Annons:
Etikettmedia
Läst 1070 ggr
Smålänning
2012-11-07 14:18

"Elever med autism och asp far illa"

En artikel ur nyhetstidningen (på lätt svenska såg jag nu). Tog kort på hela artikeln så ni kunde få läsa, men verkar inte kunna bifoga bilder med iPhonen:( Men ni kan läsa själva om ni har tidningen. Kanske inget speciellt ifs, men ändå. "Skolinspektionen är inte nöjd med skolbarns arbete. Skolan tar inte funktionsnedsättningar på allvar" Kanske ingen nyhet direkt:/

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
[Varulv]
2012-11-07 18:03
#1

Nej, sådant kan inte nog betonas. Det var tydligen en positiv artikel då, enligt dig? Glad

Smålänning
2012-11-07 18:44
#2

Ja det tycker jag. Det var chefen för skolinspektionen som hade reagerat. Förut har de gjort undersökningar generellt på funktionshinder och skolan har varit dåliga på ta hand om dessa. Men nu hade de enbart gjort en undersökning/kontroll på asp och autism. Skolan tar inte det på allvar. Har för mig att elever ska erbjudas en sådan utredning en psykolog gör, fast genom (eller i) skolan. Så det går snabbare att upptäcka och göra återgärder. Nä, det är väl som du säger.. Det kan inte betonas nog, att alla med funktionshinder behöver behandlas lika.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

[Varulv]
2012-11-08 15:12
#3

Ja jag har själv stött på det där, att man som aspergare som jag ofta ignoreras funktionshindermässigt. Man fungerar ju till synes likadant som de flesta, varvid de svårigheter man ändå har bagatelliseras, ignoreras, stöts undan. Och så är man inne i cirkelgången igen…

Upp till toppen
Annons: