Annons:
Etikettdyslexi-dyskalkyli
Läst 4485 ggr
[Sweetdelight]
10/14/12, 4:05 PM

Dyskalkyli

Hej! Jag har äntligen efter många år fått diagnosen Dyskalkyli. Jag har annat detta sedan barnsben. Och får nu extra hjälp på komvux :)

Och det går jätte bra! Så jag antar att jag också hör hit? ;)

Men jag skulle vilja ha lite tips från er hur man underlättar det vardagliga livet med matte. Jag använder alltid mobilen när jag är i affären och handlar. Plusar ihop allt jag köper så det inte ska bli fel i kassan. *stora mardömmen*

Har ni andra tips på hur man kan förenkla vardagen?

Blessed be!

Annons:
tarotlasse
10/15/12, 12:01 AM
#1

Jag har ju inte Dyskalkyli men dyselexi  och ADHD har jag.

När jag gick min utbildning till Personlig Assistent så fick vi läsa om många olika hjälpmedel för olika funtionshinder.

Då läste jag om ett hjälpmedel som heter Handy finns i dag en ny version som heter HandyDefy+

Så jag ansökte om detta som tekniskt hjälpmedel och fick det beviljat.

Men fick den gamla versionen.

För oss med b.la  ADHD i gentligen en mobiltelefom med en rad olika hjälpmedel i.

Dels för minnes anteckningar påminnelser tidsstock talfunktion som läser upp text  men även inköpslistor dels för att koma ihåg men även med funktion att skriva in vara och pris  och som räknar samman priset.

Nu har dom gjort en uppdatering och just detta med inköps hjälp och kostnads beräkningar.

Ska få min Handy uppdaterad på tisdag så kan inte svara på hur den funktionen fungerar efter uppdateringen men antar att det är en förbättring.

Det finns säkert som app att inköpa till andra mobiler också jag sökte appar till min Iphone och hittade en massa hjälpmedel till både ADHD och till dyslektiker och inte så dyra en del var helt gratis. Det dyraste var nog den appen där man kunde fotografera av  en text ur en bok elelr en handskriven text på en whiteboard så läste mobilen upp texten för dig.

Den appen kostade 95 kr  dom andra jag laddade ner var från 0- 30 kr. Finns säkert appar för dykalkyli också.

Appen Dasy för läs böcker var helt gratis och med ett Lånekort på biblioteket så fannas det över 100 000 olika böcker man kunde ladda ner helt gratis.

Lasse

[Sweetdelight]
10/15/12, 2:08 PM
#2

Låte jätte bra :)

Men jag har en gammal mobil :/ Så jag kan inter ha appar. Haha

Men det blir ju att skaffa dessa när jag uppdaterar mig.

Hade faktist inte tänkt på det med appar. Finns ju allt möjligt nu.

Tack så mycket!

Honestyisdead
10/15/12, 4:27 PM
#3

Vilka problem känner du att du har i vardagen bortsett från att handla?

Upp till toppen
Annons: