Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3561 ggr
CajsaBajsa2
10/25/12, 4:40 PM

Inte mer ork eller koncentration :(

Jag ville bara skriva av mig lite att jag nu testat Ritalin i 6 dagar, men märker inte så mycket skillnad. Jag hade ju hoppats på att orka mer och kunna koncentrera mig bättre, men så är det inte. Det är nästan så det känns tvärtom, att jag tänker extra mycket "åååh vad jobbigt" t.ex. om disken och orkar inte ta mig för att göra saker. Inte heller kan jag koncentrera mig bättre om jag t.ex. ska titta på någon intressant dokumentär. Det enda positiva jag märker av är att jag inte känner mig lika attackerad av alla intryck när jag t.ex. är på Ica och att jag är spontanare i samtal.

Annons:
AnneN
10/25/12, 8:20 PM
#1

Ha tålamod, det kan ta några veckor (2-6) innan medicinen har fått full effekt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

CajsaBajsa2
10/25/12, 8:27 PM
#2

Tack, jag ska försöka :)

Zaphix
10/25/12, 8:50 PM
#3

Vad äter du för dos då?

Jag äter visserligen i huvudsak Concerta, fyller bara på med Ritalin vid behov under dagen. Men jag fick börja på 18 mg Concerta, vilket såklart inte märktes alls. Nådde inte full effekt förrän vid 108 mg som jag äter nu.

Så iaf jag fick börja med en låg dos för att vänja in mig, sedan höjer man allt eftersom.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CajsaBajsa2
10/25/12, 9:50 PM
#4

Jag äter 20 mg. Jag tror jag läste att högsta dosen man kan ta är 60.

Jag är lite förvånad att jag knappt märkt skillnad för man hör så ofta folk som säger "wow vilken skillnad" osv. Fast å andra sidan var det så jag kände redan andra dagen med EyeQ.

Zaphix
10/25/12, 9:56 PM
#5

20 mg är inte speciellt mycket, förmodligen behöver du bara en högre dos innan du märker något.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CajsaBajsa2
10/26/12, 4:24 PM
#6

#5 skrivetav Zaphix

Högre dos… jag undrar om det är lönt så länge inte fördelarna väger över nackdelarna Obestämd

Ush vad jag känt mig virrig och handlingsförlamad idag och igår. Värre än innan ju. Rynkar på näsan

Annons:
mayolica
10/27/12, 12:34 AM
#7

Du får ha lite tålamod efter sex dagar med 20mg är det alldeles för tidigt att kunna utvärdera hur det fungerar?  Dosen ska ställas provas ut och ställas in, det kan ta några veckor innan det kommer igång och fungerar som det ska.

Man brukar ofta börja med 20mg som start-dos första veckan ,höja till 2X20mg en vecka och fortsätta öka (ev sänka)dom första veckorna tills det blir bra. Ibland kan man även behöva omfördela doseringen,kanske byta ut och/eller komplettera med snabbverkande tabletter.

Det är inte alls ovanligt att man kan bli tröttare eller lite slö sådär i början. endel kan tom somna av dom på morgonen dom första dagarna,det är väldigt olika.

Vad som är" rätt dosering" är väldigt olika från person till person? någonstans mellan 60mg-140mg brukar vara vanligt för vuxna,men lägre och högre dos är inte heller så ovanligt? Att högsta dosen skulle vara 60mg stämmer inte.

Hoppas det blir bra till slut.

Lycka till.

~ mayolica ~

CajsaBajsa2
10/27/12, 9:50 PM
#8

#7 skrivetav mayolica

Tack för svar.

Synd att min läkare är på utbildning så jag inte ska tillbaka förrän 9 nov.

Nu när jag tänker på det, det där om 60 mg som maxdos, det står i bipacksedeln. Men där står även att Ritalin bara används på barn och det var nåt annat tokigt som stod där också som jag inte kommer ihåg nu. Så kanske är det vanligt att det räcker med 60 mg på barn.

Det jobbigaste är att jag haft så väldigt svårt att sova och sovit jättedåligt sen jag började med medicinen, det gör ju inte direkt heller att jag blir piggare om man säger så.

Ursäkta om jag klagar massor men det är skönt att prata av sig lite.

Julius Caesar
12/18/12, 5:59 PM
#9

Jag fick min diagnos/medicin för bara en vecka sedan. En 36 mg depot varje morgon. Den första dagen kändes det "Wow" - vilken energi, och vad positiv jag kände mig! Kände för att gå fram till främlingar och börja snacka, typ "hur e läget, vad jobbar du med?". (är ganska mycket ensamvarg i "vanliga" fall) Men bara efter ett par dagar fick jag fylla på med en 36:a till strax efter lunch för att få samma effekt.

Men nu, efter en vecka är effekten borta helt.

Jag har iofs kanske lite lättare att ta mig för saker, men är ganska trött och nere. Saknar verkligen den positiva känslan och livsglädjen jag kände i början!!!

Kanske ska tala med läkarn om att få höja till 100 mg/dag? Ni andra talar ju om att dessa doser kan vara motiverade…

Idnoike
12/18/12, 8:08 PM
#10

Det ironiska med mediciner är att bieffekterna oftast är detsamma som det medicinen ska motverka. Jag läste på lappen till mina sömntabletter för ett tag sedan och där stod "sömnsvårigheter" med som vanliga biverkningar. Sjukt bra företagskoncept, eller hur?

"Jag har problem med hjärtat, vad ska jag göra?"

"Ta dom här tabletterna."

"Tack. Finns det några bieffekter?"

"Ja. Du kan få en hjärtattack…"

På det viset går det aldrig att skylla på läkemedelsföretaget. Rent teoretiskt skulle de kunna blanda i vilken skit som helst och fortfarande sälja det som medicin.

Men som andra redan har sagt, det kan ta flera veckor, ibland månader innan tabletterna ger den effekt man vill ha. Oftast märker anhöriga förändringar snabbare än den som tar medicinen ifråga.

tarotlasse
12/18/12, 8:19 PM
#11

Tålamod är ju inte vår bästa egenskap  vi med ADHD vill ju att saker redan har skett innan det sker. he he.

Du får tänka på att du som så att du bara är i en inskolnings fas.

Kvittar vilken centralstimulerande medicin du tar så börjar man en låg dos och höjer efterhand för att komma i rätt dos.

Dels så alla biverkningar av medicinerna kommer i början av en behandling så blir inte dessa så kraftiga om du börjar med en låg dos. Du vänjer även kroppen till detta nya ämne och oftast känner man då inte av  varken effekterna eller några biverkningar.

När kroppen börjar vänja sig så höjer man dosen och efter kroppen vänjer sig så proteserar den inte heller lika kraftigt med olika biverkningar.

Skulle du börja med full dos med en gång så kanske kroppen reagerat med biverkningar o att du inte mått så bra.

Eftersom en del reagerar med högt blodtryck hög puls så vill även sjukvården ha lite koll på dig när du börjar med centralstimulerande läkemedel.

Så vid nästa gång så tala om att du inte märker ngn större skillnad så ökar man  troligtvis dosen ytterligare tills man är nöjd.

Men inte ngt speciellt för bara centralstimulerande läkemedel.

Utan många mediciner man börjar med en låg dos för att sedan höja den efter hand för att minska risken för b.la biverkningar.

Lasse

CajsaBajsa2
12/18/12, 8:30 PM
#12

Eftersom den här tråden nu väckts till liv igen så kanske jag (trådstartaren) ska uppdatera lite hur det gått för mig.

Jag åt Ritalin i en månad men slutade sen för att jag fick negativa biverkningar i form av inre rastlöshet, orkeslöshet och depression. När jag slutade med den blev det bättre.

Läkaren föreslog att jag skulle testa Concerta istället och det gjorde jag. Har nu ätit det i ca. 1½ månad och har precis börjat med 54 mg.

Jag märker även nu av en viss ökad inre rastlöshet, men inget av det andra. Nu har jag bara min gamla vanliga orkeslöshet och mina gamla vanliga pms-depressioner.

I övrigt är jag lite piggare sen jag började med medicinen och pratar mer. Det märker jag och de närmaste omkring mig. Dock ingen ökad koncentration eller klarare i tankarna.

tarotlasse
12/18/12, 8:53 PM
#13

Ok men blir lite förvånad över läkarens beslut för det flesta biverkningarna är övergående och de flesta så har alla biverkningar försvunnit efter ca 3-6 månader.  Men beror väl också på hur kraftiga biverkningarna är. Allt vi stoppar i kroppen ger biverkningar oavsett om det är vatten ett äpple. Läkemedel eller hälsokost.

Jag fick huvudvärk av Concertan vilket inte var roligt men läkaren sa att jag skulle ge det tid för det skulle troligtvis släppa inom ngn månad.

Att eftersom Concertan hade så stora positiva effekter så får man även avgöra vad är värst mina ADHD problem eller huvudvärken.

Huvudvärken släppte efter ca 6-8 veckor.

Det flesta Antidepresiva läkemedel har ju biverkningen att depresionen ökar det första 2 veckorna innan det börjar verka o många ger då upp sin medicinering innan den börjar fungera.

Är många läkemedel som kan fövärra besvären i början av medicineringen för att sedan ha full effekt.

Sedan finns det ju andra biverkningar där man bör avsluta medicineringen direkt men det brukar läkaren o apoteket informera om. Står även i informations bladet  för varje läkemedel vad för biverkningar som kan ske men det behöver inte ske.

Tur är väl det har ett hälsokost medel där biverkningarna omfattar 2 A4 sidor men har inte märkt av ngt av dom.

Lasse

Annons:
Julius Caesar
12/20/12, 6:26 PM
#14

Ska det verkligen behöva vara så att man mår dåligt innan mår bra, med Concerta?! Jag har bekanta med ADD och ADHD som inte kände av något negativt alls när de började med Concerta.

Min läkare sa att man mår dåligt ifall tar för mycket av Concertan, men det har jag inte märkt av. (kanske inte tagit tillräckligt?)

Jag blev rekommenderad att ta 1st 36mg per dag, eller ev 2st om jag kände att det behövdes. Det höll som sagt bara ett par dagar, sedan mådde jag ganska dåligt.  Jag experimenterade ett par gånger och tog 3 st fördelat över dagen, och då mådde jag faktiskt ganska bra igen (kan tänka mig att 4 st skulle vara perfekt, men det är kanske för tidigt att säga?)

Frågan är; ska jag bara tiga och "må dåligt" med dessa 2st/dag, tills nästa besök (om 2 månader!!) eller ska ringa honom och förklara hur jag känner det redan nu?

Zaphix
12/20/12, 6:48 PM
#15

#14: Ring och förklara att du inte känner att det räcker med två stycken. Jag skulle dock inte berätta att du provat öka dosen själv. Jag har experimenterat lite med doser på medicin själv, men inget jag skulle säga till läkaren.

Jag har aldrig mått dåligt av Concerta eller Ritalin, bara känt mer eller mindre effekt av den.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: