Annons:
Etikettmedia
Läst 1505 ggr
Vargafrost
2012-11-20 13:33

SvD: "Skolans oförmåga leder till..."

"Skolans oförmåga leder till långvarigt utanförskap"

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skolans-uppdrag-galler-alla-elever_7681872.svd

Något som kanske sätter bollen i rullning? Obestämd

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Annons:
[NinaCrown]
2012-11-20 14:22
#1

Ja du, jag hade ju lärare i högstadiet som tyckte att det var bättre att jag inte kom till skolan för de inte kunde förstå hur de skulle sköta sina jobb när jag var där Obestämd Inte så lyckat att ha lärare som frågar vad man gör i skolan när man äntligen dragit sig dit efter närmare en månads skolk… Eller en annan som fråga om jag inte hade bytt skola, de hade ju inte sett mig på ett tag.

[Varulv]
2012-11-20 16:12
#2

Ja, jag tycker det är en skamfläck på samhället, att skolan inte klarar av att skola upp bokstavsplantor!

Skrikandes

[NinaCrown]
2012-11-20 18:28
#3

#2 Jovisst, frågan är vad man kan göra för att ändra på saker och ting… De flesta skriker att de ska utbildas mer, men är redan för få som vill utbilda sig till lärare då det är så pass lång utbildning redan med så pass lite betalt :(

[Varulv]
2012-11-20 19:27
#4

Ja, jag tror att det handlar lite om att försöka vaska fram de rätta förmågorna de, vilka känner ett slags patos för uppgiften… Och sedan gäller det vidare att ge dessa ett ordentligt mandat att kunna få lägga upp sin pedagogik efter eget huvud…

Obestämd

[NinaCrown]
2012-11-20 19:34
#5

#4 Det vore en fin lösning, men inte så troligt att den blir genomfört tyvärr :/ Min gissning är att det behövs väldigt hårda regler i grundläggande lärarutbildning där de iaf hummar lite på bokstavsproblematik, depression och liknande, och att sen lärare erbjuds fler tillfällen för vidareutbildning och kurser och att det faktiskt lönar sig för dem att gå dessa… Alltså att de känner att några veckor extra vid skrivbordet istället för framför svarta tavlar visar sig positivt i plånboken.

Upp till toppen
Annons: