Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 1649 ggr
Zorro_Tiger
2012-10-17 16:20

Ny här + Fråga!

Hej hej!

Jag är ny här och jag hoppas att jag kommer trivas ;)¨

Min fråga är såhär:

Jag har:

  • Aggrisions problem och blir väldigt arg/upprörd/aggresiv för minsta lilla sak
  • Svårt att koncentrera mig
  • Översskotts energi
  • Svårt att fullfölja saker
  • Och jag har svårt att säga passande saker och säger ofta saker som väldigt lätt kan uppfattas fel.

Så jag undrar om jag inte har någon diagnos? Vill gärna snacka med er innan jag pratar med mina föräldrar (Jag e 12år) så ja vad tror ni?

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Annons:
JohannaEkroth
2012-10-17 17:06
#1

Hejsan Zorro-Tiger, kul att du kom hit till oss som jag tyckte. Kyss

Det du beskriver kan vara klassiska kriterier för en diagnos som brukar betecknas ADHD. Nu ska du veta att bara för att jag/vi skriver att du har den diagnosen så ska du komma ihåg att enbart en neuropsykiater kan ställa den till dig och det görs på BUP när man är i din ålder.

Men vi kan ge dig en vink på vad det är du bör leta efter,

Läs lite om ADHD och se om det kan vara någonting du känner igen dig i.

Finns flera bra artiklar om ämnet på sajten och många trådar om ADHD du kan vara med och diskutera i.

Välkommen! Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Zorro_Tiger
2012-10-17 19:09
#2

Tack så jätte mycket! :)

Ja jag har läst mycket om det och 2 stycken jag känner har det och jag känner mig smo en kopia ;) Jag kommer ju vara borta i 18 dagar nu (Åker till USA imon! :D ) Men efter det har jag tänkt och prata med mamma.

Men alltså ska jag bara säga: Mamma jag tror jag har ADHD.                 Jag och mamma har ett starkt band och vi kan prata om allt tillsammans men hur ska jag säga det liksom?

Tack tack! Kyss

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Zorro_Tiger
2012-10-20 18:46
#3

Ingen mer? Och förresten vad är skilnaden på ADHD och ADD?

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

zatanica
2012-10-21 10:48
#4

Hej på dig Glad ADHD då har du det där rastlösa överaktiva i dig, ADD ja då har du det inte.

Har själv ADHD grov sådan visade det sig, fick diagnosen när jag var 27 typ.

När jag var 12 minns jag att jag flängde runt i skogen, högt och lågt, byggde kojor med killarna och tyckte att tjejerna var skumma som satt still och lekte med dockor typ, det var aldrig min grej.

Jag kände mig även väldigt anorlunda och utanför, var inte alls som de andra, sa vad jag tyckte och tänkte, babblade på som en galning.

Skriv gärna lite mera om dig själv, hur din dag kan se ut, hur du är i skolan och så.Så kan vi utvärdera lite mera.

Låter kanon att du har en bra mamma. Lycka till och ha det bra i usa :)

Zorro_Tiger
2012-10-21 17:48
#5

Jag känner igen mig exaxt! Jag babblar på hela tiden, älskar att flänga rubt och hålla på ;) Jag kan berätta mer om min dag mm när jag har tid :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Zorro_Tiger
2012-10-28 03:49
#6

Hej! Ett tag sedan jag var här men jag har inte övergett er så ni behöver inte vara oroliga, Haha ;) Jag har några saker till som jag "vill berätta" Jag brukar ofta "fastna" framför saker som tex om jag ska gå på toa så kanske jag går förbi min lillasyster så "slinker jag in till henne" nej men jag fastnar på vägen med nästan allt jag sla göra :P Jag babblar alltid på och helt plötsligt vlir det bara stopp och jag får inte fram ett ord och det står helt still… Men sedan när jag ska prata med mamma ska jag bara säga: Hej du mamma jag vill börja gå på utredning för ADHD! För mamma har jobbar dagligen med personer med ADHD och sånt och hon har jobbat med barn på BUP jätte mycket.

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Annons:
zatanica
2012-10-28 10:52
#7

Ja det låter ju som om en utredning skulle kunna vara på sin plats Glad

Nu har du kanske redan skrivit men virrig som man är, vad är det du tycker blir ett stort problem eller hur man ska säga med hur du är?

Känner så väl igen det där att fastna i saker, kan sitta vid datorn och tänka nu ska jag gå och ducsha bara gör den här saken först. SEdan blir det något mer och något mer tils man glömt att man skulle duscha.

Eller går ner för att hämta något varpå det blir katterna som får mat och diverse andra saker, går sedan upp igen och kommer på men jäklar mitt te eller vad det nu var.

Jadu, men om din mamma jobbar med detta så käns det ju som att du bara kan säga typ -tjena morsan du jag har kännt mig lite udda eller något och läst på lite om ADHD och känner igen mig, tror du vi kan göra en utredning eller kolla upp det?

Lycka till, desto tidigare man får diagnos desto bättre skulle jag säga.

Zorro_Tiger
2012-10-28 15:42
#8

Nar jag skriver kommer jag ibland skriva utan de 3 sista bokstaverna i afabetet efter som jag ar i USA och de inte finns pa tangentbordet :p

Okej jag ska prata med mamma nar jag kommer hem.

Ja det som ar det storta problemet ar absolut min ilska. Jag skriker, Kastar saker om kring mig och flippar ur helt. Sedan sa sager ajg ju en massa duma saker nar jag blir arg som jag sedan angrar.

Sedan sa tycker jag det ar jatte jobbigt att ajg inte akn koncentrera mig! Nar det ar nagat jag tycker ar kul (Lasa,sSkriva eller sa) sa kan jag halla pa i timmar men nar de ar amnene ajag har svart for gar det inte alls.

Foresten sa har jag jatte svart att ta instruktioner muntligt (dvs lyssna pa lararen) och om vi jobbar i grupp sa blir min kompisar ofta irriterad pa att jag inte forstat.

Men jag kanner en som har ADHD och han tar nagon medicin or det elr sa men kommer jag behovad et?

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

zatanica
2012-10-28 16:55
#9

Låter som sagt en del som mig där, kan trösta med att man blir en anings bättre med åren, eller ja typ man lär känna sig själv bättre så raseri utbrott och sådant blir inte lika vanligt. Inget som syns i allafall Tungan ute

Det där med att ta instruktioner är inte heller min starka sida, hör början och slutet typ, missar det där emellan och har strax glömt början och slutet med. Lite som en guldfisk typ. Jobba i grupp var bland det värsta jag viste i skolan, antingen fattade jag inget och hängde inte alls med. Eller så var det något som jag var så mycket före i. Antingen körde jag på mitt rejs elller så sket jag helt enkelt i det, höllt mig i bakgrunden för jag orkade inte förklara för de andra, tyckte de var korkade typ som inte redan kunde Tungan ute

Vet inte hur det är med medicin för minderåriga, men kan tänka att du har rätt att välja själv ändå eftersom du är 12 år endå. Tror de flesta blir erbjudna att prova. Har själv inte vågat änu av många anledningar även om jag nog egentligen vill. Alla borde ju få avgöra själva om de vill ha medicin eller inte.

Du skriver att du gillar att skriva, det gör jag med Glad, brukar det bli så för dig då att huvudet är bra långt före vad pennan/fingrarna hinner med? Man kan helt enkelt glömma ord, hoppa över bokstäver mm för man har så brottom. Lite bättre blir det ju när man sitter vid datorn, men penna och papper oj oj vad tokit det kan bli där Tungan ute

Zorro_Tiger
2012-10-28 17:42
#10

Precis sa som du beskriver kanner jag ofta! Men hur gammal var du nar du fick din diagnos?

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

zatanica
2012-10-28 18:04
#11

Jag var 27 skulle fylla 28, så det va ganska så sent. Fick den förra året i slutet av april.

Zorro_Tiger
2012-10-28 20:06
#12

Jaha ok :) Men om vi nu sager att jag far diagnosen ADHD sa hade ajg garna velat beratta det for min klass. Typ beratta lite om vad det ar for nagat och sa dom vet varfor ajg kan bli som jag blir ibland liksom, Vad tycker ni om det?

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

zatanica
2012-10-28 20:43
#13

Hm, första tanker är att det skulle vara sjukt modigt och säkerligen även sjukt bra i längden. För då behöver de ju inte tänka att du bara är knäpp på något vis. Då kommer de flesta förhoppningsvis att förstå varför du kan bete dig och göra och säga som du gör ibland.

Är själv i situationer ibland då jag skulle vilja berätta hur det ligger till, men vet aldrig hur man ska få fram det, ska man typ bara jo föresten jag har ADHD och lämna fram en broschyr eller liknande Tungan ute

I skolan kan man ju faktist göra det lite enklare, om man tillexempel ska göra ett arbete som man sedan ska redovisa så kan man ju göra om ADHD och sedan säga att man har det och kansske berätta lite om hur det är just för dig.

Annons:
Zorro_Tiger
2012-10-28 21:28
#14

Jag hade älskat och få berätta ombdet och så! Hatar när folk säger " Åhh jag få damp på detta skitet" eller liknande och jag är ABSOLUT inte rasistisk på något vis så jag är väldigt så att alla människor är lika värda m.m. Och jag kan framstå som lite bitchig men vaddå liksom? Jag står bara för den jag är osv.

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

zatanica
2012-10-28 21:57
#15

Tycker jag låter sunt och bra Glad

Zorro_Tiger
2012-10-28 22:18
#16

Vet inte riktigt varför jag skrev så, Blir lätt så när jag skriver :P Men vad gör man egentligen på en utredning? Kan någon berätta hur det går till så detaljerat ni bara kan &orkar? :) Kostar det något förresten? Men jag menar jag är ju tolv och snart tonåring och ja ni vet men det kan inte vara det? Det känns som om det är något mer men ändå :s

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Upp till toppen
Annons: