senaste xx åren.

Men jag ser positivt på framtiden för vad är alternativet.

Ha en bra dag alla!

Cool

mayolica
10/11/12, 12:23 PM
#6

Då missförstod jag dej lite,trodde att medicinerna gav ökad förvirring och utmattning.Obestämd Första veckan jag började med ritalin somnade jag av dom,har oxå alltid varit trött och hade förväntat mej att bli lite piggare men somnade iställetFörvånad skulle ta en ritalintablett direkt på morgonen och det var omöjligt att hålla mej vaken, efter en halv-en timme vaknade jag av att jag var jättehungrig. Tabletterna Ritalin är ju snabbverkande och efekten satt bara i nån timme sen avtog och under tiden hade jag ångest och resten av dagen mådde jag bara dåligt. Hade jag inte haft personer med egna erfarenheter att rådfråga, så hade jag inte stått ut två veckor så dåligt som jag mådde i börjanGråter då hade jag garanterat gett upp och slutat med ritalinet.(all kunskap och info som läkaren som skrev ut och skulle hjälpa mej  ställa in medicinen borde ha haft fick jag skaffa på annat håll) Det var skrämmande hur dåligt insatta läkarna med behörighet att skriva ut sådana mediciner och övrig vårdpersonal kunde o visteFörvånad(som patient ska man inte vara den som informerar "profesionell"vårdpersonalFörvånadSkrikandes) Nu är några år sen och jag hoppas verkligen att kunskapen i vården blivit bättre nu.?.  .   Det blev mycket bättre när dosen väl blev instäld,men det var endel bök innan det blev bra och det tog några veckor.  vissa fungerar bäst på en låg dos andra kan behöva mycket högre dosering och behöva ta flera gånger under en dag av samma medicin, är så väldigt olika för olika personer. Så det är inte helt enkelt att snabbt kunna ställa in medicinerna rätt.

Det blir säkert bra för dej när allt kommit i ordning.

hör gärna av dej om du har fler frågor eller ändå. du får gärna berätta hur det går om du har lust.Flört

Lycka till.

~ mayolica ~

Annons:
Köpenhamn
10/11/12, 10:42 PM
#7

Kanske en dum fråga, men hur och när vet man att dosen är rätt inställd? Jag vet inte hur det känns att vara "normal" eftersom jag alltid varit såhär Glad

På vilket sätt blev du hjälpt av medicinen?

har du fått någon annan hjälp förutom medicin? Allt är så överväldigande just nu. Jag har inte ens tagit medicin en hel vecka och i lägsta dosen om jag fattat saken rätt.

Jag vill verkligen tro att saker och ting ska bli bättre, känns som de kan inte bli sämre iallafall, men det kanske de kan…….

Tack för du svarade!!

[Forest]
10/12/12, 11:36 AM
#8

Vad kul o se denna tåd :) Jag har en son som fick sin diagnos ställd rätt nyligen. Och han var lite som du TS bitivs, pigg om dagarna visst men sen på kvällen var han totalt off han kunde sova med stor lätthet 14timar svår o väcka. Ang medicinen så fick han låg dos först sen öka men o sen igen, jag tyckte att den högsta dosen gjorde han lojj o väldigt trött nästan som han vart utbytt till helt annan son :S Så vi sluta med höga dosen snabbt o återgick till den dosen innan, där fun´kar han bra energi har han o sover normalt. Jag hoppas att allt går bra jag tror du får känna in dig lite o ge varje dos tid vi var iaf snabba på stryka den höga dosen eftersom vi ansåg han vart för seg av den o det kändes inte helt okej. Lycka till :)

Rebellkatten
10/12/12, 11:57 AM
#9

Jag håller på att ställa i min dos Concerta just nu, har ätit bara en 18 mg på morgonen i 2 veckor och det känns lite stabilare i allmänhet, men nu ska jag äta två 18 på morgonen i en vecka och sen prova med en 18 på morgonen och en till lunch i en vecka för att se vad som funkar bäst.

Jag provade Ritalin 10 mg i 9 dagar men den funkade inte alls. Kände mig inte stabilare och fick massa dåliga biverkningar. Gick runt och var arg av ingen anledning alls. =/

Hoppas du hittar en dos och en medicin som funkar för dig ^_^

vårvind
10/14/12, 8:28 PM
#10

Medicin

Jag har ätit concetra i ca 7 månader, har ändrat min dos under tiden har rådgjort med min läkare om hur mycket som kan vara bra.

Man måste prova sig fram, jag märkte snabbt av medicin det vart som ett helt nytt liv startade. Har bättre tålamod och somnar inte efter middagen, energin är mera jämn  under dagen.

Upp till toppen
Annons: