Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2356 ggr
[Varulv]
11/5/12, 7:44 PM

Leva på existensminimum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hör här: vår högste politiker i min kommun, kommunfullmäktiges ordförande kommunalrådet Jimmy Jansson, har beslutat sig för att leva på socialbidragsnorm under november månad.

Utifall upplösningen visar sig vara okej, kan du läsa mera i bifogad inskannad artikel, från tidningen Folket 4-10 nov 2012:

Annons:
Allamej
11/5/12, 8:14 PM
#1

Som många sagt åt honom redan, en månad är ingenting, och han kommer ju bara att betala mat och transport… alltså kommer det att gå skitbra.

Om han dessutom var tvungen att betala internet, telefon och andra räkningar utöver hyra och el, tex blir sjuk och behöver medicin, ja då skulle han få veta hur det är… nu kommer han att sväva igenom november, inga problem och i slutet av månaden skriva att det är fullt möjligt att leva ett drägligt liv på soc…

Du som är i närheten av hans blogg kan ju klippa och klistra min kommentar åt honom… Och om han vill göra en riktig insats så stannar han på normen i 6 månader. Sköta sitt jobb ska han ju kunna göra ändå.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Varulv]
11/5/12, 8:26 PM
#2

Jag skulle vilja gå så långt som att vilja hävda att - varför inte leva på soc resten av sin tillvaro? Går det an för andra hedervärda samhällsmedborgare, varför inte för hen?

Vi hade faktiskt en riktigt bra politiker här i kommunen, miljöpartisten Björn Lymar. Dels skyr han inte (att fortfarande) skriva riktigt sanningsenliga artiklar i lokalpressen där han inte på något vis dagtingar med sin egen uppfattning i grund - dels vägrade han vid sin avgång såväl avgångsvederlag som dito fet pension. Som grädde på moset återgick han efter mandatperioden till sitt gamla jobb som bruksarbetare på Nyby bruk i Torshälla.

Det kallar jag en riktig människa.

CajsaBajsa2
11/5/12, 8:54 PM
#3

Jag säger som er, det är väl ingenting att göra det i en månad. Visst, han nämner att han sparar lite till julklapp eller vinterkappa. Men han glömmer saker som att om man har så lite pengar har man ofta inte råd att bo bra, man kanske inte ens har råd att ha frys, vilket gör att man inte kan storhandla, man har ingen bil eller råd att åka buss till mataffären så man måste handla i dyra närbutiken, man har inte råd att köpa dyra saker så de saker man köper går snart sönder och måste ersättas osv. osv.

CajsaBajsa2
11/5/12, 9:02 PM
#4

Eller bara det att man hamnar i en ond spiral av att vara fattig. Man har inte råd att må bra och när man inte mår bra orkar man inte jobba och tjäna pengar.

Adur
11/5/12, 10:31 PM
#5

Ett bra initiativ för att uppmärksamma alla som tvingas leva på den summan år efter år. Men som sagt, det är busenkelt att leva på nästan ingenting en månad när man vet att det trillar in pengar nästa månad.

Honestyisdead
11/6/12, 2:08 AM
#6

Han kan ju betala tv licens, internet och telen samtidigt då, och köpa skor. Sedan får han elen samtidigt som han ju faktuskt inte får pengar till fören efter han betalt och kan uppvisa kvitto. Se hur mycket han sparar eller får över då!

Annons:
Honestyisdead
11/6/12, 2:10 AM
#7

Just det, har han en viss typ av tandläkar försäkring som man betalar en gpng om året så kommer den samma månad, och den betalar inte soc. Good luck!

Zaphix
11/6/12, 8:26 AM
#8

#2: Miljöpartister verkar vara ett ovanligt vettigt folkslag.. Är så överallt tycker jag. Synd att de inte alltid driver den politik jag håller med om bara.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
11/6/12, 6:56 PM
#9

Ja, på nåt vis så verkar det vara så som du menar, Zaphix (fast det finns ju undantag givetvis som i alla sammanhang). Miljöpartiet har liksom kommit att bli den enda plattform, varifrån något innovativt tänkande över huvud taget kan kännas möjligt idag… Obestämd

AnneN
11/7/12, 1:00 AM
#10

Oj, jag har levt på soc.bidrag till och från i flera års tid och inte har jag då haft över 3000kr att leva för efter att de vanliga månadsutgifterna varit betalda, de räkningar jag menar då är hyra, el, telefon, läkarbesök, mediciner, tv-licens, busskort (för jobbsökarresor), hemförsäkring, fackavgift.

Sedan ska man kunna köpa hem förbrukningsvaror, tex toapapper, diskmedel, skurmedel, schampo/balsam, tvål, osv.

När det är gjort så är det inte många slantar över till mat.

Tar man då i beräkning att man under månaden får en oförutsedd utgift, tex att vinterjackan går sönder och det är -30 ute så försvann den sista slanten till en "ny" jacka och där står man och kan i bästa fall överleva på 1-2 paket nudlar/dag.

Visst 1 månad kan vem som helst leva bra på soc.bidrag, men testa göra det minst 1 år istället och gå in för det till 100% = alla i hushållet ska vara med i "projektet" och inga undantag för något under tiden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: