Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 8270 ggr
Smålänning
2012-10-26 13:48

Concerta, lättireterad, känslig för ljud?

Har tagit min första Concerta 36mg idag, halv sju typ. Nu senaste timmarna känner jag mig lättireterad. Ifs inte konstigt när en står och hamra uppkabel och jag försöker lära mig CAD(ritningsprogram på datorn) typ 6m bort. Men känns lite som när jag testade voxra… Inte bra. Hur kände ni? Känner? Känns som man druckit mkt kaffe;) Jag tänker bara "biverkningar" och försöker stå ut…

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
Rebellkatten
2012-10-26 16:00
#1

Jag provade Ritalin 10 mg först och fick inga bra resultat, blev världens argaste människa, nu äter jag Concerta 36 mg och känner mig bara hög när jag dricker kaffe.

AnneN
2012-10-26 18:25
#2

Första 2 dagarna med Concerta fick jag huvudvärk ca 12 timmar efter jag tagit tabletten, men efter de 2 dagarna så försvann den biverkningen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Smålänning
2012-10-26 19:40
#3

#1 ja, jag märker oxå om jag dricker kaffe, att det "spärr på". #2 huvudvärk har jag haft i ca:3v:( men det att jag har dragit ner ordentligt på en annan medecin som kan vara starkt beroende.. Tror jag att det är orsaken. Sen har det varit mkt just nu. Men vi får hoppas på det bästa:) skönt med lite stöd ifrån folk som går igenom samma sak.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Porklash
2012-10-26 22:31
#4

Just irritation är en vanlig biverkning vid för låg dos. Sen tycker jag som vanligt att det är obegripligt att man börjar med Concerta eftersom den släpper ut ojämna doser. Vilket kan vara vad man behöver men hur vet man det först?

pEr

Smålänning
2012-10-26 23:00
#5

#4 trodde det var en biverkning.. Hoppas ju det;) Läkaren sa att Concerta släpper först 20% sedan 80% resten av dagen.. Och att Ritalin va 50/50%.. Känns det igen? Hoppas medecinen skall verka bra tillslut..

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

mayolica
2012-10-27 01:38
#6

Concerta är långtidsverkande depottablett-capsel,det tar ca 14 dagar innan dom börjar ge full effekt.

Concerta släpper ifrån sej en jämnare spridning av dosen under dagen och sitter i mycket längre än Ritalin.

ritalincapslarna är inte depot,dom släpper ifrån sej dosen i en capsel så den delas upp i två omgångar 50% när dom tas och 50% som en dos till efter ca -2,5 timme. dom sitter inte i så länge och är inte långtidsverkande. Man får ta dom 2-3 gånger om dagen om dom ska räcka, det blir en ganska ojämn spridning över dagen

~ mayolica ~

Annons:
Smålänning
2012-10-27 13:06
#7

# men överläkaren sa att de skulle börja verka efter 30min, å jag känner av de oxå ifs. Valde de för att då kan man ha mer kontroll än Strattera el vad de hette. Han sa att jag helst ska hålla uppe på helgerna då dopaminet få vila och fyllas på. Biverkningarna har jag hört att man få stå ut med de första

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

mayolica
2012-10-27 14:40
#8

#7 ja dom börjar verka från första dagen, men inte fullt ut.

~ mayolica ~

Smålänning
2012-10-27 16:07
#9

Då kan det ju bara bli bättre:) Bra med folk som har erfarenhet.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Mysan59
2012-10-27 17:15
#10

I början kände jag mig speedad, nu tycker jag inte jag känner nånting. Hyperaktiviten har lugnat sig, men koncentrationen är lika som förut. Har gjort sån där QB-test…

Smålänning
2012-10-27 22:54
#11

#10 det är väl meningen att koncentrationen ska bli bättre? Speedad, lite fast sen blir jag jäättetrött.. Nu har jag blivit pigg igen..suck. Fast det är ju bara andra dagen så ska ju inte säga så mkt;) Men bra att skriva så man kommer ihåg vad som har hänt. Överläkaren sa att det blir vanligt att man vänjer sig snabbt med medecinen och glömmer hur det var innan.. Och man vill då höja dosen mm. Så sant, fast man i början oftast behöver höja dosen stegvis(?)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Porklash
2012-10-29 13:14
#12

#5

Ja så ska det ungefär vara.

För övrigt:

Concerta verkar ganska direkt och sitter inte i kroppen något längre än någon annan metylfenidatbaserad medicin. Den funkar alltså inte som en del anti-deppressiva gör. Det som gör att Concerta funkar under en längre period på dygnet är den klart smarta kapselmodellen.

Men den kan vara helt fel t.ex. om man som jag behöver en större dos på morgonen och sedan mindre. Det är det som gör att jag ifrågasätter insättandet av Concerta från dag ett innan man testat hur man behöver dosera ordentligt. Känns för mig som lite chansa och se vad som händer om jag ska vara lite hård.

pEr

Smålänning
2012-10-29 15:04
#13

Per: ja, jag är oftast väldigt trött på morgonen.. Sen vid 4. Lr nu vet jag inte hur det är.. Känns förvirrande. Menar du att man ska ta Ritalin på morgonen, sen vid middag Concerta? Vilka doser har folk här inne? (Finns säkert i någon annan tråd) Något jag märkt är att jag säger fel ord i meningar.. Ibland lika ord de som jag tänkt säga men inland ett helt annat ord.. Det känns riktigt skumt, men roligt för alla andra;) Men men ang dosen, så får jag väl vänta två veckor innan jag får någon ny dos.. Finns melatonin på högkostnadsskyddet?? Någon här inne har fått det vet jag… Me. På Apoteket sa de att det inte fanns och andra här inne, lite förvirrad.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
HannaM
2012-10-29 22:30
#14

Hmm.. jag vet inte om det är på högkostnadsskyddet eller ej… melatonin alltså. Jag hämtade ut en hel bund olika mediciner sist så jag kommer inte ihåg.

Smålänning
2012-10-30 12:41
#15

#14 ja, där är du:) Det var du som hade fått det på hög* eller får du betald för medeciner genom försäkringskassan?? Det ska väl gå…

OOM du vill får du gärna kolla upp hur det ligger till så kan jag prata med min läkare och se om jag oxå skulle kunna få det kostnadsfritt:)

Hur/när tar ni som har melatonin/circardin?? Dos och klockslag, biverkning? Jag tycker 2mg funkat bra ifs, inte som insomningstablett men ändå. Vaknat "piggare" än vanligt..får se hur det går.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Porklash
2012-10-30 13:22
#16

#13

Att jämföra doser med andra ger inget. Det är så väldigt personligt hur det funkar.

Men för mig blir det konstigt att man börjar med kapslar som har en bestämd doseringsvariant. Det logiska,  fortfarande enligt mig då alltså, vore att ge snabbverkade och ställa in doserna en efter en. Först morgondos sen nästa osv. Då ser man också hur länge effekten sitter i vilket kan vara bra att veta. För en del går den ur väldigt fort och för en del vice versa…

Men många kompletterar mycket riktigt Concerta med en Rirtalin/Medikenet tablett beroende på när de behöver den.

Det kan vara ett tråcklande innan man hittar rätt så tålamod som vi ADHDare ju redan har av överskott av Flörtär bra att försöka ha.

pEr

Smålänning
2012-10-31 00:06
#17

Per: så sant ang doser.. Men man tänker ju ändå på det sättet. Man jämför med andra. Tålamod ja;) visst, köper man det kilovis? Får väl föreslå det kanske, att testa snabbverkande. Eller på morgonen sen Concerta. Kommer ju säkert ta några månade innan dosen har blivit mer stabil.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

HannaM
2012-10-31 11:50
#18

#15 Försäkringskassan är inte inblandade i alla fall. Men om det inte går på högkostnadsskyddet så är det ändå inte en speciellt dyr medicin så jag tycker inte det är något större problem. Förra gången (när jag bara hämtade ut den) betalade jag i runda slängar 260 kronor för hundra tabletter och tar en om dagen. Om den gick på högkostnadsskyddet så hade jag ändå inte kommit upp i särskilt mycket då så den är inte snuskdyr.

Smålänning
2012-10-31 16:20
#19

Oj, jag betalde 219kr tror jag för 30st Circadin. Men det är väl bara fråga överläkaren antar jag? Han som skrivit ut det.. Går ju skicka på mina vårdkontakter:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

CajsaBajsa2
2012-10-31 16:35
#20

#13 skrivetav Smålänning

"Något jag märkt är att jag säger fel ord i meningar.. Ibland lika ord de som jag tänkt säga men inland ett helt annat ord.. Det känns riktigt skumt, men roligt för alla andra;)"

Vad intressant att du skrev det! Jag har ätit Ritalin i ca. 1½ vecka och en av bieffekterna jag märkt är att jag säger fel ord. Antingen ett helt annat ord, eller rätt ord men på fel sätt. Ibland måste jag spruta ur mig massa ord innan jag så att säga hittar rätt.

Annons:
HannaM
2012-10-31 17:29
#21

#19 Jag äter inte circardin utan melatonin. Är väl där skillnaden ligger.

Smålänning
2012-10-31 22:39
#22

21 Circadin är ju melatonin, så som Alvedon är paracetamol… Men just licensbelagd melatonin är väl i större doser, något måste ju skilja dem åt? Eller att Circadin är en depotablett och ditt melatonin verkar snabbare? Ang säga fel ord:) så tittade jag just på klockan och sa högt för mig själv helt fel 4 gånger innan rätt kom fram, känns jättekonstigt. Men antagligen är det nåt som verkar, det kanske vi ska vara tacksams för? Skulle nog vilja ha Ritalin på morgonen och Concerta senare på dagen.. Men inte upp till mig att bestämma:/

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

CajsaBajsa2
2012-10-31 22:45
#23

Och jag skulle säga "Knyta slipsar" och sa "Klippa… nej klippa….. nej knyta saxar!"

Jag antar att det är att det händer saker i hjärnan och den måste vänja sig lite innan det blir helt rätt.

HannaM
2012-11-01 11:00
#24

#22 Ja Circadin är melatonin men jag äter den tabletten som heter enbart melatonin och är licensbelagd. Melatoninet är inte depottablett och minskar därmed risken för att man är seg och dåsig på morgonen.

Så svårt att skilja på pillrena när det ena heter vad det andra innehåller.

Smålänning
2012-11-01 13:55
#25

#24 ja, det är ju en djungel;) men tycker du den fungerar bra? Bättre än Circadin?

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

HannaM
2012-11-02 20:42
#26

#25 Inte provat Circadin så jag kan inte svara på det.

Smålänning
2013-01-20 00:32
#27

Skriver i denna gamla tråd igen.. Nu ska jag ta 72mg Concerta på morgonen och 10mg Ritalin på ef (senast fem). Idag är den första dagen jag testat. Tog Ritalin vid 4, men har väldigt jobbig influensa just nu (dag 9).. Men nu för kanske 30min sen så är jag väldigt skakig. Känner någon igen detta? Måste vara ritalinet som gått ur? Men känns som det borde gått ur vid sju-tiden och inte nu?! Eller är det influensan… Måste sova.. Hoppas dessa doser ska gå bättre. Har fått ångest och depressions känslor när concertan har gått ur. För tog jag 54mg på morgonen 36 på eftermiddag. Nu ska jag ta 72mg på morgonen och vid behov 10mg Ritalin på ef. Tycker det låter mindre än förut ?? Jaja..

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: