Annons:
Etikettmedlemspresentationer
Läst 1926 ggr
KaosPrinsessa
2012-11-19 23:20

Tja!

Tja!

Är som ni förmodligen förstår ny här. Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Har iaf diagnoserna AS (egentligen autistiskt syndrom, men lyckades efter ett antal omgångar tjatbrev till min läkare få honom att ändra det till AS), ADHD, depression och fobisk personlighetsstörning.
Jaha vad mer ska man skriva… vet inte faktiskt. Undrar ni nått får ni väll fråga. :P

Annons:
Honestyisdead
2012-11-19 23:23
#1

Välkommen. Hur kom det sig att du kunde tjata dig till en ändring? Hade läkaren skrivit fel?

KaosPrinsessa
2012-11-19 23:30
#2

Tack
Jag skrev att diagnosen autistiskt syndrom fick mig att bli mer deppad än vad diagnosen AS skulle göra och att jag verkligen inte vill att folk ska tro att jag har mental retardation. Vilket folk tror ändå ibland, särskilt om jag nämner att jag egentligen skulle haft diagnosen autistiskt syndrom och då är det ändå i sammanhang med folk som borde veta att alla med autistiskt syndrom inte har mental retardation.
Nu skulle jag inte bry mig om vilken diagnos jag skulle ha av de två, men då gjorde jag det väldigt mkt, men jag visste i princip inget om nån av de förutom typ: autism = störd konstig unge som inte lever i denna värld & AS = smart udda nörd. Då tyckte jag AS lät bättre även om autism stämmer bättre in på mig av just de två beskrivningarna.
Anledningen till att läkaren pckså gick med på ändringen var att jag ändå har rätt till samma hjälp oavsett vilen utav de två diagnoserna jag skulle få.

CajsaBajsa2
2012-11-19 23:57
#3

Välkommen hit :)

Jag blir lite nyfiken på hur du fick diagnosen fobisk personlighetsstörning eftersom jag har funderingar på om jag själv har det, men har inte vågat ta upp det med min psykolog. Har diagnosen social fobi men den känns inte riktigt rätt.

Du behöver inte svara om du inte vill.

KaosPrinsessa
2012-11-20 00:00
#4

Tack!
Samma läkare som gav mig autism/AS-diagnosen gav mig den. Jag visste inte ens vad det var. Han ställde massa frågor och sa sen att jag hade fobisk personlighetsstörning och när jag frågade vad det var så berättade han om det och det stämde.

CajsaBajsa2
2012-11-20 00:06
#5

Aha ok.

Wide Awake Dreamer
2012-11-20 01:26
#6

Välkommen hit KaosPrinsessa!

#3 Jag har också diagnosen Fobisk personlighetsstörning. Jag fick den av en psykolog på vårdecentralen, jag hade egentligen sökt för depression. Fick först berätta om mig själv och mitt liv på första mötet och sedan vid andra mötet fick jag svara på en del frågeformulär som psykologen läste upp för mig, efter det fick jag min diagnos.

Annons:
indra-bus
2012-11-20 11:35
#7

Välkommen hit! Hoppas du kommer trivas.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

KaosPrinsessa
2012-11-20 12:26
#8

Tack till båda ^^

[Varulv]
2012-11-20 16:25
#9

Välkommen hit, vill även jag hälsa dig, KaosPrinsessa!

Apropå det där med autismspektrumdefinitioner, så har jag för mig att ett gängse sätt att sätta detaljdiagnos därinom är (eller har varit):

  • autism = inte tala före tre års ålder; IQ under 70
  • högfungerande autism = inte tala före tre års ålder; IQ över 70
  • Aspergers syndrom = tala före tre års ålder; IQ över 70

Din läkares beteende låtert inte alltför rekommendabelt, om man bara läser det du skrev i #2Obestämd

Jennix
2012-11-20 18:17
#10

Välkommen!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

KaosPrinsessa
2012-11-21 02:08
#11

#9 Det finns ingen egentlig diagnos som heter högfungerande autism, utan det är nått man bara kallar autismen hos personer som inte har tilläggsdiagnosen mental retardation. För i autistiskt syndrom i sig ingår det inte att man ska ha ett viss IQ, utan har man under 70 i IQ handlar det om att man har tilläggsdiagnosen mental retardation.

Anledningen till att han ansåg att jag skulle ha diagnosen autistiskt syndrom var för att jag 1.) var ca 3,5 år innan jag pratade så som man bör vid ca 1 års ålder. men sen efter det gick det rätt fort. men min förståelse av språket är betydligt lägre än mitt ordförråd. 2.) jag hade, och har fortfarande ibland, ekolali. 3.) om man tar hänsyn till mitt IQ och ordförråd ligger min förmåga att inleda och upprätta ett samtal på betydligt lägre nivå än mitt genomsnittliga IQ. 4.) Jag hade/har kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen, den åldersadikvata vardagliga färdighetsutvecklingen samt i nyfikenheten på omvärlden i barndomen.

Så var inte särskilt försenad med talet, men kan fortfarande oftast inte prata med folk jag inte känner eller i grupper.

[Varulv]
2012-11-21 12:18
#12

Oki - du tycks ha rätt beträffande det där med IQ. Det kanske mest är här på detta forum, som en koncensus har rått kring min i #9 nämnda klassificering… Obestämd

KaosPrinsessa
2012-11-23 17:46
#13

#12 Näe det är faktiskt generellt sett så de flesta tror, fast egentligen stämmer det inte. Det handlar ju egentligen om okunskap då de flesta som skriver om AST antingen är läkare/psykologer eller har Aspergers syndrom eller är förälder till någon med autism + mental retardation. Finns få böcker och info egentligen om personer med autistiskt syndrom utan mental retardation. Men det liknar ju AS till mycket.

Annons:
[Varulv]
2012-11-23 22:52
#14

Låter förnuftigt det du säger, faktiskt.

PiganX
2012-11-25 20:49
#15

Välkommen hit! Glad Jag har också AS.

KaosPrinsessa
2012-11-26 21:42
#16

Tack ^^

Upp till toppen
Annons: