Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 10454 ggr
Tintin82
10/20/12, 5:20 PM

Kedjetäcke/Bolltäcke

Jag har ADD/AS men jag undrar en sak…läser alltid om kedjetäcke eller bolltäcke och jag undrar??vad är det för något???

Annons:
Allamej
10/20/12, 6:06 PM
#1

Bolltäcke är just vad det låter som, ett täcke med bollar som tynger ner.

Eftersom jag testat ett bolltäcke när syster hade lånat ett och jag gillade tyngden men inte bollarna så kommer jag att få testa ett kedjetäcke om några veckor. Det är kedjor fastsydda i kanaler på ett täcke, jämnt fördelad tyngd och man sover bättre :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Spacegirl31
10/20/12, 10:20 PM
#2

& jag älskar mitt bolltäcke, har inte provat kedjetäcke. Jag sover under mitt mysiga bolltäcke varje natt.

* ~* Ha en bra dag *~*

tarotlasse
10/21/12, 12:52 AM
#3

Jag gillade inte bolltäcket det var varmt och bollarna rörde på sig och det prasslade.

Däremot kjedje täcket är tyst och inte lika varmt.

Man kan även välja om man vill ha den mjuka fodrade sidan där man inte känner av kjedjorna eller den ofodrade sidan som är hårdare och där man känner av kjedjorna.

Det är en mening med detta lite olika funktioner mellan det mjuka o det hårda men jag kommer inte i håg vad det var.

Oftast använder jag den mjuka o fodrade sidan men i bland föredrar jag att vända på täcket o ha den hårda sidan.

Vill man ta med sig sitt täcke  om man reser bort eller till stuga så tar det inte så mycket plats men däremot är det tungt.

Det tog lite tid innan jag vande mig vid täcket det tog nog 2-3 veckor.

Tyckte det var obekvämt i början och hände flera gånger den första tiden att jag vaknade utan täcket men inte nu mer.

Jag har märkt en tydlig skillnad sedan jag började använda detta täcke eller då jag inte använder det när jag sovit ngn annan stans en hemma.

Jag har fortfarande problem att somna men när jag väl somnar så sover jag betydligt bättre innan sov jag även oroligt och var ofta uppe och gick på natten. Men ytterst sällsynt det händer i dag.

Lasse

Tintin82
10/21/12, 9:52 PM
#4

men används det till att kunna sova bättre eller??

Aneema
10/21/12, 10:11 PM
#5

Tyngdtäckena kan användas för att sova bättre eller bara som lugnande.

En del personer har svårt att känna var de har sin kropp det gör att kroppen hela tiden får lov att känna efter var den befinner sig i rummet och då får kroppen svårt att slappna av. Ett täcke med tyngd ger tydligare ramar för kroppen var den är och för vissa personer gör det att det blir lättare att slappna av (och kanske även lättare att sova)

Tryck på kroppen ger också utsöndring av lugnande hormoner, ungefär samma resultat som av massage.

Allamej
10/22/12, 11:21 PM
#6

Jag ska sova min första natt med kedjetäcke inatt, har testat på en tupplur men det ger ju inte fullständigt resultat så jag får väl återkomma med hur det känns. Mitt väger 8 kg, gissar jag skulle klara mig med 6 kg.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
KaosPrinsessa
11/19/12, 11:22 PM
#7

Har testat både bolltäcke och kedjetäcket. Bolltäcket var väldigt klumpigt och lät mycket, det enda positiva var att det var varmt och skönt. Kedjetäcket ger jämnare tryck, är lättare och hantera och låter inte. Tyvärr är det kallt. Men det blev ett kedjetäcke för mig och jag har haft det sen i våras. Mitt täcke väger 8 kg. För att inte frysa sover jag med ett vanligt täcke och en filt ovanpå kedjetäcket.

Mysan59
12/6/12, 11:48 AM
#8

Ni som har dessa täcken, har ni betalat dom själva eller fått bidrag till det? Hur i såna fall?

Spacegirl31
12/6/12, 10:18 PM
#9

Man kan t ex söka fondpengar ur olika fonder,

I vissa landsting får man täckena som hjälpmedel och i vissa får man köpa dem själv.

* ~* Ha en bra dag *~*

Mysan59
12/7/12, 9:50 AM
#10

#9 Tack för svaret, då ska jag kolla upp hur det är här där jag bor.

tarotlasse
12/8/12, 4:00 PM
#11

Här i Skåne så får jag betala för hembesöken de gör i samband med utredningen  här är det 100 kr.

Men själva täcket behöver jag inte betala men detta kjedjetäcke är liksom andra tekniska hjälpmedel inte personliga.

Utan man har de bara till låns och ska återlämnas till landstinget då jag inte behöver det längre.

Så det blir aldrig min egen personliga egendom utan ngt som jag lånar av Landstinget.

Lasse

Mysan59
12/10/12, 3:01 PM
#12

#11 Jaha… Hmmm Rynkar på näsan

VeganGeek
4/26/13, 9:14 PM
#13

Jag har ett kedjetäcke på 8 kg, jag trivs bra med det, det gör mig lugn. Det är som sagt kallt så jag använder även vanligt täcke eller elektrisk filt men den är tyvärr trasig just nu.

Jag bor i Södermanland och har inte betalt någonting för det, däremot antar jag att det är ett lån från landstinget och ska återlämnas om jag inte ska använda det längre.

Annons:
Mysan59
5/2/13, 4:24 PM
#14

Jag har testat ett nu men gillade det inte

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: