Annons:
Etikettförskola-skola-jobb-praktik
Läst 5576 ggr
Trin
2012-10-25 17:04

Vad händer efter praktiken ?

För ett par veckor sedan fick jag en praktikplats på en förskola. Jag trivs super bra. Tänk vad viktigt det är att känna sig behövd , att ha något att göra om dagarna. Jag vill verkligen inte sluta där , och de vill inte mina kollegor att jag ska heller. Jag mår så mycket bättre i mig själv , jag är lycklig på ett helt annat sätt nu. Självklart har jag ju mina bra och dåliga dagar. Men när jag kommer till min praktikplats så försvinner alla bekymmer , oron och allt annat. Jag är som lyckligast när jag är där. Jag får sånt lyckorus av att vara med barnen. Sen att jag får beröm för de jag gör är ju också ett lyckorus i sig självt.

Men veckorna börjar närma sig nu , nu när min praktik är slut. Jag vill verkligen inte sluta , jag vill inte ryckas upp ur rötterna. Och kastas vidare till nästa praktik eller aktivitet eller vad de nu kan vara som FK och arbetsförmedlingen vill hitta på. Har även fått veta att jag kanske inte har rätt till min aktivitetsersättning , ersättning får jag men de kanske heter något annat. Samt att jag också kanske får mindre ersättning.

Oron över att kastas in i det okända tränger sig på. Vad kommer hända sen efter praktiken ? Tydligen så vet ingen vad som kommer ske. Eftersom både FK och arbetsförmedlingen vill se hur de går med praktiken. Jag njuter av min praktikplats och jag är jätte tacksam över min praktik. Men samtidigt vill jag ju veta vad som kommer ske sen. Jag är väldigt lycklig samtidigt som jag är orolig över vad som komma skall.

Någon där ute som vet lite mer om vad som händer sen ?

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Annons:
Smålänning
2012-10-26 13:56
#1

Vet inte.. Men berätta hur du känner för din handläggare. ( om du kan lita på den). Går inte det prata med dennes chef.. Hjälpte mig med ett fall ang reseersättning;) oj vad det fanns pengar helt plötsligt. Fråga förskolechefen om det finns chans till en Tim/hel tids anställning längre fram. DET är nog vad arbetsförmedlingen vill höra;) Då är det nog inga problem med att förlänga praktiken. Tyvärr får man slå sig fram, ta reda på fakta. Göra som du gör här, fråga. Om en annan har fått längre praktik med ersättning såklart ska du ha det oxå.. T ex. Roligt att du trivs så bra! Bär fram det i hälsosynpunkt oxå, att du mår bättre och detta lyckorus. Be de skriva ett intyg om att det går så bra som detgår, be de ringa till din handläggare och berätta att de gärna se att du stannar kvar, el liknande:) Ge dig inte

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Praefatio
2012-10-27 12:48
#2

Tänkte tipsa om precis samma sak som #1. Fråga på förskolan om du kan få anställning efter förlängd praktik. Blir svaret ja, så lär arbetsförmedlingen bli väldigt nöjda och om du inte får ut ersättning så får du förmodligen hjälp av soc istället under resten av praktiktiden.

Tycker att du ska försöka kämpa lite. Mysiga, positiva och roliga arbetsplatser växer inte på träd! Jag har det likadant som du just nu, trivs som fisken i vattnet med att jobba i hästsportsbutik, och ska få anställning efteråt. Perfekt.

Upp till toppen
Annons: